מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התראיין הבוקר (שני) לכאן ב' על הסגר הכללי שצפוי להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב וסיפר על הליכי קבלת ההחלטות במשרד הבריאות ועל הקריטריונים שמתגבשים ליציאה מהסגר: "אנחנו רוצים לראות ירידה בתחלואה, היינו רוצים להגיע ל-500 נדבקים ביום או לפחות ל-1,000".

מתוך כאן 11 - הצהרת נתניהו לתקשורת

"הסגר תוכנן כרגע לשבועיים והארכה לעוד תקופה דומה לפחות, כשהיציאה תהיה בהדרגה לשיטת הרמזור ויחולו מגבלות ביציאה על פי שיעור התחלואה באזורים מסויימים", הסביר הפרופסור. "בשונה מהפעם הקודמת, אנחנו בונים עם פיקוד העורף את מערך התחקורים ובלימת התחלואה. יחד עם התנהגות נכונה שלנו ויציאה בהדרגה ומערך מעובה יותר אני מקווה שנוכל לצאת בצורה שונה מאשר הפעם הקודמת".

"בשביל שנצא מהסגר עוד שלושה שבועות אנחנו רוצים לראות ירידה בתחלואה", הדגיש. "אנחנו רוצים להגיע ל-500 מאומתים ביום אבל זה לא יקרה מן הסתם בתקופת הסגר, אבל אם נראה ירידה של סביבות 1,000 חולים ביום, ונמשיך לרדת עם התנהגות נכונה, אז זה יכול לבלום את התחלואה. אנחנו בימים אלו נשב ונעצב את הקריטריונים יחד עם פרופ' גמזו, הם יהיו מורכבים מהירידה בתחלואה וממצב בתי החולים".

"כל זה לא משפיע על כניסה לסגר נכון והתנהלות נכונה ועל הצורף להטיל מגבלות, לצערי כואבות, שתפקידן להתמודד עם התחלואה. בלי סגר לא נוכל לטפל בצורה אופטימלית בחולים ובמונשמים", הוסיף. "אני מקווה שהפעם אנחנו נצא בצורה שונה, הסגר הוא דבר לא פשוט ומאוד קשה למצב הנפשי, המדיני והכלכלי, אבל יחד עם זאת אני מקווה שנצא מהסגר בהדרגה, בהתאם למצב התחלואה במקומות השונים, כשאנחנו ערוכים טוב יותר מבחינת היכולות לקטוע את שרשרת ההדבקה עם פיקוד העורף ושאנחנו ממשיכים לבנות את מערך האישפוז".

צמרת משרד הבריאות (צילום: דוברות משרד הבריאות)
צמרת משרד הבריאות (צילום: דוברות משרד הבריאות)

בנוגע לטענה שמערכת הבריאות לא התנהלה נכון עם התקציבים שקיבלה, אמר המנכ"ל: "זה הבל והבלים, מערכת הבריאות בנתה 6,000 מיטות ומעלה והיא כרגע ממשיכה לעצב מיטות, נקנו מכשירי הנשמה רבים, אקמו, ציוד מיגון, נוספו 2,000 אחיות ו600 רופאים וכל זה קורה בימים אלו אז לבוא ולומר שמערכת הבריאות לא עשתה כלום זה לא נכון".

"בכל העולם מתנהגים בשיטת "פותחים-סוגרים" במדינות המערביות, גם הם ברגע שהורידו את ההקלות עכשיו הולכים ועולים בתחלואה בצורה משמעותית, עד כדי ביצוע הגבלות וסגרים, וזה כנראה טיבו של הנגיף ואנחנו צריכים להתנהג בצורה נכונה, שגרת קורונה זאת ממש לא השגרה שהתרגלנו אליה". 

"המחלה נמצאת כמעט בכל מקום, גם במגזר הכללי ובכל הערים והיישובים, היא הולכת ועולה ואנחנו צריכים לנקוט בצעד כואב ולקוות שבדרך הזאת נבלום את העקומה ונתחיל להוריד אותה למטה וכל זה במקביל למערך הבדיקות".

המנכ"ל התייחס גם למתווה המתוכנן לפתיחת בתי הכנסת לתפילות בחגים. "החלטנו להקל מעט בקריטריונים בבתי הכנסת בתפילות החג, הקפדנו ככל שניתן בהגבלה וריחוק על פי גודל בית הכנסת והקלנו מעט כדי לאפשר לעם ישראל גם להתפלל בחגים כי הבנו כמה הדבר הזה חשוב לכל אחד מאיתנו, גם לאלה שלא מקפידים. אני מאמין שנצליח ואני סומך על בתי הכנסת שידעו איך להתנהל".