אחרי הטקס ההיסטורי בוושינגטון, בבית הלבן נחשף הסכם העקרונות שנחתם בין ישראל ואיחוד האמירויות. המסמך, שכונה בידי האמריקנים "הסכם אברהם", קובע כי בין המדינות יכוננו יחסים דיפלומטיים מלאים, תוך כיבוד הדדי של ריבונות מצד כל מדינה שהיא צד בהסכם, והתחייבות לפתור סכסוכים בדרכי שלום. בהתייחסות למדינה לסוגיה הפלסטינית, צוין בהסכם כי המדינות החתומות "מחויבות לפעול יחד כדי לממש פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות משא ומתן שייתן מענה לשאיפות של שני העמים". 

בהסכם פורט עוד כי בסוגיות דיפלומטיות יכללו החלפת שגרירויות, התחייבות להימנע מלחימה, ושיתופי פעולה בשורת תחומים. על פי הסדרי הביטחון בהסכם, ישנה התחייבות של כל צד לא לאפשר פעילות עוינת משטחה נגד המדינה השנייה. 

המדינות התחייבו לנסח הסכמים נוספים ומפורטים בתחומים כלכליים, מסחריים, מדע וטכנולוגיה, תיירות, אנרגיה, חקלאות, חינוך, סביבה, חדשות ובריאות. 

אמש (שלישי) נערך בבית הלבן הטקס בו נחתם הסכם השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות בבית הלבן. טקס החתימה נערך במדשאה הדרומית של הבית הלבן, בנוכחותם של כאלף מוזמנים. "עבדנו על כך שנים רבות", אמר אתמול נתניהו. "זוהי נקודת מפנה עצומה בהיסטוריה של ישראל והמזרח התיכון. יש לכך השפעה עצומה וחיובית על כל אזרחי מדינת ישראל". כמו כן, הוא הבטיח כי מדינות נוספות צפויות להצטרף. במקביל, אמר ראש הממשלה כי "הוא לא שוכח לרגע שאלו זמנים קשים לכולנו", ערב הסגר הצפוי שנועד לעצור את התפשטות נגיף הקורונה.

"אנחנו כאן היום כדי לשנות את ההיסטוריה אחרי עשורים של פילוג, אנחנו רואים שחר חדש במזרח התיכון הודות לחזון של המנהיגים. ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו שגרירים ויחלו לשתף פעולה כחברים. בישראל יתפחו את הדלתות למוסלמים כדי שיוכלו להתפלל באל אקצה", פתח הנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, את דבריו בטקס במדשאה.

נאום נתניהו בטקס חתימת הסכם השלום. באדיבות הבית הלבן

"במשך דורות אנשי המזרח התיכון הוחזקו בעוינות ובשקרים, כל כך הרבה דברים מנעו מהם להגיע לשלום. השקרים הועברו מדור לדור והזינו מעגל של טרור. ההסכם הזה משחרר את המנהיגות הכושלת של העבר", המשיך.

לאחר מכן נשא דברים ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "תודה שאתם מארחים אותי ואת אשתי שרה ואת כל המשלחת של היום ההיסטורי הזה. אני רוצה לברך את מייק פנס, מייק פומפאו, קושנר, ברקוביץ' ושאר צוות השלום של הנשיא. מביע תודתי לכל הישראלים שעבדו שנים באקלים פחות מואר מזה. גבירותי ורבותי, הנשיא, אני מוקיר תודה לך הנשיא טראמפ על ההובלה שלך. אתה לצידה של ישראל תמיד באומץ אתה נלחם עם טהרן, הצבת שלום ריאליסטי בין ישראל לפלסטינים".

טקס החתימה בבית הלבן (צילום: רויטרס)
טקס החתימה בבית הלבן (צילום: רויטרס)

"שלום שזוכה לתמיכה בישראל, בארה"ב, במזרח התיכון ובעולם כולו. מודה לשני הנציגים שאתם עושים מאמצים להרחבת מעגל השלום. אני אסיר תודה למלך עמאד מבחריין ולך בן זאיד שאתם מביאים תקווה לכל בני אברהם, לכל ידידי ישראל במזה"ת, אלה שאיתנו פה ואלה שיצטרפו מחר- סלאם עליכום, שלום", המשיך נתניהו.

"גבירותיי ורבותיי, העם בישראל מכיר היטב את מחיר המלחמה, גם אני. נפצעתי בקרב, חבר טוב שלי מת בזרועותיי, אחי יוני איבד את חייו בהובלת חייליו באנטבה, האבל של הוריי על האובדן של יוני לא עבר עד יום מותם. במשך שנים, כשבאתי לנחם קורבנות, ראיתי את אותו יגון אינספור פעמים, ובגלל זה אני כל כך נרגש להיות פה היום, פצעי המלחמה נוצרים את גדולת השלום", הוסיף נתניהו.

"שלום זה יתרחב ויכלול עוד מדינות ובסופו של דבר זה יכול לשים קץ לקונפליקט הישראלי פלסטיני. בשל היתרונות הכלכליים של השותפות שלנו שיורגשו בכל האזור, ומשום שהשלום הוא לא רק בין מנהיגים הוא גם בין אנשים, ישראלים, אמירתיים ובחרניים כבר חובקים זה את זה. למרות האתגרים הרבים שעומדים בפנינו, בואו נעצור רגע להוקיר את היום הזה, ובואו נעלה מעל כל סכסוך פוליטי ונניח בצד", המשיך.

"ההיסטוריה לימדה שעוצמה מביאה ביטחון ומביאה בני ברית בסופו של דבר, כמו שטראמפ אמר שוב ושוב, עוצמה מביאה שלום. המלך דוד הביע את האמת הזאת בירושלים לפני אלפי שנים, התפילה שלו עולה בספר תהילים ומביאה אותנו לעתיד טוב יותר - ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום. השבוע נחגוג את ראש השנה, ואיזה ברכה אנחנו מביאים לה, ברכה של ידידות, תקווה ושלום", סיים נתניהו את דבריו.

נתניהו נואם במעמד חתימת ההסכמים בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
נתניהו נואם במעמד חתימת ההסכמים בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

שר החוץ האמיראתי, עבדאללה בן זאיד, אמר: "אנחנו רואים את הצעד שישנה היום את המזרח התיכון והעולם. ראש הממשלה נתניהו, תודה לך שבחרת בשלום ועל שעצרת את הסיפוח בשטחים הפלסטינים. גבירותיי ורבותיי, אנחנו עדים היום למגמה שתיצור מסלול טוב יותר למזרח התיכון. ההסכם הזה חשוב לאמריקה, ישראל ואיחוד האמירויות, וימשיך להיות לו השפעה גדולה, וההדים ימשיכו ברחבי העולם".

"בזמן שבו המדע מנצח האזור מעוניין למצוא את מקומו במגמה הזאת, אנחנו שמחים שאיחוד האמירויות יהיה חלק מהמומנטום למימוש הפוטנציאל. איחוד האמירויות מאמינה שתפקיד ארה"ב במזה"ת חיובי והאמונה בזה מוכחת בהסכם שאנחנו חותמים עליו היום וישמש מגדלור לכל שוחרי השלום ברחבי העולם. זה יאפשר לנו לעמוד לצד העם הפלסטיני הסעכם זה מצטרף להסכמים אחרים שנחתמו באזור, ויתרום להתייצבות והתפתחות בר קיימא באזור", הוסיף.

טראמפ ונתניהו בחתימת ההסכמים בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
טראמפ ונתניהו בחתימת ההסכמים בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

אחרון עלה לנאום שר החוץ של בחריין, עאבד אל-לטיף אל זיאני: "היום זה אירוע היסטורי באמת, רגע של תקווה במזרח התיכון ולדורות הצעירים שלנו. ההצהרה תומכת בשלום בין ממלכת בחריין ומדינת ישראל הוא צעד היסטורי בדרך לשלום אמיתי. במשך זמן רב מדי הזמרח התיכון הוגבל בשל היעדר האמון. הדבר פגע במוחות של האנשים הכי טובים שלנו. אני משוכנע שיש לנו את ההזדמנות לשנות את זה עכשיו".

"למדינת ישראל ולרה"מ נתניהו, אנחנו מברכים ומודים על הצעדים האלה ממך ומהממשלה שלך, תוך ההבנה ששלום מתאפשר רק באמצעות מעורבות אמיתית, המגינה על זכויות ואינטרסים של עמים ומדינות באזור. ובמיוחד אני רוצה להביע את ההוקרה שלי לנשיא דונלד טראמפ ולממשל שלו. הנשיא, הממשל שלך והמאמצים שלך הביאו אותנו לכאן והפכו את השלום למציאות", המשיך.

לפני תחילת הטקס, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע לטקס לצד רעייתו שרה והתקבל על ידי הזוג טראמפ. נתניהו וטראמפ קיימו פגישה קצרה לפני תחילת הטקס. טראמפ העניק לנתניהו את המפתח לבית הלבן ואמר לו: "אתה מנהיג מדהים של עמך למשך תקופה ארוכה". נתניהו השיב: "יש לך את המפתח ללב העם בישראל".

טראמפ ונתניהו בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
טראמפ ונתניהו בבית הלבן (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

בהמשך אמר טראמפ: "ישראל מקבלת שלום. האמירויות היא אומה בעלת עוצמה באזור, היה חשוב מאוד שהם יהיו הראשונים והקשרים הם מצוינים. יש עוד הרבה מדינות שהן הבאות בתור. בהחלט מדברים על חמש מדינות לפחות שיצטרפו בהקדם. אני מאמין שגם איראן תרצה לחתום אחרי הבחירות, כי הכלכלה שלה במצב קשה. אני חושב שנתקדם גם עם הפלסטינים. הם יצטרפו בזמן הנכון". כשנשאל האם הסיפוח ירד מהפרק, ענה טראמפ: "אנחנו לא מדברים על זה עכשיו".

"אנחנו פונים לעולם כולו. יש לנו צבא חזק, כלכלה חזקה, קשרים חזקים עם ארה"ב, ישראל לא מרגישה מבודדת. היא מגיעה להישגים הדיפלומטיים הגדולים בתולדותיה. מי שמרגישים מבודדים נמצאים בטהרן", השיב נתניהו.

בפגישה עם שר החוץ האמיראתי אמר טראמפ: "הרבה מדינות הצטרפו להסכמים בלי ששילמנו לה. לפלסטינים שילמנו הרבה כסף כל השנים והם לא הצטרפו, הם לא כיבדו אותנו".

הזוגות נתניהו וטראמפ בטקס בבית הלבן (צילום: רויטרס)
הזוגות נתניהו וטראמפ בטקס בבית הלבן (צילום: רויטרס)

נתניהו הכריז על הסכם שלום עם בחריין

ישראל חתמה על שני מסמכים נפרדים. האחד, ההסכם עם איחוד האמירויות, והאחר, הצהרת כוונות לכינון שלום עם בחריין. זאת בשל הזמן הקצר מאז ההכרזה על ההסכם עם בחריין ביום שישי האחרון, שלא הותיר די זמן לגבש הסכם מסודר. ארבעת הצדדים המעורבים הסכימו שלא לפרסם שום פרט מההסכמים טרם החתימה, אולם מקור אמר שהם ידונו בשיתוף פעולה בין המדינות.

בין המוזמנים גם איל הקזינו ותומכם הנלהב של נתניהו והנשיא טראמפ, שלדון אדלסון, וכן נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, דורי גולד. גולד, כמנכ"ל משרד החוץ בעבר, אחראי לפתיחת המשרד הישראלי לאנרגיה מתחדשת באבו דאבי. שר החוץ ההונגרי פטר שז'יארטו היה הנציג הדיפלומטי היחיד מטעם האיחוד האירופי שנכח בטקס. המשלחת הישראלית עמדה במרחק רב מכל האחרים, על מנת שחבריה לא ידרשו לשום מגבלות בידוד כאשר יחזרו לישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

מרבית התחומים בהם יעסוק שיתוף הפעולה בין ישראל ואיחוד האמירויות, כבר נידונו בין נציגים ישראלים למקביליהם האמיראתיים באבו דאבי. כזכור, ראש המל"ל מאיר בן שבת הוביל את המשלחת לפני כשבועיים. כל הנושאים עליהם עדיין מתרחש משא ומתן לא יכללו בהסכם עליו יחתמו מחר.

הסכם השלום עם איחוד האמירויות חייב להגיע להצבעה בקבינט ואז בכנסת, בדיוק כמו שקרה בהסכמי שלום קודמים שחתמה עליהם ישראל. בהסכם נכתב כי הוא יכנס לתוקף רק לאחר אישורה של הכנסת.

בנימין נתניהו ומלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח'ליפה (צילום: ABIR SULTAN,MANDEL NGAN/AFP via Getty Images)
בנימין נתניהו ומלך בחריין, חמד בן עיסא אל-ח'ליפה (צילום: ABIR SULTAN,MANDEL NGAN/AFP via Getty Images)


בכל הקשור לסוגיה הפלסטינית, מקור בסביבות ראש הממשלה אמר כי "פירות השלום עוד יגיעו בעתיד". הוא לא פירט אם דחיית הסיפוח הישראלי של חלקים משטחי יהודה ושומרון או הקפאת הבנייה בהתנחלויות הם חלק מההסכם. יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר אתמול בכנסת כי עודכן ממקורות המעורים בפרטי ההסכם שישראל אכן הסכימה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות כחלק מהסכמי השלום. גורם במשלחת אמר ש"המקורות של הורוביץ כפוליטיקאי אפילו גרועים יותר ממקורותיו כעיתונאי".

מזכירת המדינה לשיתוף פעולה אזורי של איחוד האמירויות, ראם אל-האשימי, אמרה ל-CNN שההסכם ההיסטורי עם ישראל הוא "עדות לכך שאנו נלהבים להציג נרטיב חדש של תקווה ושגשוג, כאשר יש לנו דיאלוג ושיח משותפים". יחד עם ההתקדמות בעניין, איחוד האמירויות שומרת "על הסוגיה הפלסטינית במרכז השיח", כולל "זכותם להכרה וזכותם לחיים בכבוד". הסכמת ישראל "לדחות את הסיפוח היא מרכיב חשוב בסיפור", אמרה האשימי.

סרטון לשכת התיירות של בחריין

עוד היא אמרה כי "איחוד האמירויות מאמינה שהמיקוד שלה על סובלנות דתית ודו קיום בין מוסלמים, נוצרים ויהודים משחק תפקיד חשוב בעיצוב הדיאלוג במזרח התיכון. יש לנו חזון שונה במעט לגבי העולם הערבי ולגבי המזרח התיכון, שהוא קודם כל אזור של אנשים צעירים שאינם מעוניינים לשאת את משא העבר ורוצים עתיד חדש", אמרה האשימי. "העתיד הזה יתמקד במדע, חדשנות, מסחר משגשג והשקעות, אמרה. איחוד האמירויות רוצה להתקדם לשיתוף פעולה עם ישראל, במיוחד במחקר ובדגש על המאבק בנגיף הקורונה ובינה מלאכותית", סיכמה. 

בנוסף, בכיר במשלחת הדגיש כי לנתניהו לא צפויה במהלך ביקורו פגישה עם המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ג'ו ביידן, הנמצא בדלאוור. ראש הממשלה צפוי לשהות בבית בלייר, מעון האורחים של הבית הלבן, ולא מתוכנן לצאת ממנו למעט לבית הלבן בלבד, בשל מגבלות נגיף הקורונה.