הנחיות משרד הבריאות לאור העלייה החדה בתחלואה בנגיף הקורונה יכניסו את תושבי ישראל לסגר בן שלושה שבועות החל ממחר. אין ספק שצריך להסתכל על חצי הכוס המלאה ולנצל את הזמן כדי לעשות כל מיני דברים שלא הספקנו או דחינו, אך מדובר גם בהזדמנות מצוינת לחיזוק הקשר עם חיות המחמד שלנו, שתמיד שם איתנו ולמעננו.

התקופה הנוכחית מהווה הזדמנות מצוינת לפתח את הקשר ולשפר את מערכת היחסים והתקשורת עם החתול, הכלב, או אפילו הארנב שלכם.  יש מגוון רחב של משחקים משותפים שחיות המחמד צריכות ואוהבות ויכולות בעזרתם להעביר את הזמן בבית. רק צריך לגלות מה החיה מעדיפה ולהתחיל ליהנות ביחד. 

אורלי זכאי, יועצת ומומחית להתנהגות חתולים של חברת "ביופט", מסבירה ומציעה מספר דרכים לחיזוק הקשר והאהבה ביניכם: "מנקודת המבט של החתול בכל הנוגע לבניית מערכת יחסים טובה ובטוחה אתכם, הכל מתחיל בתחושת הביטחון שיש לו בבית ואתכם. רגע לפני המשחקים, בואו נסתכל רגע על החתול ונבדוק אם הוא רוצה אינטראקציה כרגע. כדאי שתהיו בטוחים שהוא רגוע ונינוח ומעוניין באינטראקציה שהצעתם לו".

לדבריה, יש מספר סימנים בסיסיים וחשובים על פיהם תוכלו לבחון זאת: "אוזניים – אם האוזניים של החתול שטוחות ומשוכות לאחור, הוא מרגיש מאוים, זנב – אם הזנב של החתול מכשכש, כדאי שלא תנסו ללטף אותו בשלב הזה כיוון שהוא מרגיש לא נינוח ואולי אפילו כועס, נשיפות – אם אתם שומעים אותו נושף או נוהם, זה לא הזמן לשחק אתו או ללטף אותו. החתול יחליט אם להתקרב או לשחק אתכם. אם הוא לא מעוניין, כדאי להניח לו ולנסות שוב בשלב מאוחר יותר".

זכאי מציעה ללטף את החתול ומוסיפה: "אחרי שהגשתם את היד מלמטה ונתתם לו להריח, אם החתול נשאר או אפילו חיכך את הראש ביד שלכם, זה סימן מצוין שהוא מוכן לקרבה ולמגע. לטפו אותו בעדינות. חתולים בדרך כלל מעדיפים שלא ילטפו אותם בבטן, ויש חתולים רגישים יותר למגע שמעדיפים מעט ליטופים קצרים, אז זכרו את זה כדי שלא ישרטו אתכם תוך כדי ליטוף. האזורים היותר חביבים על חתולים לליטוף הם הראש והגב, אלה אזורים שהחתול מרגיש נוח ובטוח יותר כשנוגעים לו בהם".

אוהבים ליטופים בגב ובראש (צילום: ליאת שניידר)
אוהבים ליטופים בגב ובראש (צילום: ליאת שניידר)

"חתולים אוהבים לצוד", אומרת זכאי ומוסיפה: "אם החתול שמח לשתף אתנו פעולה ומראה סימני רוגע, כמו למשל זנב למעלה - שחקו איתו ותריצו אותו בבית בעזרת משחק חכה איכותי ותנו לו חטיפים טעימים. בימי הבידוד יש יותר זמן פנוי בו אפשר לשחק איתו וליהנות יחד כמה פעמים ביום. כך החתול ירגיש שהוא רודף אחרי טרף וצד. זו דרך מצוינת מבחינתכם לשמח את החתול ולחזק את הקשר והאהבה ביניכם אפילו יותר. חתולים אוהבים לשחק במשחקים שמערבים ריצה, מרדף וציד".

זכאי מציעה "לבחור משחק שהחתול שלכם אוהב ולהתחיל לשחק אתו כדי שיפרוק המון אנרגיה על ידי ריצה ברחבי הבית, טיפוס למקומות גבוהים כמו השולחן, השידה, מתקני טיפוס לחתולים וכדומה. מדי פעם תוכלו לתת לו תוך כדי משחק חתיכה קטנה של חטיף שהוא מאוד אוהב, ככה יהיה לו כיף יותר לשחק אתכם ולהיות קרוב אליכם. הקפידו לאפשר לחתול להגיע ולגעת במשחק מדי פעם, כדי שלא יהיה מתוסכל".
 
כלל חשוב נוסף הוא ללמד את החתול באהבה. לדברי זכאי, "החתול שלכם חי בסביבה ביתית לא טבעית עבורו. בנוסף, זכרו תמיד שהוא גם לא מדבר עברית ואנחנו רוצים ללמד אותו באהבה וברוגע איך זה לחיות בתוך דירה יחד איתנו. אפשר ללמד חתולים המון דברים והם ישמחו לשתף פעולה וללמוד, בתנאי שזה נעשה בכיף והם נהנים מהזמן המשותף. תעבדו אתו בכבוד ותחזקו אותו בעזרת אוכל טעים, כדי להראות לו מה אתם רוצים ממנו. אם למשל אתם רוצים שהחתול ישייף ציפורניים על מתקן השיוף החדש שרכשתם במיוחד עבורו, תניחו חטיפים על המתקן וחזקו אותו בכל הזדמנות כשהוא מתקרב אליו או משייף עליו את הציפורניים. ככל שתהיו עקביים בעבודה הנעימה, כך החתול יסמוך עליכם וייהנה אתכם".

וכמובן שלא נקפח את ההולכים על ארבע הנובחים, ולשם כך ד"ר דיויד רוזנבלט, רופא וטרינר של חברת "ביופט" ליקט עבור בעלי כלבים מספר משחקים שניתן לשחק בהם בתוך הבית: "השהיה הממושכת והמשותפת של כל בני המשפחה בבית היא התגשמות כל חלומותיו של כלביכם. הוא ישמח לבלות כמה שיותר זמן איכות אתכם. מרבית הכלבים רגילים לבלות שעות ממושכות לבד, בזמן שבני הבית מבלים בחוץ בעיסוקים שונים, ולכן השהות המשותפת מהווה הזדמנות נהדרת לחזק את מערכת היחסים ביניכם, להכיר את כלביכם טוב יותר ולהשקיע במשחקים משותפים, כאלה המתאפשרים בחלל הביתי, כמו זריקת כדור או עצם. בנוסף, ניתן לנצל את הזמן בלימוד תרגילי אילוף פשוטים וללמד את הכלב להקשיב לפקודות כמו 'שב', 'ארצה' ו'תן יד'".