מנהל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, הודיע היום (שני) כי החליט להפסיק את קליטתם של חולי קורונה נוספים בעקבות העומס הגדול במחלקות הקורונה וביחידות לטיפול נמרץ, במיוחד בכל הקשור לחולים קשים ומונשמים. נכון לעכשיו מאושפזים בשלוש מחלקות הקורונה 85 חולים מאומתים, מתוכם 30 חולים במצב קשה (שלושה מהם מונשמים), 27 חולים במצב בינוני והשאר קל. אלא שהבעיה, לדבריו, אינה רק חולי הקורונה, כי אם העובדה שבמרכז הרפואי ישנם 30 חולים קשים ביחידה לטיפול נמרץ כללי ונשימתי, וכמו כן חולים נוספים בטיפולי נמרץ ילדים, נוירוכירורגי ולב. 

"כמות הצוותים המיומנים שעומדת לרשותי נכון לעכשיו ויכולה לטפל בחולי קורונה קשים היא מועטה ביותר", מסביר פרופ' ברהום. "האפשרויות שעמדו לרשותי היו להעביר חולים קשים נוספים למרכז הארץ, כדי שיטופלו ע"י צוותים מיומנים, או שאנחנו נטפל בהם ע"י צוותים אותם הדרכנו. הצוותים שאנו הדרכנו הוכשרו למקרה שהמערכת נמצאת כולה במצב של אי ספיקה. תודה לאל, זה לא המצב כרגע. אין שום סיבה שאני אטפל בחולים קשים ומונשמים ע"י צוותים לא מיומנים, אם אני יכול לשנע אותם למרכז הארץ. אני עושה הערכת מצב כל בוקר וכל ערב, ונכון לעכשיו החלטתי שלא להעביר חולים למרכז. יחד עם זאת, במצב הנוכחי אתקשה מאוד לקלוט חולים נוספים, מכיוון שאין לנו מספיק צוות מיומן לחולים קשים ומונשמים, ולכן הוריתי על הפסקת קליטתם של חולי קורונה", אמר ברהום.

בתוך כך, ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם, שוחח הבוקר עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על הסגר הכללי שצפוי להיכנס לתוקף ביום שישי והסביר מדוע הוא תומך בהטלת המגבלות: "אנחנו לא בקריסה, אנחנו רוצים למנוע מצב שבו הטיפול ביתר החולים וחסינות הצוות נפגעים".

מתוך כאן 11 - הצהרת נתניהו לתקשורת

שלום לד"ר מיקי הלברטל מנהל ביה"ח רמב"ם. אתה בעד הסגר או נגדו?
"אני בעד, אני רוצה להסביר. צריכים להבין את המספרים של התחלואה שכולנו מכירים אבל נתמקד מה קורה ברמב"ם. אם במרץ־אפריל־מאי היו 97 חולים עם 4 נפטרים, בשמונה שבועות האחרונים למעלה מ-500 עם 32 נפטרים. אנחנו רואים את העומס הולך ועולה. אני רוצה להבהיר, מערכת הבריאות איננה קורסת, יש לה יכולות ואנשים מחויבים, זה מזלנו שיש כזו מערכת בריאות, אנשי צוות רתומים ומחויבים. אבל חלק מהתפקיד שלנו הוא באמת להרים דגל מפני שאם אתה מנתח את הנתונים כפי שרואים היום, באמת לא ציפיתי שכך יהיה; לפני חודשיים חשבתי שלא נגיע לזה בכלל, אבל כשאנחנו מסתכלים על כמות מאומתים מעל ל-4,000 ליום, אם אנחנו לוקחים 2.5 אחוז שיהיו חולים שמצריכים אשפוז - זה אומר 200-100 חולים ליום שיצטרכו להגיע למערכות האשפוז. תפקידי כמובן הוא לטפל ולתת רשת ביטחון בריאותית אבל גם למנוע, לכן מה שאנחנו אומרים שהמצב הנוכחי יכול לגרום למצב שאנחנו נתחיל לפגוע יותר ויותר בטיפולים של החולים האחרים, בחסינות של הצוות. זה מאוד לא פשוט להחזיק צוות 7 חודשים ללא אופק, מחויב בצורה כזאת, לכן אני חושב שזה התפקיד שלנו".

הוזכרת כמנהל בית החולים היחיד שתומך בסגר וחשבתי שתגיד שאתה עושה את זה כי המערכת כן קורסת, ואתה אומר שהיא לא קורסת. בכ"ז אתה תומך בסגר כצעד מנע. תגיד, בשבעה חודשים האלה אי אפשר היה לחזק את המערכת?
"מחר בבוקר חס וחלילה אנחנו מגיעים לקטסטרופה, ביה"ח צריך להעמיד 770 מיטות, 170 מונשמים. אני יכול לעשות את זה, יהיה לזה משמעויות, אני אצטרך לפגוע בפעילות של הצוות. צריך להבין שכל תוכנית החירום היא לא תוספת לפעילות בית החולים אלא במקום זה, על זה מתבסס. לכן אנחנו חושבים שצריך להימנע. רציתי לדבר לגבי האמירות של משרד האוצר, אני חושב שזה נושא מהותי, אני שמעתי דבר מדהים בעיני וגם אתה אמרת את זה כרגע. זאת אומרת שאנחנו מוכנים כי יש לנו את יכולות הטיפול לסכן אנשים, להגיד שעוד קבוצה כזאת ימותו, אנשים יהיו חולים מאוד מאוד בגלל שאנחנו יכולים לעשות את זה. מבחינת ההשקעות של ביה"ח צריך להבין, השקענו המון בתקופה הזאת אבל צריך לזכור איפה התחלנו, במערכת בריאות מורעבת שבינואר 2020 היה לה יתירות של 115 מכונות הנשמה ששלושת רבעי מהן לא עבדו כי אף אחד לא תיקצב. זה כל כך עקרוני לי".

אני חייב להזהיר כי משתמעת ביקורת על השלטון ולזה ינון לא יסכים.
"אני לא מבקר את השלטון, אני חושב שהם לא חשבו על המשפטים שהם אמרו. בא משרד האוצר כשהיינו על סף קטסטרופה והיו הרבה מאוד השקעות, קנו ציוד והכנו את החניון התת קרקעי כדי לתת פתרון, קלטנו צוותים, הצוותים שנקלטים זו הפעימה הכי גדולה שאני זוכר אי פעם שמערכת הבריאות קיבלה מבחינת תוספת כוח אדם אבל לוקח זמן להכשיר אותם, זה לא מהיום להיום".

אני רואה כותרת בוויינט שמנהלי בתי החולים מזהירים אנחנו בקריסה לא בטוח שנוכל להחזיק מעמד. אתמול – מנהלי בתי החולים אמרו שלא נדרש סגר מלא. תסביר לי את הפער.
"כמו בכל מערכת יש הרבה מאוד אנשים שחושבים בהרבה צורות, אנחנו לא יחידה אחת או מוח אחד שחושב אחת. אני חושב שמרבית מנהלי בתי החולים לא משתמשים במונח הזה של קריסה, זה לא מקובל עלינו משום שאנחנו לא בקריסה. אנחנו רוצים למנוע תהליך".

אבל אמרו.
"הייתי בישיבה שם, להפך. זה חזר על עצמו בכל פעם שאנחנו מתריעים שהולכים למקומות לא טובים, אבל לא בקריסה. אני אמרתי את זה בכל מקום ואני אומר את זה גם עכשיו".

מי אשם במצב שהגענו אליו? הממשלה? הציבור? התקשורת? מגזר מסוים?
"כולנו, כולנו. אני חושב שהייתי מחלק את זה ל-2. קודם כל עומד בפנינו אמצעי שנוכל למנוע את כל הסיפור הזה והוא מה שקורים לו ברמב"ם לשמור על רמה - ריחוק מסכה והיגיינה. זה לא משהו עם הקרבה מאוד גדולה אבל וזה גם מה שאמרתי בישיבה בשבוע שעבר וגם אתמול – אנחנו נמצאים במדינת ישראל וחלק מהעניין זה שהרבה מהאנשים שביקשו מהם לעמוד למשל ברמזור, לא אמרו 'למה אנחנו צריכים לעשות שינוי' אלא 'למה אחרים לא'. פה מתחילה הבעיה והממשלה, אתמול ישבתי בדיון, עלה שם שצריכה להיות אחידות. ברגע שכול אחד אומר משהו אחר, מתחיל להתווכח על הנתונים, זה גורם לבלבול. אני יכול להבין את זה, אנשים מבולבלים, לא יודעים מה רוצים מהם, וכל אחד מגיב אחרת, זה בידינו, כולנו".

אתה לא עושה הנחה לזה שאמר 'תעשו חיים' והחזיר את כולם?
"תקלה חמורה, תקלה חמורה אני לא אומר שלא".

אין גוף שיכול להשוות בין נזקי הסגר לנזקי המשך התחלואה ללא סגר, לא רק מבחינת הכלכלה אלא גם לחיי אדם למצוקות להתאבדויות לקשישים שימותו מבדידות וכו'?
"לכמת את זה בצורה מספרית האוצר עושה את זה בצורה פנטסטית, לכמת את זה בכל המשמעויות האחרות זה מאוד קשה ומורכב. אלה לא דברים של שחור או לבן, או נוסחה מתמטית, אבל אם אנחנו הולכים לסיטואציה שבסיכון אנשים רבים ימותו או יחלו והמחלה היא מחלה מאוד קשה, אני חושב שכל אחד מאיתנו, לא רק אני כרופא, אני בחרתי תחום ואני עושה אותו עד היום כדי להציל אנשים".

כמה חולי קורונה יש ברמב"ם?
"כרגע יש 63".

אתה יכול לאפיין גיל?
"אתן נתון אחד שהחולים הקריטיים המונשמים שבשבועות האחרונים, כרגע יש 9 אבל בשבועות האחרונים יש 15-10 בביה"ח, ממוצע הגיל הוא 48 של המונשמים".

מחלה קשה.
"זו מחלה מאוד מאוד קשה וצריכים להבין את זה".

אתה יכול לחלק לערבים ויהודים?
"לצערנו הרב היה 10% ערבים היום זה 40%".

כפול ממשקלם באוכלוסייה.
"כפול ממשקלם באוכלוסייה וזה מאוד מצער אבל רואים היום ש-96 אחוז מאוכלוסיית מדינת ישראל גרים ביישובים צהוב כתוב ואדום רק 4 אחוז גרים ביישובים ירוקים, זה חלק מהעניין. האמירה של האוצר שכאילו זרקו כסף לא במקום, יש לנו פתרונות אבל עדיף לנו לא להיות שם, זה כאילו היו אומרים בדיון על ביטחון מדינת ישראל שלא נקנה F-35 כי עפ"י מקורות זרים יש לנו פצצת אטום ועדיין לא השתמשנו בה. שתהיה לכולנו שנה טובה ובריאה כולנו ביחד יכולים לעזור אחד לשני, ללבוש מסכות, היגיינה וריחוק".

שתהיה יותר טובה מהקודמת.
"שתהיה הרבה יותר טובה מהקודמת".