האם העומס על בתי החולים באמת בלתי נסבל? סגר החג הכולל שצפוי להיכנס לתוקפו מחר בשעות הצהריים העלה הרבה שאלות בקרב הציבור לגבי הצורך בסגר שני. זאת, ברקע דיווחים סותרים בתקשורת לגבי מצב בתי החולים. מחד, נרשמו פרסומים אודות עלייה דרסטית בעומסים על מחלקות הקורונה, ומאידך בקבינט הקורונה נציגי בתי החולים אמרו כי הם רחוקים ממצב של אי ספיקה. כדי לעשות סדר בדיווחים, הגיע יו"ר אסותא, פרופ' שוקי שמר, לתוכניתם של נסים משעל וגיא פלג ב-103FM היום (חמישי), ואמר: "בלי קורונה, במהלך החורף אנחנו בתפוסה של 200-250% בבתי החולים".

אתה אומר שסגר לא יצליח ללא משמעת ואכיפה. אם התחלואה אחרי כזה סגר לא תרד באופן משמעותי, מה עושים?
"אם לא נצליח להוריד את התחלואה אז לא נצליח להוריד את התמותה, יהיו יותר חולים בבית חולים, יהיה קושי לטפל בהם ונהיה במצב קשה. אין פה ניסים ואין פה מעשי קוסמות. יש פה מחלה קשה שמרחפת בכל העולם וצריך ככל שאפשר להימנע ממנה, אין שום אמצעי שיכול למגר אותה, אבל אתה יכול בהחלט על ידי אמצעים יחסית פשוטים להפחית את התחלואה, וכל זמן שהדבר הזה לא יעשה אנחנו נראה יותר חולים".

בדיקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בדיקת קורונה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האצבע שאתה מפנה היא בעצם להנהגת המדינה שלא מנווטת נכון את המשבר הזה.
"אני חסיד של תאוריית החלונות השבורים. אני חושב שאם כל אחד מאיתנו, כולנו, היינו מקיימים את הדברים כלשונם בלי לעשות לעצמנו הנחות, לא במפגש כזה או אחר, לא באולפן כזה או אחר, לא במפגש חברתי, לא בפגישה עסקית כזאת או אחרת, לא היינו מתקהלים בדרך כזאת או אחרת והיינו שומרים על מרחק – היינו במצב אחר. אני חושב שאיבדנו את הערבות ההדדית וזה הדבר שהכי מפריע לי והכי מטריד אותי".

בסגר הראשון הייתה משמעת גדולה, חשבנו שיצאנו מזה ומסתבר שלא ניווטו נכון אז האמון נסדק.
"אני חושב שלא צריך עכשיו להעצים את חוסר האמון בהנהגה. אני חושב שאנחנו צריכים, בטח בתוכנית כמו שלכם, באיזושהי דרך להגביר את הצורך של הציבור בכל זאת עם כל החורים שישנם, שעם כל החורים האלה אני בכלל לא יודע אם יש פה סגר או משהו שהוא דמוי הגבלות. אין ברירה, זה עניין של אלטרואיזם, זה עניין של שליחות, זה עניין שאנחנו צריכים לתת לעצמנו ולאחרים – אחרת נהיה בתחלואה גדולה לקראת החורף הזה ונראה מחזות לא נעימים".

יש דיווחים על כך שמנהלי בתי החולים אומרים שהם לא קרובים לאי-ספיקה. 
"אני אעשה סדר בעניין. אנחנו באמת לא קרובים לעניין שאנחנו צריכים להחליט את מי מנשימים ואת מי לא, מי לחיים ומי למוות. אנחנו לא נמצאים במצב שבו איטליה הייתה לפני כמה חודשים, וחברים שלי מארה"ב אמרו לי שגם בניו יורק היו החלטות מהסוג הזה. אבל אנחנו בהחלט נמצאים בחלק מבתי החולים בעומס בלתי סביר, וכשיש עומס הטיפול הרפואי, גם בחולי הקורונה וגם בחולים האחרים הוא לא מיטבי, ואת העומס הזה צריך למנוע ככל שניתן".

והשפעת עוד לא נכנסה.
"תזכרו שבלי קורונה, בחודשי נובמבר-דצמבר-ינואר, בתי החולים נמצאים בתופסה של 250-200 אחוז, ועכשיו בואו נוסיף את חולי הקורונה. אלה שמדברים על זה שאנחנו לא שם, אנחנו באמת לא שם ואנחנו לא רוצים להגיע לשם וצריך לעשות הכול כדי לא להגיע לשם. הרי אנחנו כבר הולכים למגבלות מסוימות ולא נהיה מחר עם המשפחות, אנחנו כבר משלמים את המחיר החברתי, הנפשי והכלכלי, אז בואו נראה שיצא מזה משהו ונראה שעוד 3 שבועות הצלחנו להפחית את התחלואה בצורה ניכרת. ללא משמעת, ללא אכיפה וללא קנסות – לא נצליח. אני קורא לכל המאזינים להקפיד. יחד עם ערבות הדדית אנחנו נצליח. יש תקווה".

חיסון לנגיף הקורונה: מעבדות חברת אסטרהזנקה שנחשבת למובילה בתהליך