קמפיין חדש בסקוטלנד מבקש להעניק צדק מאוחר לאלפי בני אדם שהועלו על המוקד לאחר שהואשמו במעשי כישוף במאות ה־16 עד ה־18. הוא קורא לממשלה להעניק חנינה לקורבנות ולהתנצל בפניהם.

קרוב ל־3,800 בני אדם, בעיקר נשים, הואשמו בכישוף ברחבי סקוטלנד בין השנים 1563 עד 1736, וכ־2,500 מתוכם הוצאו להורג בתום עינויים קשים. הרדיפה הסתיימה רק לאחר שהפרלמנט הבריטי אישר את חוק הכישוף, שקבע כי זאת עבירה להאשים אנשים בעשיית כשפים

עורכת הדין הסקוטית קלייר מיטשל השיקה קמפיין שמבקש לסגור מעגל ולספק חנינה והתנצלות לקורבנות של ציד המכשפות. היא הזכירה כי בעיר סיילם במסצ'וסטס, ארה"ב, שם התרחשו רדיפות מכשפות מפורסמות בסוף המאה ה־17, פורסמה התנצלות דומה כבר בשנת 1957.

 "צריכה להיות הכרה שמה שקרה לנשים האלה היה עיוות דין איום ונורא", אמרה מיטשל לעיתון The Observer הבריטי. "בגנים באדינבורו יש אנדרטאות עם כל מיני אנשים על גבי סוסים, ואפילו פסל בגודל אמיתי של דוב. אך אין שום דבר שמנציח את מאות, אם לא האלפים, שמתו כתוצאה מאחד מעיוותי הדין הנוראיים בהיסטוריה הסקוטית".

במחוז פייף הסמוך לאדינבורו, שם הואשמו 380 בני אדם בכישופים, התקיים בסוף השבוע שעבר טקס לחשיפת שלושה לוחות לזכר נשים שהוצאו להורג. "אני רוצה חנינה עבור הנשים שהורשעו כי הן מכשפות", קראה מיטשל באירוע, "אני רוצה התנצלות עבור מי שהואשמו ולא הועמדו לדין מעולם, חלקן מתו בזמן העינויים. אני גם רוצה אנדרטה לאומית, פסל לאומי או משהו דומה, שיאפשר לאנשים להבין ולראות מה התרחש בעבר".

בחודשים הקרובים יגבירו מיטשל והפעילים את הקמפיין. בנובמבר הקרוב צפוי להתקיים כנס וירטואלי כדי לקדם את הנושא, ובשנה הבאה גם יושק יישומון שיקרא לוועדת המשפט של הפרלמנט הסקוטי להעניק חנינה למי שהוצאו להורג. "זאת הייתה תקופה עצובה ביותר בהיסטוריה של נשים", אמרה מיטשל. "לנשים האלה לא היה קול, הן לא היו יכולות לדבר כדי להגן על עצמן. אנחנו צריכים להכיר באופן פומבי בעוול שנעשה להן".