הפרויקטור מתריע: ראש השנה שנחתם היום (ראשון) הוא החוליה הראשונה בשרשרת החגים שנעביר בצל הסגר. פרויקטור הממשלה לטיפול בקורונה, התייחס בחדשות 12 למצב התחלואה המדאיג בארץ, לשגיאה שבפתיחת שנת הלימודים לכיתות הגבוהות והזהיר: "גם בימים שלאחר הסגר - נתוני התחלואה יהיו גבוהים".  

קורונה - היערכות המשטרה לסגר, ארכיון. צילום: דוברות המשטרה

"זה סגר נושם" הדגיש גמזו: "חפשנו מתווה שמצד אחד יאסור התקהלויות, פנאי ומסחר, ומאידך יאפשר המשך כלכלה שעובדת ויעניק מעט אוויר לקהילה". גמזו ציין כי "המצב מורכב. לא עמדנו בחוזה משני הצדדים - גם בקבלת ההחלטות וגם מצד הציבור", והציף נתון מדאיג כשאמר: "הצפי שלי שהדבר יוביל ל-800 חולים קשים ו-20 מתים ביום.

נציין כי שרי קבינט הקורונה, טרם קיבלו זימון לישיבה או סדר יום המסכם את המגבלות הנוספות שעל הפרק. עם זאת, משרד הבריאות ומומחים נוספים התריעו מהחמרה בהיקף התחלואה, והציעו להטיל מגבלות משמעותיות על מגזר העבודה הפרטי. כל זאת מתרחש על רקע מחלוקות בין פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לבין משרד הבריאות.

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)

גמזו, מצידו קורא לתת סיכוי למגבלות הקיימות, אולם משרד הבריאות, כולל שר הבריאות, יולי אדלשטיין, מעדיפים שלא לחכות ונוכח העלייה במספר החולים הקשים, ודורשים להחליט על מגבלות נוספות מהר ככל האפשר.

מערכת החינוך

"עשינו טעות וזה לא בושה להודות בזה", אמר הפרויקטור והתייחס לפתיחת מערכת החינוך לאחר הסגר: "אני חושב שהכיתות הגבהות ייצטרכו לחכות עם החזרה ללימודים. הכוונה בכיתות גבוהות היא מ-ה' ואילך פחות או יותר, גילאי 10+, יש 2.4 מיליון תלמידים כאלה בארץ, בכיתות שאי אפשר לרווח - מערכת החינוך שלנו צפופה, וזה יוצר בעיה". עוד הדגיש גמזו כי "נהיה ברמת תחלואה גבוהה גם אחרי החגים", וסייג: "חשוב לזכור שללא הסגר, היינו מגיעים, עם כל החגים והמסורות, ל-10,000 חולים לפחות - החובה שלי הייתה לעצור, ואני חוטף מכל כיוון".

שביתה במערכת החינוך (צילום: ארגון ההורים בירושלים)
שביתה במערכת החינוך (צילום: ארגון ההורים בירושלים)

בתי הכנסת

על סוגיית התפילות לקראת יום הכיפורים, סוכות ושמחת תורה, אמר גמזו כי "זו שאלה מורכבת, גם על פי המתווה". הפרויקטור פנה בבקשה מיוחדת לציבור המתפללים, ואמר: "אני מבקש - גם בימים הנוראיים תשדלו להתפלל בחוץ, גם אם אפשר בית הכנסת.

תפילה בכותל המערבי בתקופת הקורונה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
תפילה בכותל המערבי בתקופת הקורונה (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

עוד התייחס גמזו למחאות ההמוניות, ואמר: "יש לכם את כל השנה להפנגין, עכשיו לעשות דווקא?", בהמשך דבריו סייג גמזו את תקיפותו והבהיר: "אני מוקיר את האקט הדמוקרטי החשוב הזה בכל לבי, אבל חשוב לעשות הכול בריסון".