האם הטלוויזיה הישראלית הייתה יותר טובה בעבר מאשר כיום? במה אהבנו לצפות פעם? אילו תוכניות עומדות במבחן הזמן ואילו לא? ואם הייתה בפנינו הבחירה, במה היינו בוחרים לצפות היום? "מעריב אונליין" גאה להציג את המדור החדש "סיפורים מהקופסה", אשר חוזר אל טבלאות הרייטינג של שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים, במתכונת "השבוע לפני". הנתונים באדיבות אתר ועדת המדרוג הישראלית: http://www.midrug-tv.org.il/.

את המסע שלנו נתחיל השבוע לפני 22 שנה: השבוע שבין ה-13 ל-19 בספטמבר, 1998. חודש ספטמבר הוא לרוב תקופת מעבר טלוויזיונית: עקב ריבוי החגים, התוכניות הקבועות יוצאות לפגרה ולוח השידורים מתאפיין בספיישלים לחג או בשידורים חוזרים. 

בפסגת טבלת הרייטינג של השבוע הנ"ל ניצבת המהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 2, עם רייטינג ממוצע של 26.8 אחוזי צפייה (וכדאי להזכיר שאז נמשכה המהדורה חצי שעה בלבד, לעומת שעה וארבעים בימינו), אך במקום השני מרגישים את אווירת החג וסיכום השנה עם טקס "אנשי השנה 98", ששודר בקשת והניב 26.3 אחוזי צפייה. הטקסים הטלוויזיוניים היו טרנד חם בשלהי שנות התשעים, אך בעשור האחרון די התפוגגו מהנוף.

במקום השלישי נמצאת אחת התוכניות המצליחות של התקופה: "מסע עולמי" עם אייל פלד, שהניבה באותו שבוע 25.6 אחוזים. התוכנית, ששודרה בהצלחה בזכיינית המנוחה "טלעד" במשך למעלה מעשור, הציגה את פלד מטייל ברחבי העולם ומציג לצופים תרבויות ונופים מרחבי הגלובוס. הקריירה הטלוויזיונית המצליחה של פלד נקטעה בשנת 2008 כשעבר אירוע מוחי.

במקום הרביעי נמצאת התוכנית "לחשוף את הקוסמים", ששודרה גם היא בטלעד ומשכה 24 אחוזים מהצופים. השליט הבלתי מעורער של ערוץ 2 בשנות התשעים, דן שילון והמעגל, הידרדר באותו שבוע באופן מפתיע למקום החמישי בלבד, עם 22.8 אחוזים. ייתכן שהסיבה לכך הייתה שתוכניתו שודרה אז ביום שישי, והקהל שומר השבת לא יכול היה לצפות בה בזמן אמת.

במקום השישי נמצא השעשועון האתגרי "המבצר" בהנחיית אקי אבני וסיגל שחמון, גם הוא מבית טלעד, עם 22.6 אחוזים. אחריו אנו מקבלים תזכורת לעוד אופנה שחלפה מן העולם – שידור סרטי קולנוע בפריים טיים של הערוצים המסחריים. "רשת" שידרה בערב שבת את "השוטר מבברלי הילס 3", והשיגה תוצאה נאה של 21.6 אחוזים.

בהמשך הדרך נמצאות שתי תוכניות שהיו להיטים ענקיים באותה תקופה – הסדרה "שמש" עם צביקה הדר (קשת), שבאותו שבוע השיגה 21.3 אחוזי צפייה לפרק בשידור חוזר (!), ותוכנית האסונות "פוקוס" עם רפי גינת (רשת), עם 21.1. סוגרת את העשירייה מהדורת חדשות סוף השבוע של ערוץ 2 עם 20.8.

ניתן לראות את הדומיננטיות המוחלטת של ערוץ 2 באותה תקופה, כאשר כל העשירייה המובילה מורכבת מתכנים ששודרו בו. הנציגות הראשונה של הערוץ הראשון התברגה במקום ה-14 בלבד – מהדורת "מבט" עם רייטינג ממוצע של 18.4 אחוזים.

עוד תופעות מעניינות שניתן לאבחן הן הפופולריות לה זכה אז הכדורגל הישראלי, כאשר במקומות 12-13 מופיעים השידור הישיר של הדרבי בין הפועל ובית"ר ירושלים (19.3) ותוכנית סיכום הליגה "הדקה ה-91" עם יורם ארבל (18.4), שניהם בטלעד, וכן הפופולריות שהייתה אז גם לתחרויות יופי – טקס "מיס עולם" שודר בקשת והניב 13.9 אחוזים, שהציבו אותו במקום ה-23. שני התחומים יכולים רק לפנטז היום על רייטינג דומה.