בימים בהם אוכלוסיית הגיל השלישי פגיעה אף יותר, בעקבות משבר הקורונה, בני נוער מכלל המגזרים בחברה הישראלית, לא שוכחים את הקשישים. בני הנוער, בני 16 בלבד, חניכי עמותת יוניסטרים שוקדים על פיתוח סטארט אפים שעשויים לשנות את פני החברה ולסייע באיכות חייהם של לא מעט קשישים. 

הסרטון של בני הנוער משגב שלום (קרדיט: טיוב עמר)

15 בני נוער משגב שלום, אשר בפזורה הבדואית, הקימו סטארט אפ בשם "magic stick" – מקל נחייה ללקויי ראייה ולבני הגיל השלישי. מקל הנחייה מכיל חיישני ניווט ויוכל בעתיד לנווט את המשתמשים בבטחה למעוז חפצם.

מיי קשטה, חניכה במרכז שגב שלום סיפרה: "פיתחנו את המיזם בעקבות חבר מהישוב שאנו מכירים שנולד עם קשיים בראייה. יחד עמו ערכנו התנסות במכשיר ולמדנו את כל הצרכים הן של קשישים והן של אנשים המתמודדים עם קשיי ראייה. מקל ההליכה שפיתחנו ממש מכוון את המשתמש לייעד בבטחה ואנו מאוד מקווים להמשיך ולפתח אותו עד לרמת גימור מושלמת". 

הנערות משג שלום  (צילום: עמותת יוניסטרים)
הנערות משג שלום (צילום: עמותת יוניסטרים)

בני נוער ממרכז יוניסטרים בביה"ס עמל צפת פיתחו גם הם מקל הליכה אותו הם מכנים- "האייפון של מקלות ההליכה". אותו המקל נועד לסייע לקשישים בהתניידות, במניעת כיפוף על ידי כיוונון של המקל ובהרמת חפצים על ידי המקל. אורי טרבלסי, חניך העמותה, בן 17 מצפת, עלה בשבוע האחרון לכיתה יב', יחד עם חמשת חבריו לקבוצה הצעירים המפתחים את מקל ההליכה הרובוטי. הרעיון למיזם החל לאחר שאורי נתקל בסב שניסה להרים לנכדתו דובי והתקשה מאוד להתכופף, על אף שנעזר במקל הליכה. 

הסרטון של בני הנוער מצפת (קרדיט: אורי טרבלסי)

"בעקבות המקרה, התחלנו יחד לחקור את מקלות ההליכה", מספר אורי. "גילינו שרובם נעים סביב ה-90 ס"מ – אורך שמקשה מאוד על המשתמש. בנוסף, גילינו שמקלות ההליכה לא מאפשרים טווח תנועה רחב וגם לא מסייעים בכיפוף ובישיבה. חלקם אף גורמים לחבלות ופציעות רבות. המטרה שלנו היא לסייע לאוכלוסיית הגיל השלישי וכן לכל מי שמתקשה בהליכה – המוצר מתכוונן כך שאפשר לשנות את האורך שלו ובכך לאפשר טווח תנועה רחב ואפשרות פעולה רחבה יותר והוא מסייע לקשישים לשבת ולקום. בנוסף, רצינו להפוך את מקלות ההליכה לחדשניים ומקוריים. כך שגם אנשים עם מוגבלויות פיזיות וגם קשישים לא יתביישו ללכת עם מקל". 

גם בני הנוער ממרכז יוניסטרים באקדמית נתניה מפתחים מיזם חשדני לקשישים. מדובר בנעל  אשר ניתנת לנעילה ללא צורך בכיפוף או בקשירת שרוכים. הנעל פותחה בעקבות קשר הדוק של שיראל דבסטני, חברת הקבוצה, עם סבתא רבא שלה- אביבה, בת ה-87. 

כששיראל, בעלת אהבה גדולה לנעלים ואוסף מכובד בן 140 זוגות, שמעה שלסבתא קשה מאוד להתכופף כדי לנעול נעליים, החליטה לרתום את כל חברי קבוצתה ליצירת מיזם עבור בני הגיל השלישי. "המיזם מיועד לאנשים רבים אשר מתמודדים עם בעיות גב, פרקינסון או בעיות שונות המקשות עליהם להתכופף או להחזיק את הנעל על מנת לנעול אותה", מספרת שיראל ומוסיפה: "יש לנו אבטיפוס של הנעל שעיצבנו והדפסנו בתלת מיימד ואנו ממשיכים כעת בכל הכוח יומם וליל על מנת להמשיך ולשכלל את הנעל עד לכדי מוצר מוגמר שעתיד לסייע לרבים".

הנעל שפיתחו בני הנוער מנתניה (צילום: עמותת יוניסטרים)
הנעל שפיתחו בני הנוער מנתניה (צילום: עמותת יוניסטרים)

בתכנית יוניסטרים משתתפים כ-3500 בני נוער, המתגוררים ב-85 יישובים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל. בימים אלה, על אף פתיחת שנת הלימודים, בני הנוער משוחחים ברמה היומית, מתייעצים עם אנשי מקצוע ומנטורים, נפגשים ושוקדים יומם וליל כדי להמשיך ולפתח את המיזמים על מנת שיהיו מוכנים ברמה הרצויה והמיטבית לתחרות "יזם השנה" של עמותת יוניסטרים שתערך מחר (רביעי).

אסף וייס, מנכ"ל עמותת יוניסטרים סיפר: "השנה כלל הציבור בישראל יוכל להצטרף ולהשתתף בחגיגת היזמות והחדשנות הארצית  ולבחור את היזמים הבאים של ישראל און ליין. יוניסטרים פועלת כדי להפוך את הפריפריה למנוע צמיחה של המשק הישראלי. בעבודה אישית ומעצימה של בני הנוער, יוניסטרים מצליחה לתת להם סיכוי שווה בחיים ודרכם עוזרת להזניק את ישראל קדימה".