תקועים בגבול: על רקע הסגר המתקרב והמחלוקת סביב טיסות החסידים לאומן, אלפי חסידי ברסלב מצאו עצמם תקועים כעת בגבול שבין בלארוס לאוקראינה. ביניהם נמצא גם חיים ויצנדלהר, שעלה היום (רביעי) לשידור בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, ותקף במילים קשות במיוחד את פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. "הוא שלח אותנו לפה, ושלח מכתב לנשיא אוקראינה - אני לא אכנס לתוכן האנטישמי בטקסט. הוא עקף את כל הכללים הדיפלומטיים והוא חושב שחסידים מפיצי מחלות", טען ויצנדלהר. 

"מצבנו לא טוב, אבל ברוח אנחנו חזקים ומתחזקים מרגע לרגע. עם זאת, בגוף אנחנו נחלשים, אבל אנחנו נעבור גם את זה. עברנו גזרות יותר קשות, ואנחנו נעבור גם את זה", סיפר ויצנדלהר. 

כמה אנשים אתם שם?
"בסביבות ה־1,300 ואפילו 1,400 איש, והיד עוד נטויה, כי אנשים עוד ממשיכים להגיע לכאן". 

לא נותנים לכם להיכנס לאוקראינה לאומן?
"לא, לצערנו הרב זה קורה בהשפעת ממשלת מדינת ישראל". 

אתם לא יכולים להגיע ולעשות סיבוב מסביב? אתם ברסלבים, אתם יודעים איך לעשות מעקפים.
"אנחנו מנסים לעשות את זה, אבל החוזק וההשפעה שהצליחה להשפיע מדינת ישראל, המצב הוא לא כמו שחשבנו שהוא יהיה".

נציגי הצלב האדום מטפלים בנצורים באוקראינה

מי עשה את זה במדינת ישראל?
"קודם כל אני רוצה להודות לצלב האדום הבלארוסי שמשקיעים בכדי להקל עלינו את התנאים הלא נורמליים בהם אנחנו נמצאים. מדובר בתנאים לא אנושיים. אם זה מבחינת אספקת מים, אם זה בשירותים ניידים שהביאו בפעם ראשונה היום, והקימו פה היום גם אוהלים. רק בלילה האחרון פינו מפה שלושה אנשים עם מכות קור, כי הטמפרטורה עמדה על מעלה אחת ואנשים ישבו תחת כיפת השמיים, וגם היה גשם שוטף. היו נשים עם תינוקות ועגלות, זקנים עם כיסאות גלגלים וגשם שוטף".

מה עם אוכל?
"הרב שהקים את הכנסת האורחים באומן בשלוש שנים האחרונות הביא לנו אוכל. הוא הביא לנו כ־2,000 סנדוויצ'ים, אין מה להגיד, מרגש לראות את הערבות ההדדית ".

אבל למה נסעתם? אמרו לכם לא לנסוע.
"מי שלימד אותנו לעמוד על צדקת דרכנו זה פרופ' גמזו. הוא שלח אותנו לפה, ואני אסביר לך גם למה. אם יש קשרים דיפלומטים ושר פונה לשר או ראש שב"כ לראש שב"כ זה בסדר, אבל פרופ' גמזו שלח מכתב לנשיא אוקראינה, ואני לא נכנס עכשיו לתוכן האנטישמי שבמכתב הזה. הוא עקף את כל הכללים הדיפלומטיים, זאת אומרת שהוא מאמין בצדקת דרכו וחושב שהחסידים לא יכולים להגיע לאומן כי הם מפיצי מחלות. אז אנחנו מאמינים בצדקת דרכנו כי רבנו הבטיח לנו והשביע אותנו להגיע לציון שלו בראש השנה. 

פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בן: "אם רבינו היה חי, הוא היה שולח אותך הביתה כי יש קורונה. אני גם דוחה את הטענות על אנטישמיות של רוני גמזו. הוא לא אנטישמי. הוא נתן את חוות דעתו המקצועית, ואני בכלל לא מצטער על מה שקורה לכם עכשיו בגבולך אוקראינה. אתם בישלתם את התבשיל הזה, לא רציתם לשמוע אף אחד, אמרו לכם שהגבולות נסגרים ויש דרג מקצועי שהחליט. אתה עכשיו תחת כיפת השמיים, סופג גשם, ומאשים את כולם באנטישמיות. לדעתי, זה אפילו לא מצחיק".

חיים: "ראית את תוכן המכתב? קראת אותו. הפרופ' אומר שם שהחסידים הולכים להפיץ את המחלה אצלם במדינה".

בן: "הפרופ' כותב שזה מסוכן מאוד שחסידים ממדינה אדומה כמו ישראל מגיעים למדינה אדומה כמו אוקראינה וזה יגרום נזק גם שם וגם פה". 

ינון: "לשמוע שופר זאת מצווה, אבל לעלות לקבר של רבנו זו לא מצווה מדאוריתא".

חיים: "ומדאוריתא זה לקיים את ההפגנות בבלפור? לפתוח מרכזי קניות? חופי ים? איפה חופש הדת? אנחנו כבר שבועיים בבלארוס. אנשים צמודים פה אחד לשני, איך אף אחד לא חלה? איך אף אחד לא הדביק? דבר איתי בעובדות ובמספרים כי אני לא יודע איפה ההדבקות ההמוניות שמדברים עליהן? אדם אחד לא חלה פה. אנחנו צועדים לעבר אומן ואנחנו נלחם על זה עד טיפת דמנו האחרונה. גם אם כל הדרך תהיה מלאה בחרבות ובסכינים שלופים אנחנו נזחל לציון של רבנו, ואף אחד לא יצליח לעצור אותנו. גם לא האנטישמי שגרם לכל זה יראה אותנו שם שומרים על ההנחיות".