זוגות רבים אינם מקדישים מחשבה רבה לענייני חלוקת הרכוש לפני הנישואים. במקרים רבים התנהלות זו נובעת מאמונתם של בני הזוג כי הקשר הזוגי יצליח ויימשך שנים רבות. עם זאת, המציאות מלמדת כי מספר מקרי הגירושין עולה בהתמדה במהלך השנים ותוך כך זוגות רבים נאלצים להתמודד עם הליכי גירושין מורכבים שכוללים בין היתר גם התדיינות משפטית ממושכת בסוגיית חלוקת הרכוש לאחר הפרידה.

כדי לצמצם את ההתדיינות המשפטית בסוגיית חלוקת הרכוש במקרים של גירושים, ניתן לערוך הסכם ממון לפני הנישואים או אחריהם כדי להסדיר את המשטר הרכושי שיחול על בני הזוג. הסכם ממון הוא חוזה שניתן לערוך בין בני זוג שמתכננים להינשא, כמו גם בין בני זוג מאותו מין או בין ידועים בציבור.

לפניה ישירה אל טרנובסקי שרית - משרד עורכי דין, לחץ/י כאן

דרישות פורמליות לצורך מתן תוקף מחייב להסכם ממון 
בני זוג שמעוניינים להעניק להסכם הממון שערכו לפני הנישואים תוקף מחייב, מחויבים לאשרו בפני רשם נישואין או נוטריון. לעומת זאת, לפי חוק יחסי ממון, בני זוג שכבר נישאו ומעוניינים לתת תוקף מחייב להסכם הממון שערכו לאחר הנישואים, נדרשים לאשרו בפני בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. 

על פי רוב הסכם ממון מכיל שני חלקים. במסגרת החלק הראשון לרוב יוסדר אופן חלוקת הרכוש שנצבר על ידי כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין. בעוד החלק השני בהסכם מתייחס לחלוקת הרכוש שנצבר על ידי בני הזוג לאחר תחילת הקשר הזוגי או הנישואים. יש לציין כי במסגרת הסכם הממון ניתן לקבוע גם כיצד יתחלק הרכוש של בני הזוג במהלך חייהם המשותפים. בהסכם ניתן להסדיר את החלוקה של נכסים מסוגים שונים כולל כספים וחסכונות, נכסי מקרקעין ונדל"ן, מתנות, ירושות, זכויות סוציאליות, מיטלטלין מסוגים שונים ועוד. 

למה כדאי לבני זוג לערוך הסכם ממון?
בניגוד לדעה הרווחת בקרב זוגות רבים, עריכת הסכם ממון לפני הנישואים אינה מיועדת אך ורק לזוגות מבוססים כלכלית אשר בבעלותם נכסים רבים. לנוכח העובדה שגיל הנישואים הממוצע בישראל עולה במהלך השנים, בני זוג רבים מגיעים לקשר הזוגי כשברשותם נכסים מסוגים שונים או לחילופין חובות לגורמים שונים. על כן ומאחר שמספר מקרי הגירושין עולה אף הוא במהלך השנים, חשוב לתת את הדעת לסוגיית חלוקת הרכוש ולהסדירה באמצעות עריכת הסכם ממון.

מטרתו המרכזית של הסכם הממון היא לאפשר לבני הזוג ליהנות מוודאות פיננסית במהלך חייהם המשותפים ולאחר הפרידה. יתרה מזאת, ההסכם עשוי למנוע נישואים שמקורם באינטרס כלכלי של אחד הצדדים אשר מעוניין להפיק רווח כלכלי במקרה של פרידה וגירושים. עריכת הסכם ממון במקרים כאלו יכולה להקנות ביטחון לצד שמביא עימו לקשר ממון ונכסים ותוך כך לאפשר לו להגן על רכושו ולהיערך למקרה של פרידה.

עורכת הדין שרית טרנובסקי (צילום: משרד עו''ד שרית טרנובסקי)
עורכת הדין שרית טרנובסקי (צילום: משרד עו''ד שרית טרנובסקי)

חיסכון משמעותי בזמן ובכסף לאחר הפרידה
יתרון משמעותי נוסף שנלווה לעריכת הסכם ממון מתבטא בחיסכון משמעותי בזמן ובכסף לאחר הפרידה של בני הזוג. לא אחת, רוב חילוקי הדעות במסגרת הליך הגירושין מתמקדים בענייני חלוקת הרכוש. לפיכך, הסכם ממון מחייב ותקף עשוי להפחית באופן משמעותי את עוצמת הסכסוכים הקשורים לרכוש ולחסוך לשני בני הזוג התדיינות משפטית ממושכת, יקרה ומתישה.

נוסף על כך, קיומו של הסכם ממון תקף ומחייב אמנם אינו חוסם את הצדדים מהגשת תביעות בענייני רכוש לבית המשפט, אך ההסכמות שנקבעו במסגרתו עשויות להביא לצמצום היקף ההתדיינויות המשפטיות ולקצרן בצורה משמעותית. על כן, הצגת הסכם ממון תקף בבית משפט עשויה לצמצם גם ניסיונות סחטנות שמטרתם לגרום לאחד הצדדים לוותר על רכושו.

נוסף על עמידה בדרישות הפורמליות לצורך מתן תוקף מחייב להסכם הממון שצוינו לעיל, כדי שההסכם ייחשב לתקף ומחייב קיימת גם דרישה מהותית שלפיה על הצדדים להסכם לנהוג לפיו ובהתאם להוראותיו. לפיכך, כל התנהגות שמהווה חריגה מהוראות ההסכם עלולה להביא לכך שבית המשפט יקבע שבין הצדדים הייתה קיימת כוונת שיתוף ברכוש, וזאת למרות ההסכמות שנקבעו בהסכם הממון. 

ליווי משפטי מקצועי יסייע לבני הזוג לגבש הסכם ממון תקף ומחייב
לצורך עריכת הסכם ממון תקף ומחייב שיהיה מתאים לצרכים ולרצונות של בני הזוג, מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי ובעל ניסיון בעריכת הסכמי ממון. עורך דין שבקיא בהוראות הדין והפסיקה בתחום הסכמי הממון ידע כיצד לערוך ברגישות את ההסכם ולהתאימו באופן מדויק לצדדים. תוך כך עורך הדין יבהיר לבני הזוג את משמעות ההסכם ויוודא שהוא משקף בצורה הטובה ביותר את ההסכמות ביניהם.

עורכת דין שרית טרנובסקי עוסקת בעריכת הסכמי ממון, הסכמי חיים משותפים, הסכמי גירושין, הסכמי שיתוף ובייעוץ וליווי בהליכי גירושין. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להסכמי ממון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.