מי שמכיר את ספריו של אתגר קרת יזהה אותם מיד בסדרה שכבר זכתה לביקורות מצוינות בחו"ל. מתווך דירות חסר בית שיכול לנסוע בזמן. דג זהב מדבר, שמספק לו ייעוץ משפטי. מה יותר אתגר קרת מזה?

אתגר קרת ושירה גפן כתבו וביימו את המיני־סדרה “המתווך" עבור הרשת הצרפתית ARTE. גיבור הסדרה - שצולמה בצרפת ובבלגיה - הוא אוליבייה, מתווך דירות חסר בית בעצמו, שחייו מצויים בכאוס תמידי. על כך מתווסף בית דירות נטוש לבד מדיירת אחת, שהורישה לו אמו בצוואתה, וגם דג זהב היכול לדבר.

הנה וידוי קטן והכרחי: אין לי סבלנות לתוצרת האומנותית של אתגר קרת. הוא מוערך, מעוטר, מוכר מאוד, הוא זוכה בפרסים, ועדיין לא ארכוש ספר משלו. מאז פתחתי בפעם הראשונה ספר שלו לא הייתי שותף למצהלות השמחה מסביב. הדמויות של קרת לא מעוררות בי כעס או אהדה. הן אינן ממריאות לטעמי לגבהים ספרותיים מעוררי מחשבה, עד שאזכור אותן זמן רב אחרי שאסיים את הקריאה בספר. עולמן מוזר מכדי שאוכל להזדהות עמו. זו לא קנאה באדם מצליח. זהו פשוט מימוש של זכותי האנושית והדמוקרטית לא לאהוב קו יצירתי של סופר מסוים, ותוצרתו של קרת פשוט לא מעוררת בי הנאה.

ישנם כמובן רבים וטובים, בארץ ובעולם, שכן אוהבים אותו. אלה ללא ספק ייהנו מהסדרה. “המתווך" היא אתגר קרת. היא ספריו שקמים ועומדים מבין הדפים אל מול מצלמות טלוויזיה. ההתרחשויות, שלפעמים יכולות להצחיק. אוליבייה המתווך המסתבך עוד ועוד בעולמו, המגלה כי הוא יכול לנסוע בזמן. דג הזהב המדבר, המספק לו ייעוץ משפטי. האם, בעולמו חסר החוקים של קרת, בשל יכולתו לנסוע אחורה בזמן, יוכל אוליבייה לשנות דברים בעברו וליצור לעצמו הווה טוב יותר? מה יותר אתגר קרת מכך?

לא יודע. גם לא אכפת לי. לא ראיתי את הסדרה עד סופה. את חובתי המקצועית מילאתי בדיווח מדויק ובציון העובדה שקרת כאומן לא עושה לי את זה, וגמרנו. אם היה לי דג זהב מדבר, לא הייתי מבקש ממנו ייעוץ משפטי. אני הייתי מבקש ממנו את המספרים של הגרלת הפיס של השבוע הבא.

לראות או לוותר: לראות אם אתם מאוהבי קרת הוותיקים. אחרת, הסיכוי שתנטשו באמצע גדול.