"זה כמו משפט שלמה": ההחלטה להטיל סגר כללי, שיימשך ככל הנראה כשלושה שבועות עד שמחת תורה, עוררה הדים רבים בחברה הישראלית בכלל ובמגזר הדתי בפרט על סוגיית הפגיעה בחופש הדת והתפילה. גבאי בית כנסת מבית שמש, ירוחם אסטרייכר, התראיין היום (שלישי) ברדיו 103FM ומתח ביקורת על התנהלות הממשלה: "יש חוק לכולם, ואנחנו רואים שקבלת ההחלטות היא לא שווה. אם בכנסת הם לא נדבקים אז גם בבית הכנסת אפשר לשמור". 

מתוך כאן 11 - הצהרת נתניהו לתקשורת

ענת: "ירוחם הוא גבאי בבית הכנסת בבית שמש. שלום ירוחם, מה הבנת ממתווה התפילות?"
"בוקר טוב. לא הבנתי, וזו בעיה באמת. תראי, יש פה משהו אבסורדי. מוציאים פה כל מיני תקנות שאף אחד וגם אין בהן שום היגיון. מיום ליום אנחנו רואים עד כמה מקבלי ההחלטות מנותקים באמת ממה שקורה במציאות. הם מקבלים את ההחלטות לא באמת בצורה עניינית, אלא מתוך לחץ כזה או אחר". 

גולן: בוא ננסה להבין מה קורה אצלך בבית הכנסת. אתה יושב מול האתר של משרד הבריאות ומנסה לפצח מתמטית כמה אנשים יוכלו להיכנס לתפילה?
"תראה, אנחנו מנסים להבין. אנחנו לא רוצים לעבור על החוק ועל ההנחיות, אנחנו רוצים להיות בסדר. חלק מהמתפללים שלנו נוסעים לאומן בראש השנה, ולכן באולם בית הכנסת יש בסביבות 40 מתפללים. יש לנו שלושה פתחים בבית הכנסת אז אנחנו נצטרך לשים מחיצות, ולהבין מה הכוונה של משרד הבריאות עם החלוקה לפתחים. אני מאמין שחלק אפילו יצאו למרפסת והחלק השני לחצר הצמודה לבית הכנסת, אבל זה בלגן. לא יודע, אני חשבתי שנעשה את אולם בית הכנסת כמו הכנסת. שמה, לא ראיתי שעושים למשל מחיצות לפי ארבע מטר רבוע".

ענת: אני אגיד לך משהו, הם פשוט לא באים. הכל ריק שם.
"יש חוק לכולם, ואנחנו רואים שקבלת ההחלטות היא לא שווה. אם בכנסת הם לא נדבקים אז גם בבית הכנסת אפשר לשמור". 

גולן: איך מחליטים מי יכנס ולא יכנס לבית הכנסת?
"זו באמת בעיה. זה משפט שלמה".

הרי יש את המתפללים הקבועים שזה לא פייר לא להכניס אותם, אבל יש אנשים שבאים פעם פעמיים בשנה, ועד שהם יוצאים מהבית ומגיעים לבית הכנסת אתם תאלצו להחזיר אותם?
"אני אגיד לך שאני כבר חודש מקבל טלפונים מכל מיני אנשים שמאוד אוהבים להתפלל בקהילה שלנו. אנשים שתמיד אומרים לי 'ירוחם תשמור לי מקום', ו'ירוחם תדע שאני רוצה לבוא', ולכולם אני אומר שאני לא יודע. עד ערב ראש השנה אני באמת לא יודע מה יהיה. השם יעזור, שכולם יוכלו להתפלל". 

רוכבי אופניים בנתיבי איילון ביום כיפור (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
רוכבי אופניים בנתיבי איילון ביום כיפור (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ענת: יש אנשים שיוותרו השנה ולא יגיעו?
"תראי, אצלנו זה פחות. כי זה אנשים שלא יתנו למצב להשפיע. כואב לי הלב, כי ברמה הכללית של עם ישראל, אם נשים על השולחן, יש בישראל רוב אזרחים יהודים שבחגים לפחות אוהבים ללכת לבית הכנסת. חבל לנו שבגלל הקושי הזה יהיה להם קשה נפשית, אבל קל להחליט שהשנה הם לא הולכים כי לא מסתדר להם ואין להם מקום . במשך כל כך הרבה שנים כשהיה לעם ישראל מגיפות וצרות הדבר היחיד שהם ידעו שיחזיק אותם זה לבוא להתפלל. תזכרו שחלק מהווי של החגים זה המנגינות והקהילתיות, זה מלווה את האנשים שנה שלמה האנרגיות האלה". 

ענת: אגב, זאת הסכנה הגדולה. לכן רוצים להרחיק ולעשות קפסולות. 
"לא, אני לא מדבר על קהילתיות של חיבוקים - שירה ותפילות זה לא מדבק. כשאדם יושב על הספסל שלו ושר ומתפייט עם החזן, והוא במרחק של שלוש מטר מהחזן, זה לא מדבק".

גולן: אבל למשל בראש השנה בבוקר, כשעולים לקרוא בתורה, יש בעיה כי יש כמה אנשים שקרובים ליד ספר התורה.
"יש פתרונות גם לזה, יש מחיצות מיוחדות".

יום כיפור (צילום: בן תורן, פלאש 90)
יום כיפור (צילום: בן תורן, פלאש 90)

גולן: מה עושים עם הבעיה הכי גדולה? הרי בראש השנה יש חילונים שמגיעים לבתי הכנסת כדי לשמוע את תקיעת השופר, וזה לא יקרה השנה. איך הם יצאו מידי חובה?
"זאת בעיה גדולה - הבנתי שחסידות חב"ד פיתחה אפליקציה שמחברת בין אנשים שרוצים לשמוע תקיעת שופר לבין מתנדבים שיכולים לעשות זאת. זה באמת דבר חשוב, יותר מהתפילה. זה עצוב שאנחנו צריכים את הפרוצדורה הזו, תסמכו על אנשים שיזהרו". 

גולן: עכשיו אני עוד יותר יקשה עליך ירוחם, מה יקרה ביום כיפור? הרי אין סרט בו אנשים יושבים שעות בחוץ בשמש כשהם בצום. 
"זה באמת לא קיים. אני לא מצליח לחשוב על זה. ראיתי מישהו שכתב לאחרונה דבר נכון, הרי אחד החוקים בקורונה זה שמותר להפגין. אתם תראו הרבה אנשים שיגידו שהדרך שלהם להפגין זה לא ללכת לבלפור, אלא לבית הכנסת". 

גולן: אתה אומר להפוך את התפילות להפגנות?
"יש אנשים שאצלם הפגנה זה לעמוד ברחוב, ולהניף שלטים ויש כאלה שיגידו שההפגנה זו תפילה. הכול בסופו של דבר מתחיל ונגמר בכמה קרדיט אתה נותן לבן אדם לשמור על החוק".

גולן: הממשלה צריכה להבין שתפילות ראש השנה ובטח תפילו יום כיפור הם לא תפילות רגילות. לא רק מבחינת החרדים והדתיים, אלא גם מבחינת המסורתיים, ואפילו מבחינת החילונים.
"זה כואב לי. הדברים האלה היו ידועים מראש כבר מחודש מאי, והרבה אנשים דיברו על זה. יש אנשים בממשלה לא לקבל את הלחץ. בגל הראשון היו הרבה בדיקות ברחבי הארץ. בשבתות ובימי חול נכנסו לבתי הכנסת. אגב, גם אצלנו בבית הכנסת הגיע שוטר לבדוק שאנחנו שומרים על ההנחיות, אבל לא בשבת. הוא אמר תודה רבה יפה מאוד ויצא החוצה".