בהמשך לחשיפת 103FM: בית הדין הצבאי הורה היום (רביעי) על שחרורם של שלושה לוחמים בחטיבת הנח"ל, שנעצרו בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות חמורות. שלושת החיילים נחשדו שהעבירו שוהים בלתי חוקיים לתוך שטחי ישראל, תוך שהם מוסרים להם ידיעות רגישות ואסורות. 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לשחרורם: "לאחרונה נפתחה חקירת מצ"ח בעקבות חשד כי מספר חיילים אפשרו כניסה של פלסטינים דרך פרצות בגדר לשטח מדינת ישראל, ואף מסרו מידע אודות 'שטחים מתים' שאינם נצפים במערכות הצבאיות. החקירה נפתחה בעקבות דיווח של תצפיתניות למפקדים כי מספר חיילים פנו אליהם, בהזדמנויות שונות, כדי לברר היכן מצויים 'שטחים מתים' שאינם נצפים, ובעקבות סרטון המתעד חיילים מכווינים קבוצה של פלסטינים ל-'שטח מת'".

"ביום 7 בספטמבר נעצרו 3 חיילים בחשד האמור. מעצרם הוארך על ידי בית הדין הצבאי עד ליום 13 בספטמבר לצורך המשך חקירה. ביום 14 בספטמבר הורה בית הדין, לאור קשיים ראייתיים, כי מעצרם יהיה ביחידה. ביום 16 בספטמבר הודיעה התביעה הצבאית לבית הדין כי אינה עומדת על המשך מעצר החיילים ובעקבות כך הם שוחררו. החקירה נמשכת וטרם הסתיימה".

חיילים בצבא (צילום: שאטרסטוק)
חיילים בצבא (צילום: שאטרסטוק)

כזכור, הפרשה נחשפה בתחילת החודש בעקבות פרסום ששודר בתחנת הרדיו 103FM. אורי ברקאי, לוחם נח"ל שהיה אמור להשתחרר, זומן לחקירת מצ"ח לצד שני חבריו בחשד לעבירות הכוללות פגיעה בביטחון המדינה. אביו של ברקאי, יואב, עלה לשידור ושוחח בנושא עם בן כספית וינון מגל בתכניתם. 

"מדובר בבחורים שהם מלח הארץ, צעירים שעשו שנת שירות ולאחר מכן התגייסו לנח"ל ולקרקל. הםשירתו שנה וחצי כלוחמים לכל דבר, ולאחר מכן יצאו למה שנקרה פרק משימה. במקרה של אורי, הוא הוצב באור יהודה, ועזר לח'ברה אתיופים צעירים, השפיע עליהם להתגייב בשל אחוזי הגיוס הנמוכים בקרב האוכלוסיה הזו. לאחר מכן הם הוצבו במוצב שקד, כך שהתנקזו לשם כל האנשים שסיימו את פרק המשימה, והם היו פלוגה שהתנהלה בלי אחראים, בלי 'אבא או אמא'", הסביר יואב. 

גדר המערכת:
גדר המערכת:

על המעצר, שאירע מספר ימים לפני חופשת השחרור של בנו אורי, אמר כי "הוא זומן לחקירה לצד שני חיילים, וטענו נגדם לא פחות מאשר פגיעה בביטחון ישראל. הם נתנו מעצמם במשך ארבע שנים. רק עצם המחשבה שמאשימים אותם בזה - זה לא ייאמן כי יסופר. הם טוענים שהם עזרו לפלסטינים לעבור את הגבול, אבל אין מה לעזור להם שם - הכל פרוץ ופתוח". 

לדברי האב, הסיבה האמיתית למעצר אינה מונעת משיקולים ביטחוניים, אלא טינה אישית של המפקד כלפי החיילים המעורבים. "זו התנכלות מתמשכת, השנאה העבירה אותו על דעתו. יש סמ"פ שסימן את הפלוגה כ'אוהבי ערבים', הוא כנראה איש ימין ששונא שמאלנים ועשה הכל כדי לעשות להם את המוות בחודשים האחרונים. הם הגישו נגדו קבילות, אבל להתנכלות לא היה סוף".