בחודשים האחרונים נפל דבר בארגון "מפקדים למען ביטחון ישראל". נראה היה לרגע שתחת יושב הראש החדש יחסית, האלוף במיל' מתן וילנאי, יש ניסיון לבחון מחדש את תוכנית הדגל של הארגון "ביטחון תחילה" המופיע באתר הארגון, תוכנית שכל כולה מושתתת על נסיגות וויתור על יכולתנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, שלמעשה מקדמת את תוכניתו של אובמה ושחלק מבכירי הארגון היו ממובילי עבודת המטה עבור הצוות של אובמה בשעתו. 

לצערי לאחר קריאת המאמר של וילנאי בסופ"ש האחרון במעריב, הגעתי למסקנה העצובה עד מאד שאין חדש תחת השמש של "מפקדים למען" אלא רק ניסיון לטשטש את הכוונות האמיתיות והחמורות שלהם להפקיד את בטחון ישראל בידי כוחות זרים. במאמר, תחת הכותרת "שמץ של תקווה" שואב וילנאי תקווה מאי החלת ריבונות של מדינת ישראל על הבקעה ועל יישוביה, ופורס סדרה של אמירות וטיעונים הראויים התייחסות ותגובה.

ראשית אתייחס לפתיח: "העובדה שגם במציאות של ממשל אמריקאי פרו־ישראלי הסיפוח לא יצא לפועל, והעובדה שאבי הרעיון ויתר עליו לטובת הסכם עם האמירויות, מעידות שאין מנוס מחזרה למתווה שתי המדינות". 

יש כאן כמה בעיות. ראשית גם הממשל האמריקאי וגם נתניהו הצהירו, כולל בכתובים, שלא ויתרו על הריבונות אלה השהו את המהלך על מנת לנצל את ההזדמנות לקדם את הסכמי השלום. שנית, האם תוכנית טראמפ אינה תוכנית למתווה של שתי מדינות? בוודאי שהיא כזו, רק שאצל וילנאי רק מסירת כל יהודה ושומרון כולל הבקעה ונסיגה לגדר הביטחון יכול להיחשב כ"מדינה" לפלסטינים.

בפתח דבריו מברך וילנאי על ההסכם. כאן ראוי להזכיר שההסכם עם מדינות המפרץ נולד למעשה בנאום נתניהו בפני שני בתי הקונגרס, נאום שארגונו של וילנאי תקף קשות וזאת מבלי להבין את תרומתו ליצירת האינטרסים המשותפים בינינו לבין המדינות הסוניות בהקשר לאיום האיראני.

וילנאי מתעלם מהעובדה שלראשונה אנחנו מצליחים לעקוף את הוטו הפלסטיני על הסכמי שלום עם מדינות ערב ואת גודל המשמעות של אירוע זה למדינת ישראל. 

וילנאי חוזר על הצורך "להיפרד מהפלסטינים" ומזהיר שאי מימוש ההיפרדות יביא ל"קץ המפעל הציוני". במילים אחרות וילנאי חוזר על הקלישאה שאם לא ניסוג מכל יהודה ושומרון ונייצר הפרדה פיזית מוחלטת על בסיס גדר הביטחון נאלץ "לספח את כל הפלסטינים ביו"ש". 

כמובן שתפיסה זו אינה נכונה וגם סותרת לחלוטין את תוכנית טראמפ במסגרתה ישראל מחילה ריבונות בבקעה ובכל ההתיישבות והפלסטינים מקבלים מדינה מפורזת על 70 אחוז מהשטח. ראוי לציין שהטענה של וילנאי כלל לא הייתה קיימת כשהגו את אוסלו. גם שם התפיסה של רבין הייתה שהבקעה ורוב ההתיישבות ישארו בידינו והפלסטינים ישלטו על עצמם במסגרת אוטונומיה או "מדינה" כגון סן מרינו.

בהמשך מדבר וילנאי על "יצירת צורך הפרדה אזרחית". כאן המקום לגלות למר וילנאי שהפרדה אזרחית כבר קיימת מזמן במסגרת תוכנית אוסלו והקמת הרשות, וכי לפלסטינים יש אזרחות פלסטינית ודרכון פלסטיני. אז איזה עוד הפרדה אזרחית צריך כאן? 

וילנאי מציין שהם מעדכנים בימים אלו את התוכניות ו "אין בה כל שינוי בפרישֹת צה"ל אשר ימשיך לשלוט במרחב כל עוד לא יסוכמו הסדרי ביטחון במסגרת הסכם עתידי, ואין בה פינוי כפוי של מתיישב או התיישבות".

בעברית מה שוילנאי אומר הוא שנוכחות צה"ל בבקעה ויהודה ושומרון היא זמנית וכשיהיה הסדר הם יפונו משם וכך גם ההתיישבות, כי ההתנגדות להחלת ריבונות נובעת מהצורך לשמר זמניות של ההתיישבות והתפיסה שללא היפרדות פיזית מוחלטת בהכרח נצטרך לספח את הפלסטנים ולכן להתיישבות אין קיום למעט יישובים צמודי קו ירוק. 

וילנאי חוזר על נדבך מרכזי בתוכנית של "מפקדים למען" והוא השלמת גדר הביטחון, שבתוכניתם משמשת כגבול הבינלאומי החדש בהסדר קבע. או כפי שמצויין בתוכנית "לישראל לא יהיו תביעות ריבוניות מעבר לגדר הביטחון".

הנקודה המדהימה הבאה בדבריו ראויה להתייחסות חמורה. וילנאי ממשיך וכותב ש: "ראוי גם שישראל תודיע כי היא רואה בחיוב את יוזמת השלום הערבית, ובכפוף להבהרות, רואה בה מסגרת למשא ומתן עתידי". למי שלא זוכר מהי היוזמה הערבית שעל פי וילנאי אמורה להיות נקודת הפתיחה והמסגרת למשא ומתן אזכיר: 

היוזמה הערבית דורשת נסיגה  מלאה של ישראל לקווי הפסקת האש של 49', כולל כל יו"ש ומזרח ירושלים ובנוסף נסיגה של ישראל מרמת הגולן ומתן זכות השיבה למיליוני פלסטינים לתוך שטח ישראל כאשר מדינות ערב מצהירות כי לא יסכימו לאזרח אף פלסטיני החי אצלם. 

ואני תוהה, איזה בן אדם בר דעת או ארגון יכול להמליץ למדינת ישראל שהיא תכריז שזה הסכם-המסגרת שאיתו מתחילים משא ומתן עם הפלסטינים? בתמורה לחיסולה המעשי של ישראל מציעות מדינות ערב לעשות נורמליזציה עם ישראל או מה שיישאר ממנה, אך כעת בזכות מדיניות הממשלה והממשל האמריקאי יש נורמליזציה בלי שנוותר דה פקטו על דבר.

בשורה התחתונה, יש פה זריית חול בעיני הציבור עם הצגת מצג שווא של השארת ההתיישבות וצה"ל ביהודה ושומרון והבקעה, כשלמעשה ארגון מפקדים למען "בטחון ישראל" מאמץ את היוזמה הערבית במקום את תוכנית טראמפ, שמבטיחה את בטחון ישראל לדורי דורות על ידי החלת ריבונות בבקעה ובהתיישבות.

הכותב הוא מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים