נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס הבוקר (שלישי) לדוח ה-CIA שהתריע כי איראן מתכננת להתנקש בחיי שגרירת ארצות הברית בדרום אפריקה. טראמפ איים כי "כל מתקפה תיענה במתקפה חזקה פי 1,000 בעוצמתה".

"על פי דיווחי העיתונות, איראן עשויה לתכנן חיסול או פיגוע אחר נגד ארצות הברית כנקמה על חיסולו של מנהיג הטרור סולימאני, בעקבות תכנונו להוציא פיגוע עתידי ולרצוח חיילים אמריקאים, ועבור ההרג והסבל שגרם במשך שנים כה רבות", כתב טראמפ בחשבון הפייסבוק שלו. "כל מתקפה על ידי איראן, בכל צורה שהיא, נגד ארה"ב תיענה במתקפה חזקה פי 1,000 בעוצמתה על איראן". 

מדוח שפורסם אתמול על ידי ה-CIA, עולה כי איראן שוקלת ניסיון התנקשות בדיפלומטית הבכירה לנה מרקס בת ה-66, אשר הושבעה לתפקיד באוקטובר האחרון. בדוח, שנכתב על ידי מקורות מודיעיניים אמריקאים, הוגדרה ההתנקשות כדרך של הרפובליקה האסלאמית לנקום בנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על הרצח של ראש כוח קודס, קאסם סולימאני, בינואר האחרון.
זירת החיסול של קאסם סולימאני. צילום: רשתות ערביות

אף על פי שאיראן הגיבה בירי טילים על בסיסי צבא ארה"ב בעיראק, מספר הנפגעים האמריקאים היה נמוך ורוב גורמי הביון הישראלים והאמריקאים אמרו אז כי "ככל הנראה יהיה ניסיון נקמה נוסף בהמשך". התקפה כזו כעת יכולה לשרת את איראן במטרתם לערער את השלטון האמריקני, בעת בה האמריקאים מנסים לסייע בתיווך במזרח התיכון עם הסכם נורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות ובחריין.

כידוע, מדינות המפרץ הערביות הללו נשלטות על ידי סונים שרוצים לשתף פעולה עם ישראל וארה"ב נגד איראן. רצח של שגריר ארה"ב יכול גם לערער את טראמפ במערכת הבחירות שלו.  

"גורמים רשמיים בארה"ב מודעים לאיום נגד השגרירה לנה מארקס מאז האביב, אך המודיעין לגבי ההתנקשות הפך ספציפי יותר בשבועות האחרונים", נכתב בדו"ח וצוין כי שגרירות איראן במדינה מעורבת בפרשה. עם זאת, נכתב גם כי טהרן שוקלת עדיין אפשרויות נקמה אחרות.

כפי שדווח על ידי רשת "אלג'זירה" וה"גרדיאן" ב-2015, איראן הפעילה רשתות חשאיות בדרום אפריקה במשך עשרות שנים. ממקורות שונים נמסר כי האיראנים סימנו את מארקס בגלל קרבתה לטראמפ ובגלל הקלות היחסית בביצוע התנקשות כזאת בדרום אפריקה, בשונה מאירופה למשל.