המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' איתמר גרוטו קיים הערב (שני) תדרוך פתוח לתקשורת לקראת הסגר שיוטל על ישראל ביום שלישי למשך שלושה שבועות בעקבות הזינוק בתחלואה בנגיף הקורונה.

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל

בפתח דבריו אמר גרוטו: "אתחיל בסקירה על מצב התחלואה ואחר כך אדבר על  על סטטוס התקנות והמגבלות. יש 35,000 חולים בקהילה., מעל 1000 חולים בבתי החולים ועוד 70 במוסדות הגריאטריים.כל חולה יכול להגיע לתמותה. אנו מתמודדים כבר זמן רב עם המחלה. אנו רואים צעירים רבים שחווים סיבוכים. ככל שנחכה יותר עם המצב הקיים של אי ספיקה בבתי החולים לא נוכל לבלום את המחלה".

הפרופ' ציין כי "אנחנו מתמודדים עם מחלה חדשה שיש לה סיבוכים כמו פגיעה בשגריר הלב. אנחנו רואים חולים צעירים שמגיעים למצב קשה וסיבוכים. המחלה מתפשטת בכל הארץ ואם לא נעצור אותה - המצב ידרדר. למשל, חולה לב שיגיע לבית החולים לא יקבל טיפול ראוי בגלל התפוסה של הקורונה". 

לאחר מכן התייחס גרוטו למגבלות הסגר שיוטל על ישראל בעוד ארבעה ימים: "הסגר מתוכנן לשלושה שבועות, החל מערב ראש השנה בשעה 14:00 ועד סוכות. ההנחיה היא לא לצאת מהבית עד 500 מטר, אך לצרכים מסוימים יהיה מותר לצאת למרחק גדול יותר כמו הגעה למקום לצורך קניות, טיפול רפואי, העברת ילדים בין הורים גרושים וכן הלאה". 

בהמשך דבריו התייחס גרוטו להיערכות לצמצום הפעילות בבתי החולים ואמר כי "כרגע זה לא נדרש, אבל דנים בזה ומקיימים הערכת מצב יומית. אין הנחיה כזאת נכון לעכשיו  אבל יש מקומות שצמצמו פעילות מכורח הנסיבות".

"בצפון כבר כמה זמן כולם מעבירים חולים למרכז. גם באזור ירושלים העבירו משערי צדק חולים למרכז הארץ. אלה האזורים העמוסים, אבל לאט לאט כל בתי החולים מתמלאים", אמר הפרופ' במענה לשאלה בנושא העומסים בבתי החולים.

בנושא המגבלות על הטיסות אמר גרוטו, כי "לא מדובר בפעילות רגילה אלא מצומצמת. טיסות נכנסות חיוניות ימשיכו להתקיים. ההבדל מהסבב הקודם הוא שאנשים שרכשו כרטיסים שבהם אושר לנסוע - יוכלו לממש את הטיסה". לדבריו, "לא יצאו טיסות נוספות ליעדים נוספים".

לדברי גרוטו, הסגר צפוי להימשך עד ה-11 באוקטובר ויסתיים בכפוף להערכת מצב התחלואה ואישור הממשלה בתום שבועיים מיום תחילתו. 

"מקווה לצאת מהסגר בהדרגה"

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התראיין הבוקר לכאן ב' על הסגר הכללי שצפוי להיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב וסיפר על הליכי קבלת ההחלטות במשרד הבריאות ועל הקריטריונים שמתגבשים ליציאה מהסגר: "אנחנו רוצים לראות ירידה בתחלואה, היינו רוצים להגיע ל-500 נדבקים ביום או לפחות ל-1,000".

"הסגר תוכנן כרגע לשבועיים והארכה לעוד תקופה דומה לפחות, כשהיציאה תהיה בהדרגה לשיטת הרמזור ויחולו מגבלות ביציאה על פי שיעור התחלואה באזורים מסויימים", הסביר הפרופסור. "בשונה מהפעם הקודמת, אנחנו בונים עם פיקוד העורף את מערך התחקורים ובלימת התחלואה. יחד עם התנהגות נכונה שלנו ויציאה בהדרגה ומערך מעובה יותר אני מקווה שנוכל לצאת בצורה שונה מאשר הפעם הקודמת".

"בשביל שנצא מהסגר עוד שלושה שבועות אנחנו רוצים לראות ירידה בתחלואה", הדגיש. "אנחנו רוצים להגיע ל-500 מאומתים ביום אבל זה לא יקרה מן הסתם בתקופת הסגר, אבל אם נראה ירידה של סביבות 1,000 חולים ביום, ונמשיך לרדת עם התנהגות נכונה, אז זה יכול לבלום את התחלואה. אנחנו בימים אלו נשב ונעצב את הקריטריונים יחד עם פרופ' גמזו, הם יהיו מורכבים מהירידה בתחלואה וממצב בתי החולים".

מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי (צילום: משרד הבריאות)
מנכ''ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי (צילום: משרד הבריאות)

"כל זה לא משפיע על כניסה לסגר נכון והתנהלות נכונה ועל הצורף להטיל מגבלות, לצערי כואבות, שתפקידן להתמודד עם התחלואה. בלי סגר לא נוכל לטפל בצורה אופטימלית בחולים ובמונשמים", הוסיף. "אני מקווה שהפעם אנחנו נצא בצורה שונה, הסגר הוא דבר לא פשוט ומאוד קשה למצב הנפשי, המדיני והכלכלי, אבל יחד עם זאת אני מקווה שנצא מהסגר בהדרגה, בהתאם למצב התחלואה במקומות השונים, כשאנחנו ערוכים טוב יותר מבחינת היכולות לקטוע את שרשרת ההדבקה עם פיקוד העורף ושאנחנו ממשיכים לבנות את מערך האישפוז".