כתבת חדשות 12 בארצות הברית, יונה לייבזון, שדיווחה אמש מטקס החתימה על הסכמי השלום בבית הלבן, שוחחה הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על רשמיה מהטקס והשפעתו האפשרית על הבחירות בארה"ב.

חתימת ההסכם בבית הלבן (צילום: Reuters Marketplace: US NETWORK POOL)

סיכום שלך, איך זה נראה משם?
זה מעמד ללא ספק מרגש. צריך להגיד שבפעם הקודמת שהיינו בבית הלבן זה היה בחודש ינואר, וזה היה נראה כמו איזו הצהרה במעמד צד אחד על תוכנית שלום מאוד מאוד גרנדיוזית ומקיפה, שבאיזשהו שלב תכניס לתוכה גם את הפלסטינים. זה היה נראה כמו הכרזה של קבורתה של תוכנית השלום שמנסה לקדם הבית הלבן, בכדי שיהיה אפשר לקדם עניינים לקראת הבחירות. להגיע לרגע הזה שבאמת רואים את נשיא ארה"ב ואת ראש הממשלה נתניהו עומדים לצד שרי החוץ, ומצהירים על כך שאנחנו צריכים ללכת לעתיד של תקווה ושלום, ולשים בצד את כל המחלקות שיכולות להיות, כי אין סיבה שהעם היהודי, מדינת ישראל, והעולם הערבי ימשיכו במחלוקת. זהו רגע נדיר שאנחנו זוכרים מפעמים קודמות על מדשאות הבית הלבן. 

בעצם מה שראינו שם, לפחות ברמה הפוליטית, זה שני אנשים, שני מנהיגים, טראמפ ונתניהו, שבשיא הטקס הזה הכי תלויים אחד בשני. אחד בגלל הבחירות, ואחד בגלל החקירות.
לחלוטין. אני חושבת שהתזמון מבחינת טראמפ הוא מעולה. זה 50 יום לפני הבחירות בארצות הברית. הוא צריך את האירוע הזה, ואת כל הטקס הזה. זה משהו שיש עליו תמיכה. רק בשעה האחרונה ביידן, המועמד הדמוקרטי, הוציא עוד הודעת תמיכה, אחרי שהוא כבר הביעה בעבר תמיכה, והוא מברך על ההסכמים.

אגב, נתניהו לא נפגש אתו בסופו של דבר. נכון?
לא. נזכיר שבשנת 2016 הוא נפגש עם המועמדים, ופגש גם את טראמפ וגם את הילארי, אבל הפעם זה מצב קצת שונה כי טראמפ מכהן כנשיא, ולא רק מועמד לכהונה שנייה, וזה משנה את התמונה.

אלקטורלית זה שווה משהו?
אני לא חושבת שזה משהו שבגללו אנשים יבחרו האם להצביע לטראמפ או לביידן. יותר מזה, אני חושבת שהרבה מאוד מהנושאים שקורים כרגע בארה"ב אולי יגרמו ליותר תומכי טראמפ לצאת ולהצביע, או יותר לתומכי ביידן. זאת אומרת, אנחנו כבר לא בעולם הזה בו אנשים משנים את דעתם, ונשאלת השאלה באמת כמה מבניהם יגיעו לקלפיות או לדואר. חוץ מזה, הרי גם בארץ – אנשים הרי מתעסקים בסגר, ובטילים, ופחות במה שקורה מעבר לים. בטח האזרחים האמריקאים, כן היה סיקור, אבל הם לא פתחו את המהדורות עם זה.

ניסיתם להבין מה יש בניירות, ומה כוללים הסעיפים? הצלחתם להבין אם יש שם עזים או סעיפים מורכבים שמקופלים בתוך החגיגיות הזו?
אז בסוף, שלחו באופן רשמי את הצהרת השלום עם בחריין ואת הסכם השלום שלנו עם האמירויות, וזה מאוד דומה להסכמים שראינו עד עכשיו. אני חושבת שהסתירו את זה רק בגלל עניין של ניסוחים, לא רצו שזה ימשוך מתשומת הלב אפילו. מעבר לזה, במסמך הזה אין התייחסות לסוגיית הסיפוח, ופתרון שתי המדינות, אבל כן יש שם סעיף שימשך המאמץ לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. גם עניין F-35 לא נמצא שם, ועכשיו זו רק שאלה של סמנטיקה.