מגמה חברתית המלווה את המדינה משחר ימיה, זכתה בשנה האחרונה לייצוג מחודש בתקשורת, כשהעם התחלק, על-פי העיתונאי אבישי בן חיים, לשני חלקים: ישראל הראשונה וישראל השנייה, "האליטיסטית" ו-"העממית". למאזיני תכנית הרדיו של ינון מגל ובן כספית, קשה היה לפספס את ההתייחסות למונח בשנה החולפת. אז אחת ולתמיד - מהי המשמעות העומדת מאחורי התיאוריה, והאם יש לה מקום אמיתי ב-2020.

אלפים בהפגנה בבלפור (צילום: הדגלים השחורים)

בטרם תחילת התכנית, עלה לשידור אורח מפתיע - נשיא המדינה, רובי ריבלין. הנשיא בירך את הצופים ואת עם ישראל כולו בשנה טובה, ביקש מהציבור להקפיד על ההנחיות ואיחל רפואה שלמה. בתום דבריו של הנשיא, התייחס כספית לשסע החברתי שזכה לכינוי "ישראל הראשונה והשנייה", ואמר: "הנושא הכי מעצבן, מקומם מעורר מחלוקת, זה השסע הזה, בין ישראל הראשונה לישראל השנייה". ינון ציין את תוכניתו של הקולגה אבישי בן חיים שהגה את המינוח, והדגיש כי "צריך לפרגן לו שהצליח לעשות מהפכה תודעתית. זה לא שזה לא היה קיים קודם ולא דיברו על הפערים, אבל הוא בא ושם את הנושא על הפרצוף של כולנו וזה תפס". 

מה זה בעצם ישראל הראשונה וישראל השנייה - ואיך זה קשור לראש הממשלה נתניהו?
"זה לא הגמוניה ולא נעליים" אמר כספית בסלידה מהתאוריה, והדגיש כי "אם במקום נתניהו היה אשכנזי אחר בראשות המדינה, הדבר הזה לא היה קורה. בניגוד למה שאמרת קודם, אני לא חושב שאבישי בן חיים המציא את זה. אנחנו בגלגול 347 של הנושא, ורק לפני שנתיים היה פה דיון ארוך, והרבה יותר מעניין מעכשיו, בעקבות הסדרה 'סאלח, פה זה ארץ ישראל'. השינוי בין אז לעכשיו הוא שאבישי בן חיים הוא חומר כביד היוצר של נתניהו, שהוא מלך מלכי המלכים של הפריווילגים בלייצר פה את השסע, ולהפוך את כל הסיפור למנוף פוליטי". ינון חידד כי "הוא מנסה לתת סימנים למצב שאנחנו נמצאים בו כבר זמן רב", וסייג: "נכון שנתניהו אשכנזי אליטיסט מרחביה, גם אני אשכנזי מישראל הראשונה למשל, אבל בגלל החיבור שלי לבלוק של ש"ס ולבלוק של המזרחים, אני מזוהה עם ישראל השנייה". 

שנאה ככלי פוליטי

בהמשך העמיקו השניים את הדיון על כך שהפער החברתי גורם לשנאה בין המחנות. "אני מכיר טוב את נתניהו יחסו לדת גרוע בהרבה ממני" אמר כספית והדגיש כי: "הוא נגוע בגזענות במידה לא קטנה, כמו שאמר נתן אשל בהקלטה, על כך שהם ממפנים את השנאה, בעיקר של יוצאי עדות המזרח, וממנפים אותה ככלי פולטי". ינון הסכים והדגיש כי "ההקלטה הזו היא אחד מרגעי השפל של השנה האחרונה", והוסיף: "אני מסכים שיש פה נקודה, מכיוון שהשנאה מתדלקת משני הכיוונים. גם השנאה לנתניהו, אגב, היא שנאה פתולוגית בעיני, וגם השנאה לשמאל ומפא"י".

"יש פה אשכנזים וספרדים מקדמת דנא, יש פה דתיים וחילוניים מקדמת דנא, יש פה מעמדות כמו בכל מדינה, יש פה עליות שהגיעו אחת אחרי השנייה יש פה מדינה שקמה בנס והודבקה ברוק", אמר כספית ותקף: "מה שאבישי בן חיים, ואתה וכל מי שמהדהד את הדבר הזה עושים, הוא לפעור מחדש הפצע ולחטט בו". ינון, שמאן להסכים עם דבריו של כספית, אמר: "אתה טועה בזה שאתה חושב שזו המציאות".

"הסיפור של הפערים הוא בר פתרון", אמר כספית והדגיש: "צריך מנהיג שייקח אחריות וישקיע את המיליארדים שמחלקים לחינוך בצורה שוויונית" עוד הוסיף בן כי "יש תת-נוכחות של מזרחים מהפריפריה באקדמיה וביחידות העלית בצבא, למה? לא כי, כמו שרומז אבישי בן חיים, יש בגלל שהם מזרחים הם לא מתקבלים, אלא בגלל שלא מזרימים כספים לפריפריה".

נתניהו בשוק בירושלים (צילום: gettyimages)
נתניהו בשוק בירושלים (צילום: gettyimages)

כספית המשיך והסביר כי "אם המורה בירוחם ירוויח כפול ממורה ברעננה, או שכל האמצעים של הרובוטיקה יהיו שם ולא פה - אז יהיה שינוי, ואת זה נתניהו לא עושה. לסיכום, ברכו השניים את המאזינים והאחד את השני לכבוד השנה החדשה, והסכימו, על שאמר כספית לסיכום: "אני מקווה שנתעורר לשנה אחרת, ונזכר שאנחנו פה ביחד, גם לפני נתניהו גם אחרי נתניהו.