מסתמן כי תתאפשר פתיחה של המלונות בתקופת הסגר שיחל ביום שישי. המתווה שיובא לאישור הממשלה הוא פתיחה של בתי המלון ללא שטחים ציבוריים - ללא הפעלה של שירותים כמו בריכות, חדר אוכל וחדר כושר. למעשה, ניתן יהיה להתארח בחדרי בתי המלון בלבד וניתן יהיה לקבל אוכל לחדר. מחר (רביעי) המתווה יועבר, כאמור, לאישור הממשלה ולאחר מכן לאישור ועדת החוקה של הכנסת.

מתוך כאן 11 - הצהרת נתניהו לתקשורת

בין היתר, קבוצות הכדורגל המשתתפות באירופה עוד לא קיבלו הודעה רשמית וחלקן נמצא באי ודאות, אבל הן יכולות להיות רגועות: בתי המלון בישראל לא ייסגרו בזמן הסגר הקרוב עבור אנשי צוות אוויר, אנשי עסקים ומשלחות מחו”ל, אלא במרחביהן הציבוריים. המשמעות, כמובן, שבתי המלון יוכלו לשמש לאחסון הקבוצות האורחות, צוותי השיפוט, המשקיפים ואנשי אופ”א שמיועדים להגיע בשבועות הקרובים לארץ.

אם הפועל באר שבע תעבור ביום חמישי הקרוב את לאצ’י באלבניה (19:55, ישיר בספורט1), היא תארח בשבוע הבא את המנצחת בין קלוריין מצפון אירלנד או מאת’רוול מסקוטלנד, במסגרת הסיבוב השלישי המוקדם של הליגה האירופית, וכך גם מכבי ת”א שאם תעבור את דינמו ברסט מחר (19:55, ישיר בספורט1), היא תארח בשבוע הבא, במשחק הראשון מתוך שניים, את רד בול זלצבורג האוסטרית במסגרת פלייאוף ליגת האלופות, שמתקיים בהתאם לפרוטוקול ליגת האלופות, כולל אירוח אנשי אופ”א שאמורים להגיע, צוות VAR וכד’.

שר התיירות זמיר: "מציע שבתי המלון ייסגרו, וייפוצו כראוי"

שר התיירות, אסף זמיר, התייחס לנושא בראיון ל"איפה הכסף" ב-103FM.

ח''כ אסף זמיר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
ח''כ אסף זמיר (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

בוא נדבר על הסגר. בעצם הולכים כאן בזיגזג, מפני שכל אחד רוצה לשמור על החלקה שלו. בוא נדבר על בתי המלון, הצימרים ואילת. האם אתה מתכנן איזהו מתווה כדי להשאיר את בתי המלון והצימרים פתוחים?
"קודם כל זה נכון. אני מאוד מתחבר למה שאמרת שבסוף כל אחד מסתכל על חלקת האלוהים הקטנה שלו ומנסה לראות מה הוא יכול לקדם בתוכה. זו המציאות של הליכה באמצע לסגר 'נושם'. לו היינו הולכים בעקבות התחלואה לסגר שבו לא יוצאים בכלל מהבית, לא היינו בכלל מנהלים את השיחה הזו. אני חושב שהעובדה שהגענו למציאות שבגללה חייבים הגבלות מחמירות יותר מבעבר היא כבר לא נתונה למחלוקת".

החל מהבוקר מדברים על 5,000 חולים מאומתים. זה לא צחוק.
"בדיוק. אני חושב שאף אחד כמעט כבר לא חולק על הצורך בלהגיע להגבלות מחמירות. אבל היות ואנחנו הולכים לסגר נושם, אני חושב שהפרטים הקטנים שבהם אנחנו מחליטים מה כן ומה לא, הם מאוד חשובים כדי לייצר אמון ציבורי וכדי לייצר ציות. הציבור לא יקבל את זה שדבר אחד 'כן', ודבר אחר שדומה לו לא".

תן לי דוגמא לאחד כן ולאחד לא.
"אני חושב שזה לא הגיוני שאפשר להתכנס 10 אנשים בחלל סגור, אפשר לשבת בבית 10 אנשים, אבל שני אנשים לא יכולים לנסוע באוטו לצימר, לכאורה בגלל מגבלת 500 המטרים. אני יכול להיכנס לאוטו ולנסוע 400 מטר, אבל לא יכול לנסוע 10 קילומטר ולהגיע לצימר שאשב בו בחג, טיפה אתרענן ואכניס כסף לתיירות הכפרית ולתיירות הפנים בחודש הכי חשוב של השנה, בזמן שנתב"ג פתוח ואפשר לטוס. זה פשוט נראה לי הזוי".

מה עם בתי המלון?
"בתי מלון באופן כללי מייצרים התקהלויות בהיקף שצימרים לא מייצרים. לכן אני רגע עושה את ההפרדה, הבנו למה צימרים ועכשיו אפשר לדבר על בתי המלון. לעניות דעתי יש אחסון מלונאי שאפשר היה לקדם ויש כאלה שאי אפשר לקדם. אני מבין את זה ומלונאים מבינים את זה, ושם כבר מדברים על הצורך בפיצוי על החודש הזה".

הם מדברים על 800 מיליון ש"ח הפסד רק בחגים.
"זה לא רק זה, אגיד לך מה יותר חמור, מדכא ועצוב. בישראל מנובמבר ועד פסח, רוב תיירות המלונות מגיעה מחו"ל – היא לא תהיה השנה. זאת אומרת שהחודש הזה אמור להחזיק את המלונות בחיים עד אחרי אפריל. לכן אני מאוד רציתי שהסגר יידחה אחרי החגים. הוא לא יידחה כי יש כאן עוד תחומים מלבד התיירות ואני מקבל את זה ומכיר בזה. מכל שאר הסיבות התקופה הזאת יותר נוחה לסגר - יש פחות ימי לימודים, יש פחות ימים שהולכים בהם לעבודה ברוב העבודות ולכן יש היגיון".

אז מה אתה מציע?
"אני מציע שבתי המלון, במקומות שלא יכולים לפעול, יסגרו בצו ויפוצו כמו שצריך".

יפוצו לפני? נשיא ארגון העצמאיים דורש פיצוי ברוח צוק איתן עוד לפני שנכנסים לסגר, כדי שיהיה לאנשים ממה לחיות.
"אני חושב שכל מי שחי בישראל בחצי השנה האחרונה מבין בצער שמדינת ישראל לא יודעת לפצות תוך יומיים גם כשהיא רוצה. אני חושב שהמדינה צריכה להיות בסגר השני יותר לארג'ית כלפי אלו שנפגעים - יש גם פחות נפגעים ולכן היא יכולה להרשות לעצמה. גם אם זה יהיה לפני או אחרי זה צריך להיות בצורה מקיפה ומוגדלת".

אז בוא נסכם, בתי מלון לא ושיקבלו פיצוי, צימרים כן.
"גם בתוך זה יש לי מה לומר, יש בתי מלון בישראל שהם בתי מלון עירוניים ואין בהם חדר אוכל, בריכה או התקהלות".

אבל זה הזיגזג הזה. אחד קדימה שניים אחורה וההוא יגיד למה זה כן ואני לא.
"את צודקת, והדבר האחרון שדיברתי עליו הבוקר, הוא על יוזמה שאני מבין אותה של ראש עיריית אילת. אילת במצוקה, היא כמעט מתה בסגר הראשון – כולה מבוססת על תיירות. כשהם ראו את נתב"ג נפתח, הם אמרו, בואו נסגור את כביש הכניסה לאילת ונעשה בכניסה בדיקה כאילו עוברים מדינה. יגישו בדיקות קורונה פנימה והחוצה ותו מחמיר, ויתנו לנו להמשיך לפעול".

האם זה מקובל עליך?
"זה מקובל עליי. עוד לא הצלחתי לשכנע בזה אף אחד בתוך מערכת הבריאות. אני מבין למה יש חשש מכמויות האנשים שיהיו שם בהיבט של הדבקה - אני חושב שאפשר היה לשבת אבל לא עשו את זה עד עכשיו, אנשי אילת עם אנשי משרד הבריאות, כדי לנסות לייצר מתווה. אני מודה שזה מורכב אבל אני חושב שזה היה אפשרי".

כלומר אם משרד הבריאות היה מאשר היית הולך על הדבר הזה.
"כן".

לי זה נראה יותר כמו רשת מחוררת מאשר כמו סגר. שוק מחנה יהודה רוצים לפתוח וכנראה יקבלו אישור. שוק הכרמל יגידו אם הם כן למה אנחנו לא. ואז יבואו מכוני הכושר שיגידו אם אנחנו כן למה המספרות לא. אין לזה סוף. אין פה שום ניהול והנה התוצאה. גמזו אומר לפני שעתיים 'בואו נסגור את בתי הספר כבר, לא נחכה לשישי.
"לכן אני אומר שאני ואת לא היינו מקיימים את השיחה הזאת אם היינו מחליטים שהולכים לסגר מלא, כי כולם היו מבינים. יש פה בעיה. בהכל אשמה ההנהגה ואני חלק ממנה, אני לא בורח מאחריות. אבל אחרי שאמרתי את זה, צריך לומר ביושר – מדינת ישראל בנויה בצורה שיש לה בעיה גדולה מאוד לקבל החלטות שמבחינות בין אוכלוסיות, בין דתות, בין אזורים גיאוגרפיים. מאוד קשה ליישם. יש מעט מאוד פירגון או ערבות הדדית בין קבוצות".

אבל הממשלה הזו משדרת חולשה – אתה חלק מהדבר הזה.
"אני מסכים איתך שהממשלה הזו מתקשה להתנהל בצורה שחשבתי או קיוויתי שהיא תתנהל כשהקמנו את ממשלת האחדות. העליתי את הנושא הזה ודיברתי עליו השבוע. אני חושב שההחלטות שצריך לקבל הן כל כך קשות, והיכולת ליישם אותן במדינה היא כל כך מורכבת, שרק ממשלת אחדות יכולה לעשות את זה". 

אבל עובדה שזה לא קורה.
"פה אני אגיד לך בכל זאת, שלא באשמת המפלגה שאני מייצג הדברים הללו קורים".