נורמליזציה עם כווית? נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ערך היום (שישי) מסיבת עיתונאים בבית הלבן, במהלכה התייחס להסכם נרמול היחסים שנחתם השבוע בין ישראל לבין בחריין ואיחוד האמירויות. בדבריו רמז טראמפ פעם נוספת כי ישנן בין 7-8 מדינות ששוקלות לחתום על הסכמים דומים עם ישראל, לרבות כווית. 

אחרי הטקס ההיסטורי בוושינגטון, בבית הלבן נחשפו השבוע פרטי ההסכם והעקרונות שבו. המסמך, שכונה בידי האמריקנים "הסכם אברהם", קובע כי בין המדינות יכוננו יחסים דיפלומטיים מלאים, תוך כיבוד הדדי של ריבונות מצד כל מדינה שהיא צד בהסכם, והתחייבות לפתור סכסוכים בדרכי שלום. בהתייחסות למדינה לסוגיה הפלסטינית, צוין בהסכם כי המדינות החתומות "מחויבות לפעול יחד כדי לממש פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות משא ומתן שייתן מענה לשאיפות של שני העמים". 

הנשיא טראמפ ושר החוץ של איחוד האמירויות (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
הנשיא טראמפ ושר החוץ של איחוד האמירויות (צילום: REUTERS/Tom Brenner)

בהסכם פורט עוד כי בסוגיות דיפלומטיות יכללו החלפת שגרירויות, התחייבות להימנע מלחימה, ושיתופי פעולה בשורת תחומים. על פי הסדרי הביטחון בהסכם, ישנה התחייבות של כל צד לא לאפשר פעילות עוינת משטחה נגד המדינה השנייה. המדינות התחייבו לנסח הסכמים נוספים ומפורטים בתחומים כלכליים, מסחריים, מדע וטכנולוגיה, תיירות, אנרגיה, חקלאות, חינוך, סביבה, חדשות ובריאות. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

בנאומו במעמד חתימת ההסכמים, אמר טראמפ כי "אנחנו כאן היום כדי לשנות את ההיסטוריה אחרי עשורים של פילוג, אנחנו רואים שחר חדש במזרח התיכון הודות לחזון של המנהיגים. ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו שגרירים ויחלו לשתף פעולה כחברים. בישראל יתפחו את הדלתות למוסלמים כדי שיוכלו להתפלל באל אקצה".