בג"ץ דן היום (שני) בעתירה שהגישו בני הזוג אלוביץ' באמצעות עורכי דינם, בדרישה כי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יחקור וימנע הדלפות מתיק 4000 המתנהל בימים אלו בבית משפט המחוזי בירושלים כחלק מכתב האישום נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בעתירה נכתב כי היא מכוונת נגד "מחדלו של היועמ"ש להפעיל את הסמכויות המצויות בידו להורות על חקירה ואיתור האחראים להדלפות והעברת מידע על דרך תדרוכים מגמתיים, שנראה שמתבצעים על ידי גורמים ברשויות האכיפה ויכול שגם על ידי חלק מעדי התביעה".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אמרה במהלך הדיון: "ראוי לעשות פעולות מסויימות. עם המצב בו לא עושים כלום אנחנו מתקשים להשלים. לכן אנחנו מציעים לשקול לערוך בדיקה מקדמית בנוגע להדלפת ההקלטות שפורסמו בתכנית המקור". בית המשפט לא יורה ליועמ"ש לפתוח בחקירה, אלא יציע לו לפתוח בבדיקה ובכך ישמור על מעמדו. נציגי היועמ"ש מבקשים להציג את הדברים בפניו ולהגיש הודעת עדכון עד ה-15 לאוקטובר, בהתחשב בתקופת החגים. הנשיאה חיות ביקשה תשובה עד יום שני הקרוב.

נתניהו: "מתנהלות כאן חקירות פוליטיות ותפירת תיקים"

לטענת העותרים, במהלך החקירה המשטרתית, כמו גם לאחר סיומה ובמהלך הליכי השימוע ולאחריהם, פורסמו בכלי התקשורת פרסומים רבים – מאות במספר – המבוססים על הדלפות של חומר חקירה מן החקירה המשטרתית, מלוות בתדרוכי כתבים, אשר בחלק גדול של המקרים הביאו דברים בשם אומרם: "בכיר במערכת אכיפת החוק", "גורמים בכירים במשטרה", "גורמים בכירים בפרקליטות", ועוד ברוח זו.

השופטת אסתר חיות, אמרה כי "ככל שאני מבינה אתם מתמקדים בהדלפה של קלטות השמע של השיחות הין אילן ישועה לעו״ד - היועץ אומר שהוא לא פתח בחקירה בגלל העובדה שההדלפה הזאת הייתה אחרי הגשת כתב האישום לא בשלב החקירה. העניין השני שאותן הקלטות צורפו כנספחים לכתב האישום שכל גולש יכול לראות אותם באתר משרד המשפטים".

פרקליטו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, חידד כי ההקלטות של אילן ישועה כן נמסרו להגנה וגם התמלילים אך הייתה תקלה וההקלטות לא נצרבו על הדיסק ואמר: "בהסתבר שההקלטות לא היו בידי ההגנה, היועמ"ש מודה שההדלפות יכולות להיות מרשויות אכיפת החוק או העד אילן ישועה, אבל אומר שהוא לא חוקר בגלל שלוש סיבות שונות. לכן צריך את התערבות בית המשפט, הבעיה היא לא עם התבחינים, אלא עם יישום עובדות המקרה על התבחינים שהיועץ קבע".

איריס אלוביץ' בבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)
איריס אלוביץ' בבית המשפט (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך העתירה מפרטים עורכי הדין את ההדלפות, את פניותיהם ליועמ"ש בבקשה למנוע הדלפות ופרסומים מסויימים, ואת תשובת היועמ"ש כי לא מצא מקום לפעול כבקשתם. "הפצרנו ביועמ"ש שיורה על חקירה לחשיפת מקור ההדלפה, ולא פחות חשוב – לחשיפת המתדרכים האלמוניים שתדרכו את הכתבים באופן שחוטא לאמת וכינו ראייה זו 'אריית זהב' שמחזקת את התביעה".

עו"ד ז'ק חן, ופרקליטתה של איריס אלוביץ', עו"ד מיכל רוזן עוזר, מסרו לאחר הגשת העתירה: "לאחר שפניותינו לא זכו למענה מצידו של היועץ המשפטי לממשלה, לא נותרה למר וגב׳ אלוביץ׳ ברירה אלא לעתור בעניין לבית המשפט. לא ניתן, ואסור להחריש, אל מול שצף הדלפות בלתי חוקיות שמבקשות להפוך את המשפט למשפט שדה תוך זיהום ההליך המשפטי".

עורכי הדין הדגישו כי: "אין מדובר בעתירה נגד התקשורת או כזו שמבקשת להגביל את חופש הביטוי. זו גם לא עתירה שמכוונת נגד מתריעים בשער או חושפי שחיתויות. מדובר בעתירה שתכליתה שמירה על גבולות הכח המצוי בידי התביעה, בין היתר בקשריה עם התקשורת, ובמטרה אחת ויחידה והיא – הבטחת קיומו של הליך הוגן".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) צייץ בתגובה להצעה של שופטי העליון שהפרקליטות תבדוק חלק מההדלפות: "היתכן שהלחץ שלנו משפיע אפילו במעט? היתכן שיש שופט עליון שחושב שמשהו אכן מקולקל במערכת "המושלמת" שלהם? האם ניסנקורן יצפצף על שופטי העליון כמו שהוא מצפצף על אזרחי ישראל רק כדי להמשיך ולבצר את אותה קליקה שמגינה עליו ועל חביריו? ימים יגידו".