דיון סוער במליאה: חברי הכנסת והשרי הפילו היום (רביעי), ברוב של 47 מתנגדים מול שישה תומכים, את הצעתו של יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', בנוגע להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בדבר ניגוד עניינים בקרב שופטים, שמטרתה לבדוק את תחלואות מערכת המשפט. בפתח דבריו ביקר סמוטריץ' בחריפות את התנהלות הממשלה, וכינה אותה "כישלון בכל תחום". 

חברי כנסת רבים ממפלגת הליכוד וכן יו"ר ימינה, נפתלי בנט, נעדרו מההצבעה על הצעתו של חה"כ סמוטריץ', ואילו יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, וכן חה"כ יבגני סובה ועודד פורר, חברי מפלגתו, הגיעו במיוחד מהבידוד כדי להשתתף ולהצביע נגד. 

מפגינים מול ביתה של אסתר חיות (צילום: החזית לשחרור דרום תל אביב)
מפגינים מול ביתה של אסתר חיות (צילום: החזית לשחרור דרום תל אביב)

גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, וכן חברי מפלגתו וחכי"ם נוספים ממפלגות יש עתיד-תל"ם, ש"ס, הרשימה המשותפת ומרצ, הצביעו נגד ההצעה. מנגד, ח"כ איילת שקד מימינה נכחה בהצעה ותמכה בה, לצד חברי הכנסת שלמה קרעי ואריאל קלנר מסיעת הליכוד. 

"אתם כישלון בקורונה, הבאתם אותנו לסגר שני. אתם כישלוון בכלכלה - לא העברת תקציב למדינה. אתם כישלון בציונות ובהתיישבות - יש ביהודה ושומרון הקפאה כבר למעלה מחצי שנה, ואתם גם כישלון גם באיחוד העם. חברי הכנסת החרדים - הפכתם את הציבור הנהדר שלכם לשעיר לעזאזל, 'מפיצי מחלות'", האשים סמוטריץ'.

איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
איילת שקד, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

בהמשך פנה לתקוף ישירות את שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, כשאמר: "לממשלה הזו יש הישג אחד בלבד - כולם טייחים שעוזרים לניסנקורן לבנות את החומה הבצורה שמאחוריה את מסתירים את השחיתות והעיוותים של המערכת המשפטית. ניסנקורן הוא ראש הממשלה האמיתי וכולם עובדים אצלו כי אתם מפחדים ממנו, ממנדלבליט, משי ניצן וחבריו בפרקליטות. אתם נותנים להם להמשיך לשקר, לטייח, לתפור תיקים אפילו לראש הממשלה - ואתם לא עושים כלום". 

כמו כן, התייחס לחשיפות של העיתונאים עמית סגל, אראל סגל וקלמן ליבסקינד, ולחוסר התגובה לממצאי התחקירים השונים מצד הנוכחים. "אתם עדיין יושבים כאן מפוחדים ולא תומכים בהצעה שלי, שהיא כל כך צודקת ובסיסית, אז כנראה מגיע לכם, וגם לך ראש הממשלה. אבל זה לא מגיע לציבור הישראלי ולמצביעי הימין". 

אבי ניסנקורן בעת הצבעה על הצעתו של ח''כ סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
אבי ניסנקורן בעת הצבעה על הצעתו של ח''כ סמוטריץ' (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

סמוטריץ' אף נכנס לפרטים של מספר פרשיות שמהן עולה לדבריו תפקוד לא ראוי של הפרקליטות, והמשיך להאשים את חברי הכנסת בכך שהם מאפשרים את המשך המחדלים האמורים. "אם תתנגדו", הזהיר, "הציבור יתנגד לכם בקלפי". 

שר המשפטים ניסנקורן הגיב לביקורת החריפה ואמר כי מדובר ב"ביזיון גדול. אנחנו מתמודדים עם נגיף הקורונה, ואת סמוטריץ' מעניין לבזות את מערכת המשפט ולהסית נגדה. אפילו בנט לא בא להצביע על ההצעה, כי הוא הבין את גודל הבושה". 

עוד הוסיף השר כי "הדרך הנלוזה, בה אומרים שאנחנו בעד גוף מסוים, אך מהצד השני מנסים להפוך אותו לשקוף - זה חסר סיכוי. אין לזה בסיס עובדתי. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית לבין ניסיון לשעבר את המערכת ולהרוס אותה".