מנהיג האופוזיציה ברוסיה, אלכסיי נבלני, אשר הורעל בסוף החודש שעבר באמצעות גז עצבים כימי, פרסם היום (שלישי) בחשבון האינסטגרם שלו כי מצבו הרפואי השתפר וכי הוא חזר לנשום ולדבר בכוחות עצמו. "היי, זה נבלני. אני מתגעגע לכולכם", כתב בצירוף תמונה בה הוא מחוייך ומוקף במשפחתו הנרגשת והוסיף: "אני עדיין לא יכול לעשות יותר מדי, אבל אתמול הצלחתי לנשום בכוחות עצמי במשך יום שלם. לגמרי בכוחות עצמי, לא השתמשתי בשום עזרה חיצונית, אפילו לא במסתם הפשוט ביותר".

זוהי הפעם הראשונה בה הגיב נבלני בן ה-44 מאז הרעלתו על ידי נוביצ'וק, ככל הנראה דרך כוס תה ששתה לפני עלייתו לטיסה. לאחר ההמראה החל לחוש ברע ומטוסו נאלץ לבצע נחיתת חירום בסיביר. כעבור מספר ימי אישפוז הועבר לבית חולים בגרמניה ביוזמה של קרן הומניטרית פרטית, לאחר שאנשיו ותומכיו חששו כי הרשויות ברוסיה ינסו למנוע את פינויו במטרה להביא למותו. 

נבלני הוא עורך דין ופעיל נגד השחיתות, אשר נעצר פעמים רבות בשנים האחרונות, בגין ארגון הפגנות נגד הקרמלין. בית הדין האירופי לזכויות אדם קבע כי הפעמים בהן נעצר ונאסר בשנים 2012 ו-2014 היו לא חוקיות, והפרו את זכויות האדם שלו. עוד נטען כי פסק הדין שקבע זאת - היה מפוקפק.

נבלני מועבר מבית החולים באומסק שבסיביר לשדה התעופה (צילום: רויטרס)
נבלני מועבר מבית החולים באומסק שבסיביר לשדה התעופה (צילום: רויטרס)

כזכור, בתחילת החודש ולאחר מספר בדיקות שבוצעו על ידי הצוות הרפואי הגרמני ולאחר שההרעלה אומתה באופן סופי, הופנו שאלות רבות לרוסיה, והם מצידם טענו כי על אף שמצאו יותר ממאה ראיות, בחנו צילומי טלוויזיה במעגל סגור והזמינו למעלה מ-20 בדיקות רפואיות לא נמצאה הוכחה שנבלני הורעל באופן מכוון. בנוסף, דרשו מגרמניה לספק הוכחות מוצקות ולהעביר אליהם העתקים של בדיקות הסמים, רעל, מתכות וחומרים כימיים שונים אשר משפיעים על מערכת העצבים.  

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה באותם ימים להתפחות בפרשה ואמרה כי מדובר ב"ניסיון רצח באמצעות גז עצבים" וכי היא מצפה ש"רוסיה תסביר את עמדתה" בעניין נבלני. עוד הוסיפה שבכוונתה להתייעץ עם שותפיה בנאט"ו כדי להחליט על אופן התגובה. מספר ימים לאחר מכן הודיע משרד החוץ הרוסי כי הוא קיבל מספר הצהרות עוינות בעקבות מצבו הבריאותי של נבלני,"התגובות השחצניות בנוגע לשימוש בגז נוביצ'וק הן חלקיות. במשך שנים רבות עשו מומחים במדינות מערביות רבות ובנאט"ו שימוש בקבוצת הכימיקלים הזו", אמרו.

כאמור, חקירת האירוע עדיין נמשכת ומצד קרוביו של נבלני מופעל לחץ רב על מנת למצוא את האשמים בדבר.