לאחר שנים של קיפאון, שוק התקשורת בתזוזה. בשבועות האחרונים הושלמו שלושה מגה־מהלכים: תחילת השקעות חברות הסלולר בדור 5, הודעת בזק על פריסת תשתית הסיבים האופטיים בכל הארץ, וההחלטה של HOT להיכנס לשותפות במיזם הסיבים אנלימיטד IBC.

"ישראל בפיגור של עשור אחרי העולם בתחום הסיבים, וכעת הפער יצטמצם במהירות", אומר שר התקשורת יועז הנדל בראיון בלעדי ל"מעריב". "תשתיות תקשורת מאפשרות צמיחה כלכלית ותעסוקתית. אני צופה אינטרנט מהיר מוקדם מן הצפוי". 

איזה לחץ הפעלת כדי לאלץ את נתניהו לאשר בממשלה את ההחלטה על פריסת הסיבים?
"אנחנו כוח פוליטי בתוך הממשלה. כיוון שפריסת התשתיות היא משימה לאומית, עשיתי כל שביכולתי כדי לשכנע וללחוץ על מנת שהאינטרס הלאומי יגבר. ישראל נותרה מאחור, והרגולציה אשמה בכך. 

"מאז שנכנסתי לתפקיד לפני ארבעה חודשים חברות התקשורת הבינו את 'רוח המפקד' והחליטו לפרוס סיבים גם מעבר לקו הירוק וביישובי הפריפריה, כמו ברמת הגולן, בערבה, ביישובי הירדן ובעוטף עזה. שוק הסיבים התעורר, ובהחלטה אחת ניתן לפתוח את הפקק ולתת מענה אדיר לצורכי האזרחים". 

יועז הנדל (צילום: אבשלום ששוני)
יועז הנדל (צילום: אבשלום ששוני)

אז מה עומד לקרות עכשיו?
"מהרגע שהחלטנו קרו שני שינויים משמעותיים: בזק מתכוונת לפרוס תשתית בכל הארץ, ולפי התהליכים יהיו תחרות בריאה ומאבק של שוק חופשי. בזק כבר פרוסים ב־60% משטחי המדינה, וכעת מתכוונים לחשמל את הסיבים הקיימים. תהיה פה תחרות על התשתית, ומה שאותי מעסיק ושבו התמקדתי הוא איך אני דואג שהתשתיות ייפרסו גם בפריפריה". 

מה כל זה יעשה למחירים שנשלם לחברות הסלולר?
"זה לא סוד שמאז מהפכת כחלון התשתיות התיישנו והחברות השקיעו בהורדת המחירים בגלל התחרות. מהפכת ה־G5 ומכרז התדרים משנים הכל ומקפיצים את ישראל מבחינה טכנולוגית קדימה. ברמת התעריף, הוכח שמיזוג גולן וסלקום לא העלה את המחירים. אבל אם צופים קדימה, התעריפים כן יתעדכנו כלפי מעלה, בעיקר במוצרי הפרימיום כמו רשת דור 5 - ועדיין יהיו גם תעריפי לואו קוסט".

בחור עם סלולרי (צילום: אילוסטרציה, ingimage/asap)
בחור עם סלולרי (צילום: אילוסטרציה, ingimage/asap)

הציבור התרגל למחירי סלולר נמוכים.
"זה נכון שמהפכת כחלון הורידה מחירים, אבל היא גם פגעה בתשתיות. אני צריך לוודא שהמחירים לא ישתוללו, ומעריך שנצליח לשמור על רמת מחירים סבירה. התחרות עם גולן תישמר והכספים יושקעו בתשתיות".

"אני בבידוד, וגם הבן שלי"
השר הנדל חושף כי משרד התקשורת מנהל משא ומתן עם רשת התכנים נטפליקס על מודלים וולונטריים של השקעות תוכן בתוכניות מקור. מדובר באחד הנושאים שוועדת השידורים עוסקת בו. 

יועז הנדל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יועז הנדל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

"יש מודלים להשקעות מקור על ידי גופי שידור באינטרנט. כדי לא לקפח את ערוצי השידור המקומיים כמו הוט ויס, אחת המשימות היא להסכים על מודל השקעה בהפקות מקור של החברות הבינלאומיות", הוא מסביר.

ישראל תיכנס מחרתיים לסגר שני. מה הייתה עמדתך בנושא?
"אנחנו האחראים, וכשלנו אם הגענו לנקודה שבה צריך סגר נוסף. אפשר לשאול אם היציאה מהסגר הראשון הייתה נכונה או לא. לדעתי יצאנו ממנו מהר מדי. החלופות כרגע הן לחכות ולהמשיך לטמון את הראש בחול, או להתמודד עם הבעיה. התמודדות פירושה לעצור את מהלך העסקים הרגיל ולהיכנס לתהליך קפדני יותר, עד שיימצא חיסון. מאז יולי אנחנו עם מיליון מבודדים.

"אתמול בבוקר נכנסתי בעצמי לבידוד, כיוון שאחד מאנשי הצוות שלי נדבק בקורונה. גם הבן שלי מבודד. תמכתי בסגר, אבל לכל מהלך צריך גם להיות היגיון בריא".