ראש השנה הנו זמן מצוין להרהורים על השנה שחלפה והזדמנות להתחלות חדשות, התרעננות, התחדשות ועשייה. שנה חדשה מאפשרת להציב מטרות ואתגרים חדשים אישיים ומקצועיים. 

השנה, החג מביא עמו רובד נוסף של שינויים בגלל מגפת הקורונה אשר טרפה את הקלפים ושינתה את כל התוכניות. המשק הישראלי השתנה בין לילה, חברות עברו לעבוד מהבית, מנהלים נאלצו לפטר עובדים או להוציאם לחל"ת, אך לפעמים מעז יוצא דווקא מתוק, והמגזר העסקי חווה הזדמנויות עסקיות חדשות שהתאפשרו כתוצאה מאילוצי השוק במשבר הקורונה. 

פנינו לבכירים בתעשייה ושאלנו אותם מה הם למדו מהשנה שחלפה ומה הם היו רוצים ליישם בשנה החדשה:

דגן הלוי, מנכ"ל אלעד מערכות

"הקורונה שינתה את הרגלי העבודה של העובדים, צוותי העבודה ומוקדי שירות הלקוחות ואילצה את כולם לעבור לעבודה מהבית. כתוצאה מכך עלה משמעותית הצורך בטרנספורמציה דיגיטלית של כלל שרשרת האספקה. נקודת המפגש הפיזית בין הלקוח לבית העסק עברה למרחב הדיגיטלי, ללא תלות בזמן או מיקום. כחברה המתמחה בטרנספורמציה דיגיטלית ובחיזוק הקשר בין ארגונים לבין לקוחותיהם, במגוון ערוצים כגון: פתרונות צ'ט ובוט מתקדמים, אתרי סחר, מערכות לשירות עצמי, מוקדי שירות לקוחות ועוד, הייתי לוקח לשנה הבאה את שפע ההזדמנויות לפתרונות דיגיטליים מתקדמים, לשרשרת האספקה של כל ענף וענף, ולחוויית שירות וקנייה חדשות וטובות".

כמו כן הייתי לוקח את היצירתיות בתקשורת הפנים ארגונית בין החברות לעובדים וקפיצת המדרגה בפתרונות הדיגיטליים לחיזוק הקשר עם הלקוח, שנוצרו על מנת למלא את הוואקום כתוצאה מהריחוק החברתי. הייתי מותיר מאחור את החשש לאמץ טכנולוגיות חדשות ולעבור לענן, יחד עם החששות הבריאותיים והריחוק החברתי".

דגן הלוי, מנכ''ל אלעד מערכות (צילום: ויקטור לוי)
דגן הלוי, מנכ''ל אלעד מערכות (צילום: ויקטור לוי)

רומן לוי, מייסד ומנכ"ל רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place 

"הייתי משאיר מאחור את הקרירות והריחוק החברתי שנכפו עלינו בתקופת הקורונה. הקורונה אמנם ייצרה פתרונות פרודוקטיביים לניהול זמן, כמו כנסים מקוונים וניהול פגישות בזום, אבל בחלוף הקורונה לא הייתי רוצה שאלה יהוו את עיקר האינטראקציה העסקית. כשהגעתי לישראל כעולה חדש מצרפת התאהבתי בחום האנושי, ולדאבוני הקורונה הפכה את העולם העסקי לקר ומנוכר, אנחנו מסתובבים עם מסיכות וכפועל יוצא אנחנו גם מדברים פחות. אנשים הם לא רובוטים ועסקאות לא נרקמות בלחיצת כפתור מרחוק. פגישת זום מבחינתי היא רק 80 אחוז פגישה, אני מקווה ומייחל שנחזור לעשות עסקים בצורה קרובה ואנושית יותר".  

לוי מוסיף כי "השנה הייתה בבחינת סדר וניקיון, משהו שבדרך כלל קורה לקראת פסח והשנה התרחש בקורונה. הקורונה אילצה אותנו לעשות סדר במחשבות ובזכות זאת הגענו לתובנות לגבי סדר העדיפויות שלנו בחיים. זה גרם לנו לעשות חשיבה מחודשת לגבי איזון נכון בין הקריירה המקצועית לבין המשפחה. מצד אחד, פתרונות של ניהול פגישות מרחוק ועבודה מהבית הגדילו את זמן המשפחה, ובזבזנו פחות זמן על פקקים. מצד שני עדיין נזקקנו למרחב המשרדי כדי לשמור על עבודה ללא הסחות דעת ועל האינטראקציה המשרדית, ולכן ראינו למשל הרבה חברות שהחליטו להשתמש בפתרון של חללי עבודה משותפים, כמו ש-Urban Place מציעה, כדי לאפשר לעובדים ולמנהלים לעבוד בסביבת עבודה גמישה בקרבת הבית וכך לשמר את האיזון".

רומן לוי, מייסד ומנכ''ל רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place  (צילום: יח''צ)
רומן לוי, מייסד ומנכ''ל רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place  (צילום: יח''צ)

יותם בן עזרא, סמנכ"ל מוצר של חברת SafeBreach

"הייתי לוקח איתי לשנה הבאה את הגמישות וכושר ההסתגלות לשינוי. היה מדהים לראות את העולם העסקי מתאים את עצמו למציאות חדשה במהירות שיא. עבורנו זה בא לידי ביטוי במיקוד של הלקוחות שלנו שעברו למודלים חדשים של עבודה ושמו דגש מוגבר על המשכיות וכושר פעילות מרחוק. הייתה דרושה התאמה משמעותית למודל האבטחה כאשר כל הארגון עבד מרחוק. כבר בחודש מרץ השקנו תרחישי תקיפה שעזרו לארגונים לוודא שהם מוגנים במודל החדש. ברמה התפעולית, כחברה שרגילה לתקשר מרחוק מעבר לים, התאמנו את דרכי התקשורת מהר. אחד הדברים היפים היה לראות איך פינת הקפה עברה מהמטבח במשרד לזום קפה שאנשים עולים עליו סתם כדי לקשקש, או איך שיחת המסדרון עברה לחמש דקות בסלאק. אנחנו לא יודעים מה יביא לנו העתיד אבל זה כיף לדעת ולחשוב שנוכל להגיב מהר, לשנות ולהסתגל.

"מה שהייתי משאיר מאחור", אמר בן עזרא, "זה את ניצול המצב והבהלה על ידי תוקפים שהתאימו את תוכן המתקפות לתקופה וניצלו את החשש של משתמשים תמימים למטרות רווח. אחרי הכל, גם הם התאימו את עצמם מהר לשינוי והסתגלו למצב".

יותם בן עזרא, סמנכ''ל מוצר של חברת SafeBreach (צילום: SafeBreach)
יותם בן עזרא, סמנכ''ל מוצר של חברת SafeBreach (צילום: SafeBreach)

בת חן ישועה, מנכ"לית רשת מלונות מטיילים

"אני דווקא לא הייתי משליכה את הקורונה כי היא נתנה לי הזדמנות נדירה לבחון מחדש את המציאות, להתגמש ולבצע שינויים, שהם צורך חיוני במלונאות ותיירות על מנת לא להישאר מאחור. כשראינו שלא נוכל לעבוד עם קבוצות חשבנו איך לעבות את שוק הפרטיים ולפנות לפלחי שוק חדשים שלא פנינו אליהם עדיין או לא פנינו בתקופה זו בשנה, וכשנאלצנו לוותר על הבופה מחשש להתקהלות, עברנו לסלסלות פיקניק המגיעות לחדרים וזוכות להצלחה אצל האורחים בשל החוויה החדשה. הייתי מותירה מאחור את ההססנות והחשש שעצרו אותי מלעשות שינויים כדי לא להרוס את הסטטוס קוו".

בת חן ישועה, מנכ''לית רשת מלונות מטיילים (צילום: ליאת מנדל)
בת חן ישועה, מנכ''לית רשת מלונות מטיילים (צילום: ליאת מנדל)

יריב בן נון, מנכ"ל eTeacher, בית הספר המקוון הגדול בעולם

"הייתי רוצה להשליך את השם הרע שנוצר ללימוד מרחוק בשל השימוש הלא מוצלח שנעשה בו במערכת החינוך בזמן הקורונה. אין לי כמובן טענות למורים ולמערכת כולה, קשה לעשות מעבר כזה ביום אחד. לימוד מרחוק הוא מיומנות שנרכשת, ממש מקצוע חדש, וזה לא מעבר שאפשר לעשות ביום אחד". 

"הייתי לוקח איתי את השינוי התפיסתי שהתחולל בגישה ללימוד מרחוק. למרות הכישלון של מערכת החינוך, ראינו ביקוש גובר ומוצלח לקורסים מקוונים לצרכי תגבור בלימודים, העשרה, לימודי שפות, לימודים אקדמיים, הכשרות מקצועיות. אני מקווה שהחשיפה המוצלחת של קהלים רחבים שלא היו חלק מהמהפכה הזאת ימשיכו ליהנות ממנה עכשיו ושזה יישאר איתנו לשנה הבאה".

יריב בן נון, מנכ''ל eTeacher (צילום: יח''צ)
יריב בן נון, מנכ''ל eTeacher (צילום: יח''צ)

פרופ' יחזקאל טלר, נשיא האקדמית להוראה גורדון

"ילדי הדור 'הלומד החדש' זקוקים ללמידה פעילה ומערבת. לילדים אלו קיימות יכולות להגיע לחומרי לימוד עצמאית, אך הם זקוקים להכוונה על ידי המורים. הייתי מותיר מאחור חלק משיטות ההוראה הוותיקות, שרבות מהן כבר אינן מתאימות לדור שיכול להגיע לחומר לבד. הייתי לוקח הלאה את השיטות החדשות שהוטמעו ללימוד מרחוק. תקופת הקורונה הינה קטליזטור לשימוש בשיטות הוראה חדשניות ביותר שתשמשנה את הדור החדש ללמידה. לצורך כך בנינו עוד קודם לכן מעל 150 קורסים בלמידה מקוונת בשיטות טכנו פדגוגיות חדשות, אשר סייעו לנו רבות כשנדרשנו להמיר את הקורסים הפרונטליים לקורסים מקוונים – התאמה שבוצעה מידית בשל ניסיוננו בקורסים מעין אלה".

פרופ' יחזקאל טלר, נשיא המכללה האקדמית גורדון (צילום: דוד שי)
פרופ' יחזקאל טלר, נשיא המכללה האקדמית גורדון (צילום: דוד שי)

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת טלדור, מהמובילות בשוק ה-IT בישראל 

"השנה החולפת לוותה במשבר כלכלי וחברתי ובניתוק חברתי מבני הדור המבוגר שנכפו עלינו בעל כורחנו, אבל בראש ובראשונה אני בוחר להשאיר מאחור את אופן התנהלות הממשלה עם מגפת הקורונה, שלא הייתי רוצה שתשקף את ההתנהלות במשברים פוטנציאליים בעתיד.  לדוגמה, העובדה שהממשלה ממשיכה להתנהל כבר למעלה משנתיים וחצי ללא תקציב כשמועד סיום לא נראה באופק. הייתי לוקח איתי את היכולות שהפגינו חברות רבות כדי להתאים את עצמן, ובמהירות, למציאות המשתנה, את ההוכחה החד משמעית לחשיבות ה-IT כתנאי קריטי לפעילות של גופים בתנאים משתנים ומאתגרים, ולבסוף את הפרופורציה שהאירוע נתן לכולנו כשהוכיח שאנחנו יכולים לתכנן תוכניות, אבל הטבע מכתיב לנו לעיתים מציאות אחרת לגמרי". 

נתי אברהמי, מנכ''ל קבוצת טלדור (צילום: רפאל דור)
נתי אברהמי, מנכ''ל קבוצת טלדור (צילום: רפאל דור)

ד"ר מיכאל מאראש, מנכ"ל ומייסד חברת P-Cure  

"שינויים במצב הכלכלי הם לא יוצאי דופן, אך המפולת הפיננסית שבאה בעקבות מגיפת הקורונה, הפתיעה את כולם. אני חושב שזה בעיקר מכיוון שהיו קשיים מהותיים לתת פתרונות רחבים, זה פשוט היה גדול מדי והרבה מדי. לומר שהאדמה רעדה מתחת לרגליים, תהיה לשון המעטה. הייתי משאיר את אי הוודאות הכלכלית הזאת, שכיסתה את כל העולם, רחוק מאחורינו. אני לוקח איתי את העבודה מהבית. לפני הקורונה היו הרבה חברות שניסו לשלב את מודל העבודה מהבית, פשוט מכיוון שבעולם הדיגיטלי של היום, זה לא באמת משנה איפה אתה נמצא, כשאתה עונה לטלפון או לאימייל. אבל במקרה של החברה שלנו, שמציעה פתרון הבנוי על ציוד כבד וטכנולוגיה מתקדמת, ונמכר ברחבי העולם, הקורונה יצרה מצב של התקדמות מואצת, ולמעשה עזרה לנו ללמוד על רמת התפקוד והמוכנות במצבי קיצון. גילינו שבנינו פתרון שרמת העמידות שלו גבוהה, ובלי להתכוון העמדנו גם את רמת המקצועיות והיעילות של העובדים שלנו למבחן. במצבים שכאלה אתה רואה בבירור את נקודות החולשה והחוזק של כל אחד, כך שבסופו של יום, יצאנו מחוזקים ויציבים יותר".   

ד''ר מיכאל מאראש, מנכ''ל ומייסד חברת P-Cure   (צילום: עידן מעוז)
ד''ר מיכאל מאראש, מנכ''ל ומייסד חברת P-Cure   (צילום: עידן מעוז)

יוספי חזן, Studio Director בחברת הגיימינג SciPlay

"מדי שנה, גם באופן אישי וגם כמנהל בחברת המשחקים SciPlay, חשוב לי להביט על השנה שחלפה ולבחון אותה במטרה להשתפר. לחזק את הדברים שעבדו עבורנו וללמוד ממה שעבד פחות כדי לבצע את ההתאמות הנדרשות. השנה החולפת הייתה שנה מוזרה לכולם, והדבר העיקרי שאותו הייתי רוצה להשאיר מאחור הוא הריחוק הפיזי. בחודש מרץ, כדי לשמור על בריאות העובדים, עברנו לעבוד מהבית, ומאז בעצם העבודה המשותפת במשרדי החברה לא התאפשרה. החוסר הזה הוא ללא ספק משהו שהייתי משאיר בשנה שהסתיימה. אחד מהדברים שהכי מאפיינים אותנו ב-SciPlay זה ה'ביחד', העובדה שאנחנו באמת צוות מלוכד, חבורה גדולה של אנשים שאוהבים לבלות ביחד, לעבוד ביחד ופשוט להיות יחד. לשמחתי בחברה שמים דגש משמעותי על התרבות הארגונית. מחלקת הרווחה וכלל המנהלים דואגים לאירועי גיבוש וכיף המתאימים לתקופה, מה שעוזר לנו בכל זאת להתחבר ולהתקרב".

"עם זאת", אומר חזן, "המציאות המשונה הזאת לימדה אותנו דברים רבים על עצמנו ואת כל התובנות האלה אני לוקח איתי הלאה: עבודת הצוות המדהימה המאפיינת אותנו, ההשקעה והדבקות במטרות שהצבנו לעצמנו, וגם יחסי החברות ביננו העובדים בחברה – כל אלו נשמרו ואפילו בצורה מפתיעה הצליחו להתחזק מאז המעבר לעבודה מרחוק. הצלחנו להתגבר בצורה מרשימה על המרחק הפיזי ולהמשיך לעשות עבודה מעולה גם מרחוק, שמרנו על קשר ככל הניתן באמצעים וירטואליים והראנו שאנחנו יכולים לצלוח כל אתגר".

יוספי חזן, Studio Director בחברת הגיימינג SciPlay (צילום: יח''צ)
יוספי חזן, Studio Director בחברת הגיימינג SciPlay (צילום: יח''צ)

חיים שולמן, סמנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל

"הייתי משאיר מאחור את הקיבעונות שעיכבו עד היום ואף חסמו אימוץ של טכנולוגיות חדשות במגזר הממשלתי והציבורי, בעיקר בגלל פחד משינויים המצריכים אישורים מצד גורמים רבים וחוסר בתקציבים לטובת האצה טכנולוגית. הייתי לוקח איתי את המשך התנופה של הפיתוח הטכנולוגי - הרשות לפיתוח הגליל עשתה קפיצת מדרגה טכנולוגית לאור הקורונה, על מנת לייצר פתרונות נגישים וזמינים לקהל הרחב בצל אילוצי הקורונה, בתמיכה וגיבוי של הממשלה, תוך הכנסה ושימוש בכלים טכנולוגיים של BI, AI, Big Data ועוד.

לדוגמה, באמצעות כלים חכמים מרכז המידע והמחקר של הרשות מסנכרן בין מודלים של קידום התיישבות למודלים של חיפוש תעסוקה ומאפשר מעבר של ידע בין התחומים. הרשות לפיתוח הגליל תמשיך עם פיתוח כלים נוספים גם בשנה הבאה כדי לתת מענה טוב יותר לתושבי הגליל ולקהלים חדשים". 

חיים שולמן, סמנכ''ל הרשות לפיתוח הגליל (צילום: דרור מילר)
חיים שולמן, סמנכ''ל הרשות לפיתוח הגליל (צילום: דרור מילר)

ליאת פלד, סמנכ"לית מוצר של חברת פנגו 

"השנה האחרונה חידדה לנו כמה חשוב להעריך את הדברים הפשוטים, את החופש שלנו. אני מקווה שניקח איתנו להמשך את זמן המשפחה והביחד, ללמוד ליהנות מהדברים הפשוטים, כאן ועכשיו. בעולם היום יום העסקי, המצב כפה עלינו להיות יצירתיים, לחשוב מחוץ לקופסה, להתייעל ולהתפתח, למרות הקשיים. אחד הדברים היותר יפים שקרו הייתה העזרה ההדדית והאחריות האישית שכל אחד מאיתנו גילה.
הייתי משאירה מאחור את תחושות הלחץ והחרדה, הריחוק הפיזי מהחברים והמשפחה המורחבת, ומגבלת החופש - חייבים חופשה אחרי שנה כזאת". 

ליאת פלד, סמנכ''לית מוצר של חברת פנגו (צילום: יח''צ)
ליאת פלד, סמנכ''לית מוצר של חברת פנגו (צילום: יח''צ)

שי כהן – מנכ"ל חברת AIGIS LABS הישראלית

"השנה האחרונה הייתה מאתגרת לכל חברה, ובמיוחד לסטארט-אפ שסערות קטנות בהרבה ממשבר הקורונה יכולות להוציא אותו מאיזון. נשאיר את הריחוק החברתי והבדידות מאחור וניקח קדימה את העובדה שגם את הסערה הזו צלחנו בגבורה בדרך להגשמת המטרות שלנו ולסייע למיליוני המטופלים שמחכים לנו. כשיש לך אסטרטגיה וכיוון ברורים וצוות מלוכד שמאמין ומחויב למטרה החברה - תדע לשמור על פוקוס גם בעתות כאלו ולהתייחס אליהן כאל לא יותר מאשר מהמורות קלות בדרך".

שי כהן, מנכ''ל חברת AIGIS LABS (צילום: יח''צ)
שי כהן, מנכ''ל חברת AIGIS LABS (צילום: יח''צ)

ד"ר דליה מגידו, מייסדת חברת נאסוס פארמה

"הייתי משאירה מאחור את העדר היכולת לפגוש את צוות החברה פנים אל פנים. חסרו לי התקשורת הבלתי פורמלית, השיחות והרעיונות על כוס קפה והאינטראקציה החברתית הפתוחה עם אנשים ונשים שאיתם אנחנו מבלים לא פחות מאשר עם בני משפחתנו. המון דברים טובים אני לוקחת איתי קדימה: קודם כל למדנו שאפשר לטוס הרבה פחות ולקיים תקשורת אפקטיבית עם לקוחות ושותפים בעולם גם משולחן הכתיבה והזום. אלה מאיתנו שטיסות לחו"ל הפכו כמעט לאורח חיים בשבילם - ודאי מעריכים את זה. והכי חשוב: שוב למדתי שחברת סטארט אפ היא כמו נחל - פוגשת מעצור ומוצאת את המעקף הנכון וממשיכה לזרום. שתהיה שנה טובה יותר מקודמתה".

ד''ר דליה מגידו, מייסדת חברת נאסוס פארמה (צילום: נאסוס פארמה)
ד''ר דליה מגידו, מייסדת חברת נאסוס פארמה (צילום: נאסוס פארמה)

דני רוזנברג, מנהל מחלקת השיווק, אמריקן לייזר

"אנחנו חיים בתקופה שאין לה תקדים אבל אנחנו לא צריכים להיות מופתעים - הרי כבר שנים אנחנו חווים שינוי אקספוננציאלי. אבל אז הגיעה שנת 2020 ופתאום נדמה שעד עכשיו רק התאמנו לקראת הדבר האמיתי. טריפת הקלפים מעולם לא היתה כה טוטלית - סגירה, אי ודאות ועולם חדש שאנחנו עוד לא מבינים אותו לגמרי. אם המשבר הנוכחי היה מגיע ב-2010, ההתמודדות הייתה אחרת, אבל אנחנו למודי ניסיון ופיתחנו במשך שנים גמישות. חזרנו לעבוד במציאות החדשה, תוך ניסוי - טעייה - למידה, ואכן מצאנו את עצמו בחודשים האחרונים יעילים יותר ומוכנים יותר לבאות. את הרוח הזאת והיכולת צריך לקחת אתנו לשנה החדשה ואף לשנים הבאות. את המהפכה הנוכחית שהגיעה עם תג מחיר בלתי נתפס נשאיר מאחור. חברת אמריקן לייזר מאחלת שנמשיך להתעלות מעל המציאות ושהשנה החדשה תביא עמה גם כמה הפתעות טובות".  

דני רוזנברג, מנהל מחלקת שיווק באמריקן לייזר (צילום: אמריקן לייזר)
דני רוזנברג, מנהל מחלקת שיווק באמריקן לייזר (צילום: אמריקן לייזר)

אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין, מהמובילות בשוק המוקדים הטלפוניים בישראל

"הייתי משאיר מאחור את תפיסת הניהול הקלאסית שבה נהגנו לעבוד לפני תקופת הקורונה, שכוללת עבודה במוקדים פיזיים הפרוסים בפריסה ארצית רחבה במרכזי תעסוקה גדולים החולשים על הרבה שטחי נדלן. מודל כזה הפך לפחות רלוונטי בימי הקורונה. לשנה הבאה הייתי לוקח את מודל סביבת העבודה החדש, שנוצר כפתרון לאילוצי הקורונה, אך מהר מאוד נמצא כיעיל ופרודוקטיבי – מודל עבודה היברידי המשלב מרכזי תעסוקה קטנים יותר, הפרוסים בעיקר באזורי פריפריה, לצד עבודה מהבית, תוך הבנה שניתן לעבוד מכל מקום ומכל זמן. מצאנו שפתרון זה מתאים יותר לפעילות החברה ולכן נבחר להמשיך איתו גם בשנה הבאה".

אבי אטיאס, מנכ''ל בזק אונליין (צילום: בזק אונליין)
אבי אטיאס, מנכ''ל בזק אונליין (צילום: בזק אונליין)