סגן שר הבריאות, יואב קיש, התראיין הבוקר (ראשון) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM. לדבריו, הוא רואה קשר מובהק בין פתיחת שנת הלימודים לבין העלייה הגבוהה בתחלואה מקורונה. כשנשאל על הסגר הצפוי בחגים אמר: "אני מאוד מקווה שנוכל להקל את המגבלות לאחר שבועיים, אבל הן צפויות להימשך כחודש". בהמשך השיחה אמר קיש כי הוא מקווה "שלא יהיה צורך בחודשיים של סגר". על תפקוד מערכת הבריאות אמר סגן השר כי "אני מתקרבים למצב בו מערכת הבריאות לא תוכל לתת שירות לציבור".

גולן: איך יגמר היום הזה להערכתך? סגר הרמתי? לא הרמתי? כמה זמן הוא יימשך? 
"דרך אגב, אם היו שואלים אותי גם אני לא הייתי רוצה סגר. זה לא עניין של תומך בסגר או מתנגד. זה עניין של שיקולי הבריאות במצב הנוכחי בו יש תחלואה מפושטת בכל הארץ, שהגיעה, במקרה או שלא במקרה, שבועיים אחרי פתיחת מערכת החינוך במגזר הכללי. זה שילוב של עמדה מאוד ברורה של כל מערכת הבריאות, והברומטר של גמזו. זה דגל אדום ואנחנו לא יכולים להמשיך ככה. יש גם כניסה למתאר חגים שאם לא נפעל בו בצורה משמעותית אנחנו נמצא עוד ועוד עלייה במקדם ההכפלה. התשובה היא ברורה, אנחנו נאלצים ללכת לסגר". 

גולן: אבל לכמה זמן?
"יהיו מגבלות למשך חודש. האם נוכל להקל על המגבלות לאחר שבועיים? אני מאוד מקווה. אנחנו נהיה חייבים לראות ירידה בתחלואה כי המשמעות של תחלואה במספרים האלה היא משמעות כבדה. אנחנו מתקרבים למצב בו מערכת הבריאות לא תוכל לתת שירות לציבור, ואנחנו לא רוצים להגיע לרגע הזה". 

קורונה - המשטרה אוכפת את השמירה על התקנות. צילום: דוברות המשטרה

ענת: אוקי. אמרת משהו על מערכת החינוך. זו הייתה טעות לפתוח את מערכת החינוך?
"זו לא טעות כי מול הווירוס הזה אנחנו לא יודעים הכל בדיוק ויכולים לעשות את הכל באופן מחושב, ויש לנו מודיעין מסודר. בנינו מתווה שלתפיסתנו אמור היה למנוע את ההדבקות במערכת החינוך. לצערי, ואני יודע שהשר גלנט חושב אחרת ממני, אני לא חושב שהמתווה הזה הוכיח את עצמו. אני חושב שאנחנו מצטרך לעשות חושבים היטב לפני שנפתח שוב את הלימודים".

ענת: כלומר, צריך לסגור בשלב הזה ועד שנפתח יש לחכות הרבה זמן? 
"צריך לסגור קודם כל. חד משמעית. ראינו את זה גם במגזר החרדי, העלייה בתחלואה התחילה בדיוק שבועיים מאז פתיחת שנת הלימודים".

ענת: ובמגזר הכללי?
"אנחנו רואים את התחלואה עכשיו, בימים האחרונים, וזה בדיוק השבועיים שעברו מאז פתיחת שנת הלימודים". 

גולן: בגלל העניין הזה יש היגיון להקדים את סגירת מוסדות החינוך כבר מיום רביעי? 
"זה בדיוק ההיגיון. זאת ההחלטה שנלקחה".

גולן: אז למה אתם לא סוגרים מהיום? או ממחר?
"תראה, אם הייתי יכול לסגור הכל היום הייתי מעדיף לצאת לדרך היום, אבל זה לא אפשרי ולא הגיוני. אני מזכיר לך את כל התלונות של אנשים שאומרים 'למה אתם כל פעם מנחיתים עלינו', ויש בזה גם מן האמת. הרי יכולנו להגיד שנסגור את הכל כבר ביום שישי, ויכול מאוד להיות שיהיו אנשים בממשלה שיבקשו את זה. יש לזה מחיר אפידמיולוגי ברור, ולכן, בבחירה שלנו בין האיזונים". 

גולן: אז נכנעתם ללחץ הציבורי גם במקרה הזה? 
"לא. על מה אתה מדבר? איזה לחץ ציבורי? יש כל הזמן לחץ ציבורי, אבל לא הצלחתי להבין לאיזה מקרה אתה מתכוון. פה, יש איזון בין לחכות לרגע האחרון ולעשות מהלכים נכונים. כל המהלכים שעשינו, בסוף כשאתה מסתכל על המדינה אתה רואה שלא הצלחנו לנהל את הקו הדיפרנצילי הזה בצורה טובה. כל סקטור שזה נגע לו לא בא ואמר 'בסדר אני אשאר סגור, אתם צודקים'. אז מה קרה? עכשיו, אנחנו אשמים שלא הצלחנו. אנחנו לא בדיקטטורה, וכשאני ניסיתי להיות בכנסת ולהגיד לכל היושבים בוועדה 'אין לכם אחריות, אתם עם אפס אחריות ואתם מונעים ממדינת ישראל לנהל את המאבק בקורונה' אמרו לי שאני לא יודע על מה אני מדבר. האם אני עשיתי את כל מה שאני יכול בכדי למנוע את המצב הזה? כן. האם הכנסת, בסיטואציה שנוצרה עם יו"ר ועדה פופוליסטית שבהתהפכות העמדה שלה נוצר רוב לאופוזיציה ונעשה נזק עצום לאמון הציבור לדעתי גם כן". 

ענת: המחיר הכלכלי הוא מאוד כבד, סגר של חודשיים זה מטורף. לא?
"אני מקווה שלא נצטרך להגיע לחודשיים, ושגם בחודש הזה נוכן לייצר הקלות אחרי שבועיים. יש פה בהחלט מחיר כלכלי מטורף, אני מסכים איתך". 

ענת: כלומר, הניהול הכושל של הממשלה הזו הביא לזה שהמחיר הכלכלי יהיה מטורף?
"לא. זה ההפך. אני יכול להגיד לך שאם את מסתכלת ובודקת בפרספקטיבה את כל האירוע את רואה הצלחה פנומנלית בגל הראשון".

ענת: אבל אנחנו כבר לא שם.
"אנחנו ראינו פתיחה סופר מהירה אחר זה, והיא זו שהובילה אותנו לגל השני, אבל היא גם נתנה לכלכה להתאושש. הכלכלה שלנו היום, בטח אם את משווה אותה לכל כלכלות המערב, הגיעה להתאוששות שלא הייתה בשווקים אחרים. יחד עם זאת אנחנו נפגענו ברמה הבריאותית".  

גולן: איך אתה מתייחס לביקורת שהחלטה על סגר היא החלטה פוליטית?
"אנחנו בעולם פוליטי כל הזמן. יש לך לחצים פוליטיים כל הזמן. כל שר מסתכל על הסקטור שלו". 

גולן: אני מדבר בעיקר על הניסיון לחנוק את ההפגנות בבלפור ובמקומות אחרים. 
"עם כל הצער, ואני אומר לך שיש פה צער כי ברמה הבריאותית אין לי ספק שזה אירוע רע מאוד, מי שירצה ללכת להפגין גם בסגר יוכל ללכת ולהפגין. זה לא רלוונטי".

ענת: הכל בסדר, אבל גם הנתונים עדיין סותרים וכל אחד מושך לכיוון שלו 
"מי שירצה להפגין יוכל לעשות זאת. זה החוק. לדעתי זו טעות קשה, אל תתבלבל, אבל החוק מאפשר את זה. כמה שזה אבסורד והזוי". 

ענת: אולי אפשר להגביל את מספר המפגנים?
"בשביל זה צריך לעשות שינוי חקיקה, ואני לא רואה את כחול לבן עושים את זה עד יום שישי, כי הם אלה שנלחמו שזה יתאפשר. אני זוכר שאמרתי להם 'איך באירוע כזה בו יש סגר בכל המדינה אתם רוצים לאפשר דבר כזה', אבל הם רצו. במקום הזה לא היה לנו רוב לעצור את זה. זאת טעות קשה. שאלתם אותי על טעויות ופוליטיקה וללא ספק תופעת ההפגנות זה בדיוק שם".

ענת: לסיום, צריך לסגור את השמיים לדעתך?
"אנחנו רוצים למנוע התקהלויות, אבל להגיד שלא יהיו על זה דיונים? יהיו גם יהיו. אנחנו לא נמנע מאנשים לשוב לביתם, מי שיחזור ממדינה אדומה יכנס לבידוד, ומי שיחזור ממדינה ירוקה יוכל לשוב חזרה לחיק משפחתו".