צוות החוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים והדסה, המנטרים באופן יומי את מצב התחלואה בישראל, פרסם היום (חמישי) דוח הצופה עלייה משמעותית בנדבקים, בחולים הבינוניים והקשים, ובתמותה בימים הקרובים, בייחוד לאור סכנה של הדבקה בין דורית מואצת בחגים. לדברי החוקרים, התמותה הצפויה בתרחישי סגר ראליים הינה של אלף עד 2,500 מתים נוספים

קורונה - המשטרה אוכפת את השמירה על התקנות. צילום: דוברות המשטרה

בדוח נכתב כי "לאור הנתונים, הגעה לסף הספיקה של מערכת הבריאות צפויה בזמן הקרוב, ללא תלות בסגר המתוכנן. עד עתה המספר עולה בהתאם למודל האופטימי של התחלואה, כפי שצפוי עקב מיקוד הדבקה באוכלוסייה צעירה, אך בימים האחרונים חלה האצה בקצב העלייה של החולים קשה". החוקרים טוענים עוד כי "חובה לממש סגר יעיל על מנת למנוע חריגה ממספרים אלו ויש למנוע התכנסויות ללא החרגות".

"ההדבקה המאותרת מייצגת היטב את התפשטות המחלה וצפויה להתבטא בתחלואה הקשה. הגעה לסף הספיקה של מערכת הבריאות צפויה בזמן הקרוב, וללא תלות בסגר המתוכנן", טענו החוקרים, "הערכה קדימה של השפעת סגר יעיל, המבוססת על יעילות 'סגר פסח' וסגרים באוסטרליה ואוסטריה מאפשרת צפי לתרחישים אפשריים".

במסמך, עליו חתומים פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה, נכתבו ארבע מסקנות:

  1. התמותה הצפויה בתרחישי סגר ראליים הינה של 1000 עד 2500 מתים נוספים. חובה לממש סגר יעיל על מנת למנוע חריגה ממספרים אלו.
  2. יש לציין שהניתוח מבוסס על שימור יכולת הטיפול במערכת הבריאות וללא פריצת תכנית מגן אבות ואמהות. יש למקד מאמצים בשימור יכולות אלו.
  3. יש להדגיש את הקריטיות של מניעת הדבקה בין דורית שתאפשר ירידה מתחת למספרי התמותה המתוארים. יש למנוע התכנסויות ללא החרגות כלשהן.
  4. מימוש של מערך אפדימיולוגי מהיר חיוני ליציאה וצפוי לסייע בהקטנת הנזק הצפוי.

דוח אמ"ן על התפשטות התחלואה: לא נובעת מהעלייה בכמות הבדיקות

מוקדם יותר היום, פרסם מרכז המידע והידע של אמ"ן דוח, המציג את העליה הדרמטית שחלה בתחלואה בקורונה ברחבי הארץ בשבועיים האחרונים. הדו"ח קובע כי העליה חלה הן בקרב המגזר הכללי והן בקרב החברה החרדית והחברה הערבית בישראל. באמ"ן מדגישים כי התחלואה פזורה ברחבי הארץ במספר הולך וגדל של מקרים, כאשר לצד מספר בדיקות גבוה, אחוז החיוביים נותר גבוה - כ-10%. כלומר - ניכר כי אכן חלה עליה בהיקפי התחלואה ואין מדובר בעלייה בתחלואה הנובעת מעלייה בבדיקות בלבד. 

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל

כמו כן, הדו"ח מציג עליה משמעותית בתחלואה של גילאי הנוער (14-19) אשר נובעת ככל הנראה מפתיחת מערכת החינוך. מאפייניה הייחודיים של קבוצה זו, ובראשם "התחלואה השקטה", מגבירים את יכולתה להיות מנוע מרכזי להגברת התחלואה הכללית, ומקשים מנגד על בלימתה. 

העליה הניכרת במספר החולים הקשים בשבועיים האחרונים (כ-20%) מהווה מדד נוסף להתפשטות התחלואה ומייצרת מעמסה גדלה על מערכת הבריאות. בכך אפשר לראות חיזוק להחלטת הממשלה לסגר הצפוי בחגים.

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל

הבוקר הודיע משרד הבריאות כי 4,537 חולים אובחנו אתמול בישראל, כאשר אליהם מתווספים 531 חולים נוספים שאובחנו מאז חצות. מספר החולים במצב בינוני עומד על 235, ומספר הקשים ממשיך לעלות ועומד על 549. מאז חצות נרשמה עלייה במספר החולים המונשמים, שעומד כעת על 140. מספר הנפטרים לא השתנה ועומד על 1,195. בנוסף, מספר המחלימים מאז חצות עומד על 490, ומספר הבדיקות שבוצעו אתמול עומד על 52,597.