סוכנות החלל האמריקאית נאס"א הודיעה לאחרונה כי היא מחפשת חברות פרטיות שימצאו דרכים לאסוף דגימות מהירח ויחזירו אותן לכדור הארץ, כחלק מצעד ראשון ליצירת שוק חדש שיאפשר למכור ולקנות פריטים מהחלל. 

ישראל משגרת את לווין דידו 3 (צילום: סוכנות החלל הישראלית)

התוכנית החדשה של "כריית הירח" היא חלק מתוכנית ארטמיס (Artemis) שהשיקה בשנה שעברה הסוכנות, שחרתה על דגלה להנחית בירח אסטרונאוטים אמריקאים, כולל האישה הראשונה, עד שנת 2024. "נשתמש במה שנלמד על הירח וסביבו כדי לקחת את קפיצת הדרך הענקית הבאה - שליחת אסטרונאוטים למאדים", אמר ביום חמישי מנהל נאס"א ג'ים בריידנשטיין, כשהודיע על התוכנית החדשה, שבמסגרתה מקווים שהמהלך יסייע בהכנת הצוותים שלהם למשימות במקומות רחוקים יותר מהירח.

לדבריו, הסוכנות עתידה לרכוש את הדגימות שהחברות יצליחו לכרות מהירח, הכוללות עפר או סלעים, תמורת סכום שנע בין 15,000 ל־25,000 דולר עבור כמויות שבין 50־500 גרם, כאשר אותן חברות יהיו אחראיות על שליחת תמונות החומרים שנאספו לנאס"א והמיקום המדויק ממנו הוא נאסף, כמו גם ביצוע העברת בעלות לידי הסוכנות."לאחר העברת הבעלות, החומר שנאסף הופך לנחלתה הבלעדית של נאס"א לשימושנו", אמר בריידנשטיין והוסיף כי על החברות גם להוכיח שהן מסוגלות להחזיר את החומרים לכדור הארץ בבטחה.