מה עושים כאשר חווים כאבי ראש תכופים בזמן פעילות גופנית, ובמיוחד כאשר מדובר באדם צעיר ובכושר גופני גבוה? כיצד אפשר להימנע מתחושת צרבת ועד כמה המזון אותו אנו אוכלים משפיע על כך? וגם, האם סביר שנסבול מכאב פיזי משמעותי בשל לחץ נפשי, דווקא לאחר ניתוח להסרת גידול סרטני, כאשר נדמה היה כבר כי צלחנו את הבעיה הרפואית? פרופ' רפי קרסו עונה לשאלות המאזינים בתוכניתו ב-103FM.

בני בן ה־29 הוא אתלט. הוא רץ בכל יום 12 קילומטר ועושה הרבה מאוד ספורט. זה כמה שבועות שהוא מתלונן על כאבי ראש מאוד חזקים בצד השמאלי של הראש. הוא טוען שיש לו לחץ פנימי שיוצא החוצה בכיוון המצח, ויש לו נפיחות קלה. הוא היה אצל נוירולוג ושלחו אותו ל־C.T ראש. אנחנו מאוד מודאגים. איך אפשר לעזור לו?
"כאבים כמו שאתה מתאר יכולים להופיע מכמה סיבות: ייתכן שמדובר בסינוסיטיס, דלקת במערות הפנים. יש לנו סינוסים מתחת לעיניים, כלומר מאחורי הלחיים בימין ובשמאל. יש לנו סינוסים עמוקים יותר שאליהם אנחנו לא יכולים להגיע הנקראים סינוסים ספנואידלים, אבל בהחלט ניתן לראות אותם בצילום, ויש לנו סינוסים מאחורי עצם המצח, וגם שם יכולה להיות דלקת, ואולי בגללה הבן שלך מתלונן על כאב. אם זו הבעיה, תוכלו לראות את זה בקלות בבדיקת ה־C.T ולטפל בבעיה. אפשרות נוספת לכאב שאתה מתאר היא בעיה בעמוד השדרה. לפעמים כאב או גירוי בחוליה האחרונה או בשתי החוליות האחרונות יכול לגרום להופעת הכאב בדיוק במצח מעל העין. מעבר לזה, ייתכן שמדובר במתח נפשי, שכן בתקופה הזו קורים כל כך הרבה דברים שמשפיעים עלינו מבחינה נפשית, אבל ייתכן מאוד שמדובר גם במתח פיזי. לפעמים אנחנו לא מבצעים פעילות גופנית בצורה נכונה, והדבר עלול להשפיע. בו זמנית כדאי לבדוק אם משהו השתנה בשדה הראייה שלו".

אני בת 70. לפני כשמונה שנים עברתי ניתוח שרוול לקיצור קיבה. ירדתי 20 קילו, ועליתי 10 קילו בחזרה, אבל לצערי זו לא הבעיה העיקרית שלי. מאז הניתוח התפתח אצלי רפלוקס, ואני סובלת מצרבות קשות. אני מקבלת טיפול תרופתי, אבל זה לא עוזר כמצופה. מה עליי לעשות בשביל להרגיש טוב יותר?
"בתור התחלה אני ממליץ לפנות שוב לרופא המטפל ולבקש להחליף את הטיפול התרופתי שאת מקבלת. בו זמנית אני ממליץ לבדוק איזה מזון גורם להופעת הרפלוקס והצרבות הקשות. פעמים רבות אנחנו מגלים שאכילת מזון מטוגן ושוקולד ושתיית קפה ואלכוהול עלולות לגרום להופעת צרבת. מעבר לזה, יש אנשים רבים שמדווחים כי ברגע שהם אוכלים לחם, עוגות, מאפים, בצקים, חצילים, עגבניות, ואפילו פלפל אדום - הם סובלים מצרבת ורפלוקס. לתפיסתי, כדאי שתשימי לב למה שאת אוכלת ותביני מה מרשימת המאכלים הזו גורם להופעת הצרבות. לרוב, תפוחי אדמה מבושלים ומלפפונים טריים לא גורמים להופעת צרבות".

אני בת 79. לפני קצת יותר מחצי שנה גילו לי סרטן ברחם. עברתי ניתוח להסרתו, אבל מאז השתנה לי מצב הרוח לרעה. אני חרדה מאוד למצבי הרפואי, ולמרות שאמרו לי שהסרטן היה בשלב הראשון שלו ושהצלחתי לטפל בו בזמן, אני כל הזמן חוששת שיקרה לי משהו, ואני לא רגועה. מה עליי לעשות כדי לשפר את מצבי?
"מחלת הסרטן נחשבה בעבר למחלה סופנית, אבל היום הרפואה התקדמה - יש טיפולים חדשים שמאפשרים לתוחלת החיים שלנו להיות הרבה יותר ארוכה, ולכן גם כשאנשים מבוגרים חולים בסרטן זה לא אומר שאי אפשר לטפל בו. הדברים שאת מתארת שחווית אחרי הניתוח מאוד נורמליים, אבל לא פרופורציונליים. מדברייך אני מסיק שאת סובלת מדיכאון תגובתי. נכון, גילוי המחלה והניתוח היו מורכבים עבורך, אבל את לא מצליחה להתרכז בעובדה שהצלחת לגלות את הסרטן בשלב מוקדם ולבצע ניתוח כמו שצריך. הייתי ממליץ שתפני לפסיכוגריאטר, פסיכיאטר בעל ניסיון רב בעבודה עם בני הגיל השלישי. הוא ירשום לך כדור שינה שיסייע לך לישון טוב יותר בלילה, ואולי אפילו נוגד דיכאון שיעזור לך לתפקד טוב יותר במהלך היומיום. נותחת בשלב הראשון של המחלה, ועל כן את ככל הנראה זקוקה למעקב בלבד ויכולה לישון בשקט".