הסטארט־אפ הישראלי Optibus, שהוקם בשנת 2014 על ידי עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי, נועד לעזור לחברות התחבורה הציבורית לשפר את הפעילות שלהן ולגרום לאנשים לעזוב את הרכב הפרטי ולעבור לנסיעה באוטובוס. "הפתרון שפיתחנו מאפשר לבצע אופטימיזציה של מערכות התחבורה הציבורית, במטרה להציע שירות יעיל יותר באוטובוסים", מסביר ינובסקי, המכהן כ־CTO בחברה.

"המערכת שלנו היא בעצם תוכנה שמשרתת את חברת האוטובוסים ועליה אחראי אדם ייעודי באותו ארגון. היא מסייעת לחברת האוטובוסים לתכנן את השירות ולייצר סידורי עבודה לכלי רכב ולנהגים שיאפשרו פעולה אופטימלית מבחינת עלות התפעול ומדדי שירות שונים. 

"בנוסף, אנחנו מאפשרים לתכנן את רשת הקווים העירונית וכן עובדים על פתרון לתפעול היומיומי של הרשת בזמן אמת. הפתרון מיועד לחברות תחבורה ציבורית והוא פועל בישראל, ארה"ב, ברזיל, סינגפור, אנגליה וגרמניה".

האלגוריתם יודע לבצע הקצאה בצורה אוטומטית לאוטובוסים ונהגים, תוך כדי שהוא מתחשב בתנאי העובדים, כמו הפסקות, אילוצי תפעול (טעינת אוטובוס חשמלי), מצב התנועה, נתיבי תחבורה ציבורית ועוד. "המערכת מאפשרת למנהלים בחברת האוטובוסים להבין איך להשתמש באופן מיטבי בכמות הנהגים והאוטובוסים העומדת לרשותם, ומסייעת להם להכין את תוכנית העבודה גם למספר גדול של עובדים ורכבים", אומר ינובסקי.

"המערכת עושה שימוש באלגוריתמים של אופטימיזציה ומפעילה אותם בענן כדי לבחון את מיליוני האפשרויות השונות למימוש לוח זמנים וקווים מסוימים", הוא מוסיף. "מה שעוזר לאלגוריתם שלנו להתמודד עם כמות המידע שהוא מקבל, זה השימוש בטכנולוגיית הענן של אמזון ווב סרוויס AWS. כל החישובים של האלגוריתם מתבצעים בענן בתוך דקות בודדות. אם היינו צריכים להשתמש במחשב הקיים באותו ארגון, זה היה יכול לקחת גם יום שלם".

הוא מציין כי אחת מחברות התחבורה הציבורית בישראל פרסה קווים חדשים בהרצליה והכפילה את כמות הנוסעים שלה בעזרת המערכת, שיודעת להתחשב גם במגיפת הקורונה. "המערכת שלנו מאפשרת עכשיו ליצור סידור עבודה שבו מתחשבים בריחוק חברתי, הכולל כמה אנשים ישהו באוטובוס, במטרה לאפשר שמירה על המרחק הדרוש", מספר ינובסקי.

כאמור, המערכת פועלת בענן ועושה שימוש באמזון ווב סרוויס AWS. "אנחנו משתמשים בשירותים כמו AWS Lambda להרצת הליכי חישוב Serverless, ללא צורך לנהל שרתים, וב־AWS Auto Scaling, המאפשר לעשות Scale in or out בצורה אוטומטית, על מנת לשמור על עלות נמוכה", הוא מוסיף. "בתור חברה שמובילה את הפתרון הטכנולוגי לתחבורה ציבורית, ידענו שאמזון ווב סרוויס AWS יספקו לנו את כל השירותים שאנחנו צריכים ונצטרך בהמשך".