מתקרבים לסגר: ועדת השרים החליטה היום (שלישי),מערכת החינוך תיסגר כבר ביום שלישי, בכפוף לאישור הממשלה מחר. כמו כן, השרים החליטו שמחר יתקיימו לימודים כרגיל. מסתמן כי למשפחות חללים יותר לעלות לבתי העלמין וכי ייאסר איסוף משלוחים ממסעדות.

בתוך כך, פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, שלח מוקדם יותר היום מכתב לשר הבריאות, יולי אדלשטיין, ולשר החינוך, יואב גלנט, בו ביקש מהם לחזור בהם מההחלטה שקיבלה הממשלה בתחילת השבוע להשאיר את מערכת החינוך פתוחה עם יום שישי - יום תחילת הסגר הכללי. גמזו הוסיף כי אם לא ניתן לעשות זאת באופן כולל, יסתפק בביטול הלימודים של כיתות ה' ומעלה. בעקבות הדברים, גורמים בפמליית ראש הממשלה בוושינגטון אמרו כי הנושא ייבחן.

קורונה - פרופ' רוני גמזו בדיון בוועדת החוקה. צילום: דוברות הכנסת

"הממשלה קיבלה החלטה לא נכונה בניגוד להמלצה המקצועית שלנו. יחד עם זאת, אנו משוכנעים שהעלייה בתחלואה בכלל ובאוכלוסיה הכללית בפרט, נובעת מהדבקת יתר והפצה בגילאי מערכת החינוך ובמיוחד בגילאי 10 ומעלה", כתב גמזו.

מכתב גמזו לאדלשטיין וגלנט (צילום: מגן ישראל)
מכתב גמזו לאדלשטיין וגלנט (צילום: מגן ישראל)

"אני מבקש לעמוד בהמלצה המקצועית שלנו ולא לאפשר מחר את פתיחת מערכת החינוך עם כל המורכבות, ייתכן שניתן לצמצם זאת לכיתות ה' ומעלה בלבד. מאחורי המלצה זו עומדים כל גורמי המקצוע", הוסיף.

הנהגת ההורים הארצית פרסמה תגובה נזעמת לדרישתו של פרופ' גמזו: "סגירת מערכת החינוך ממחר בבוקר תגרום בפועל לכך שההורים יישארו בבית עם הילדים, במקום ללכת לעבודה. במילים פשוטות - הסגר יתחיל דה פקטו ממחר. דרך קבלת ההחלטות המתבצעת בשליפה מהמותן, באישון לילה, על בסיס נתונים חסרים או לא מעודכנים, פוגעת באזרחי המדינה כולם ובציבור ההורים והילדים בפרט . כאזרחים שומרי חוק אנו מחוייבים לפעול בהתאם להוראות, אך כשההוראות פוגעות ללא כל סיבה או הצדקה בהורים המבקשים לפרנס את משפחתם, מחובתנו להתריע ולהודיע למקבלי ההחלטות שאת כיפופי הידיים ומשחקי הכוחות לא יעשו על גבם של הורי ישראל. עד כאן".

בתוך כך, הציג הערב שר החינוך, יואב גלנט, את מתווה משרדו להפעלת החינוך המיוחד בתקופת הסגר. ענף החינוך המיוחד ימשיך לפעול, באופן מותאם להנחיות שמירת הבריאות והריחוק החברתי המקובלות.

בהודעה רשמית שפרסם משרד החינוך נכתב כי המשרד מבין את חשיבות המשך הפעלתו של החינוך המיוחד בימי הסגר ו"ימשיך להבטיח רצף חינוכי ורצף טיפולי עבור התלמידים. בנוסף, ייבנו לפי הצורך תכניות טיפולים אישיות עבור תלמידים המשולבים גם במערכת החינוך הרגילה".

יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)
יואב גלנט (צילום: אבשלום ששוני)

על פי המתווה של משרד החינוך, הלמידה במוסדות החינוך המיוחד ובמרכזים החינוכיים בבתי החולים תהיה עד השעה 14:30. הלמידה תתנהל כרגיל גם בכיתות החינוך המיוחד המתקיימות בתחומי בתי ספר השייכים לחינוך הרגיל, למעט במקרים מסוימים בהם תימסר על כך הודעה מסודרת.

המתווה כולל גם תלמידים הלומדים בכיתות רגילות, ומאפשר להם למידה מרחוק יחד עם שאר חבריהם. בנוסף יאפשר מענה חינוכי הולם, אישי או קבוצתי, במוקדי החינוך המקומיים או אף בבתי התלמידים. עוד מתייחס המתווה לתלמידים בעלי מוגבלות בשכיחות גבוהה הלומדים בכיתה רגילה ומדגיש כי על המורים והמורות יהיה לתכנן עבורם תוכנית למידה מקוונת ומותאמת אישית. תלמידים חולים הנמצאים בבית ימשיכו לקבל שירותי חינוך כבזמן שגרה, ובמידת הצורך תתוגבר הלמידה באמצעות למידה מרחוק.

הסעות התלמידים ימשיכו להתנהל כרגיל. בנוסף, על מנת לאפשר לעובדי ההוראה בחינוך המיוחד לקיים בהצלחה את מתווה הלמידה בתקופה הקרובה, יופעלו עבור ילדיהם מרכזי יום מיוחדים, לגילאי שלוש עד 12.

מוקדם יותר היום הודיעה עיריית חולון, כי בשל מצב התחלואה הגוברת בעיר, חלק מבתי הספר בעיר ייסגרו כבר מחר. ראש עיריית חולון, מוטי ששון, אמר: "מדובר בהחלטה לא קלה, אך אנו חייבים להסתכל למציאות בעיניים ולפעול לפיה. אני מבקש מכל התושבים לגלות הבננה וסבלנות ולסייע למערכת העירונית להתנהל על פי התנאים המשתנים ואי הוודאות". 

בתי הספר היסודיים שייסגרו החל ממחר ויעברו ללמידה מרחוק: דביר, שרון, בן צבי (למעט כיתות א'-ג' וחלק מכיתות ד' שיגיעו לבית הספר), גורדון (למעט כיתות א'-ד'). בתי הספר העל יסודיים שייסגרו ממחר ויעברו ללמידה מרחוק הם: יבנה (מלבד כיתת אגף שחר), אלון (למעט כיתות חינוך מיוחד וחלק מכיתות ז'), אילון (למעט כיתות חינוך מיוחד), חטיבה עליונה בקריית שרת (למעט כיתות אגף שחר וחינוך מיוחד), אורט מדעים - חטיבה עליונה וחטיבת ביניים (למעט חינוך מיוחד וכיתת רימון).