תם ולא נשלם? השופטת חנה מרים לומפ אישרה הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים את הסגרתה של מלכה לייפר לאוסטרליה. ככל הנראה ההגנה תערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. לייפר נאשמת בעבירות מין בתלמידותיה בעת שכיהנה כמנהלת בית ספר לבנות חרדיות במלבורן שבאוסטרליה. על פי כתב האישום החמור, היא אף ניצלה את מעמדה בבית הספר ותקפה כ־75 פעמים כמה מתלמידותיה.

המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה מסרה: "זהו יום חשוב עבור שלטון החוק, עבור המחויבות הבינלאומית של ישראל ובמיוחד עבור נפגעות העבירה. צר לנו על כך שההליכים התמשכו זמן רב, וזאת בעיקר בשל ניסיונה של לייפר להתחזות לחולת נפש – ניסיון שכשל על פי החלטות בית המשפט המחוזי ובית המשפט העליון״.

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, אמר: "‏אני מברך על החלטת בית המשפט וההכרזה על מלכה לייפר בת הסגרה. לאחר שנים של ייסורים, יזכו סוף סוף נפגעות העבירה לעשיית צדק. לייפר עשתה מעשה חמור וניסתה להתחזות ללוקה בנפשה על מנת לחמוק מהסגרה. אפעל לזרז ככל הניתן את המשך ההליך כדי להוציא אל הפועל את ההסגרה של לייפר לאוסטרליה".

מלכה לייפר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מלכה לייפר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עורכי הדין טל גבאי ויהודה פריד, פרקליטיה של מלכה לייפר, מסרו בתגובה: "החלטת המחוזי מהיום אינה סוף פסוק וההכרעה הסופית תתקבל בבית המשפט העליון, בעקבות ערעור שבכוונת מרשתנו להגיש. צריך לזכור שגם בעניין כשירותה הנפשית אנחנו אוחזים בטענות כבדות משקל אשר מתבססות בראש ובראשונה על המחלוקת בין המומחים הפסיכיאטרים מטעם המדינה, עד כדי כך שבימים אלו ממש מומחי שב״ס מאבחנים את הגברת לייפר כחולת נפש ומעניקים לה טיפול אנטי פסיכוטי משמעותי. לאור הספק הממשי בשאלת כשירותה, בית המשפט העליון, בהחלטה תקדימית, הורה למדינה לפעול להשיבה לישראל במידה ויתברר באוסטליה שהיא איננה כשירה לעמוד לדין".

ח"כ איילת שקד בירכה על ההחלטה: "בית המשפט קיבל את ההחלטה הנכונה. מלכה לייפר צריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה בהקדם אפשרי. בגלל הימשכות ההליכים ראוי שבית המשפט העליון יקבע דיונים במהירות לאחר שיוגש הערעור".

מארגון מגן המלווה את הנפגעות נמסר: "החלטת בית-המשפט הסירה אבן מעל ליבנו והוכיחה מעל לכל ספק את המסר אותו דאגנו לפרסם במשך השנים האחרונות, אשר מלכה לייפר ראויה לעמוד לדין ואסור שתחמוק ממנו באמתלות שקריות ומעושות. כבר מתחילת הדרך טענו שמלכה לייפר כשירה לעמוד לדין וצריכה להיות מוסגרת לאוסטרליה, היום, אנו שמחים שבית המשפט אימץ את טענותינו והסיר את המסכה מפניה של המתחזה. אנו קוראים לבית משפט העליון לדון במהירות בערעור שיוגש ולעשות סוף לסאגה המיותרת הזו".

החלטת המחוזי בעניין הסגרתה של מלכה לייפר by מעריב אונליין on Scribd

ב־2008 נכנסה לייפר לישראל תוך כדי שהיא משתמשת בדרכונה המקומי. שש שנים מאוחר יותר הגישה אוסטרליה בקשה רשמית בדרישה להסגיר אותה בחזרה למדינה. במשך חודשים ארוכים ניהלו עורכי דינה, יהודה פריד וטל גבאי, מאבק נגד עצם הסגרתה האפשרית לאוסטרליה, בין היתר בטענות המתבססות על אי־שפיות.

באוגוסט 2014 הוגשה נגד לייפר עתירה להכרזתה בת הסגרה לאוסטרליה, כדי להעמידה לדין שם בגין עבירות מין בשלוש קטינות בין השנים 2004-2008. על פי החשד, העבירות בוצעו תוך ניצול מעמדה כמורה ומנהלת אל מול תמימותן של הקטינות. באוקטובר 2014 הורה בית המשפט המחוזי (כב' השופט וינוגרד) על שחרורה למעצר בית במגדל העמק. וביוני 2016 החליט כב' השופט כהן, להורות על הפסקת הליכי ההסגרה, לאחר שהפסיכיאטר המחוזי קבע כי אינה כשירה לעמוד לדין. המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה טענה כי יש בידיה ראיות לכך שלייפר התחזתה כחולת נפש במטרה להתחמק מהליך ההסגרה.

ביום 11.2.2018 נעצרה מלכה לייפר ע"י משטרת ישראל בחשד לשיבוש הליכי משפט, זאת לאחר חקירה סמויה שהתנהלה בעניינה, במסגרת נמצאו ראיות המעידות כי היא מתחזה לסובלת ממחלת נפש.

ביום 12.2.2018 פנתה המחלקה הבינלאומית לבית המשפט המחוזי בבקשה לחדש את הליך ההסגרה. במרץ 2018 הורה בית המשפט העליון על מעצרה של מלכה לייפר עד למתן החלטה בעתירה להסגרתה לאוסטרליה.

מאז מינה בית המשפט פאנל מומחים על מנת לדון בשאלת כשירותה של לייפר לעמוד לדין, ובתחילת החודש דחה בית המשפט העליון את ערעורה של מלכה לייפר וקבע כי היא כשירה נפשית לעמוד לדין וכי אין במצבה הנפשי כדי למנוע את המשך הליכי ההסגרה לאוסטרליה. "אין לקבל את טענתה הבלתי שגרתית, שלפיה היא נכנסת למצב פסיכוטי לפני כל דיון משפטי בעניינה ובזמן בדיקותיה על ידי פסיכיאטרים, כך שמצבה משתפר ומתדרדר לסירוגין בהתאם להליכים המשפטיים".

השופטת לומפ אישרה היום כי לא נפל פגם בהליך הפלילי בעניינה של לייפר. בדיון האחרון בהליך, שנערך בחודש יולי, טען סנגורה באותו הליך, עו"ד ניק קאופמן: "עם כל הכבוד ומבלי לפגוע במתלוננות, כמה שהתיק הזה חמור, הוא אינו חמור כמו תיקי הסגרה אחרים. מי שעמד לדין על הסגרה באשמת רצח של אלף איש בבוסניה לא סבל מסיקור תקשורתי כזה. גם לא הייתה מעורבות של פוליטיקאים ושרי ממשלה כמו בתיק הזה".

יצוין כי גם לאחר ההחלטה שתתקבל היום, צפויים פרקליטיה של לייפר להגיש ערעור נוסף בניסיון למנוע את הסגרתה לאוסטרליה.