יוני סלומון, הבעלים של מסעדת 'ניסו' ביפו, פתח אתמול את מסעדתו בניגוד להגבלות הקורונה במחאה על מדיניות הממשלה כלפי העסקים ונקנס ב-5,000 שקלים. הוא שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM ומתח ביקורת קשה על הפיצוי הזעום שהוענק לעסקים שנפגעו בסגר הראשון: "לא מאמין למילה שיוצאת לשר האוצר מהפה. כל עוד עסקים מהסוג שלי לא יקבלו פיצוי ראוי, אנחנו נמשיך ונעבוד".

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: דוברות המשטרה)

גם היום תפתח או שזהו קיבלת את המכה?

"כבר פתוח".

מה זה אומר?
"זאת אומרת, שלפי ההנחיה של המשטרה אתמול אחרי שהיא הגיעה וביקשה ממני להכניס את הכיסאות והשולחנות ולעבוד ללא הושבה, אנחנו עובדים על משלוחים".

כלומר טייק אוואי היום, משלוחים.
"משלוחים, אם המשלוח הוא לבית במרחק 100 מטר או בקילומטר אנחנו במשלוחים".

למה לא תפתח? קיבלת קנס?
"אני לא מטומטם, לא אפתח שוב ואקבל קנס של 5,000 שקל. אני חושב שהמחאה שעשיתי אתמול כבר עשתה את שלה, ואני מאמין שברגע שאנחנו נלמד שאנחנו יכולים לעבוד באיסוף עצמי ובטייק אוואי, אנחנו נוכל אולי לשרוד את התקופה הזאת".

בוא תאר מה קרה אתמול. זה היה מהלך מתוכנן, מראש התכוונת לעשות את המהלך הזה כדי להביע מאחה או שאיכשהו העניינים התגלגלו ככה?
"אני הודעתי בצורה ישירה ופומבית בתחילת השבוע שעבר, שכל עוד עסקים מהסוג שלי לא יקבלו פיצוי ראוי להבדיל מהסגר הראשון בו לא קיבלנו אגורה בעצם, אנחנו נמשיך ונעבור ונשאיר את העסק שלנו פתוח. הודעתי, ולהבדיל מכל מיני דמויות מפתח במדינה הזאת, אני אדם שהמילה שלו חשובה מאוד ומה שהבטחתי קיימתי ופתחתי".

כמה אנשים הגיעו למסעדה אתמול?
"הגיעו עשרות אנשים למסעדה אתמול ושלשום, אפשר להגיד שאתמול אפילו הגיעו יותר אנשים לפרגן על המהלך שעשינו והצביעו ברגליים. אף אחד מהלקוחות שהגיע אתמול לא חשש לקנס, הגיע וישב פה עד שעה אחת בצהריים".

לקוחות אחרים לא קיבלו קנס נכון? זה רק אתה?
"רק אני".

וחלק מהלקוחות התגייסו כדי לשלם את הקנס הזה?
"נוצר איזשהו כדור שלג מטורף מהרגע שזה קרה, והתארגנו קבוצות בפייסבוק ופנו אלינו בטלפון לבית קפה במטרה וברצון לעזור ולתרום כסף עבור הדוח הזה. תרמו אלפי שקלים שכמעט מכסים אותו שזה מדהים".

פתחו עוד בעלי מסעדות או שזה רק אתה?
"רק אני פתחתי, אני מאוד מקווה שהמהלך שאני עשיתי יגרום לעוד חברים שלי מהתחום לפתוח את ההנחיות שלהם בהסדר הנחיות, לתת לנו אפשרות לעבוד עם שליח למרחק קצה מה שנקרא, כי באמת זה אבסורט שאנחנו לא יכולים למכור קפה לאדם שבא ורוצה לקחת".

אבל האמת שאתה יודע שגם על טייק אוואי, שגם על לבוא לקחת אפשר לקבל קנס.
"נכון".

השאלה אם אנשים יעזו לבוא ולקחת קפה או אוכל או משהו כזה.
"זה כבר קורה. אני אשאל אותך שאלה פשוטה: אם את שכנה שלי שגרה בבניין ממול, למה את לא יכולה לקחת ממני קפה? למה את צריכה להזמין אותו דרך שליח עם מערך משלוחים שרק מכניס אותי לעוד הוצאות? יש לי פה תושבים, אני קפה שכונתי, זה אומר שיש פה מאות אנשים מהסביבה שמגיעים אליי לבית קפה כל יום. למה אני לא יכול להמשיך ולשרת אותם באיסוף עצמי? מה ההבדל ביני לבין מכולת?"

אז הבוקר אם יגיע אליך לקוח, שכן ויבקש קפה, הוא יגיע אליך למסעדה, כלומר הוא לא נכנס פנימה, הוא עומד בחוץ מחכה ואתה מוציא. ישראבלוף.
"אני אתן לו מחוץ למסעדה, הוא יעמוד מחוץ למסעדה ויקבל קפה, בהתאם להנחיה של המשטרה אתמול שביקשה ממני שלא יהיה אף לקוח בשטח".  

תגיד, יש שוטרים באזור שמסתובבים יותר מאשר ביום רגיל?
"לא, אני חושב שהמשטרה עסוקה במחסומים ברחבי ישראל".

שאלה אחרונה. שמעת את השר כ"ץ, שר האוצר וההבטחות שלו על פיצוי העסקים. 
"אני לא מאמין למילה שיוצאת לו מהפה, לשר האוצר ולכל מי שיש לו תפקיד של שר בממשלה הביזיונית הנכשלת הזאת".

למה? לא קיבלת שום פיצוי?
"העסק שלי מעסיק 26 עובדים ומגלגל מאות אלפי שקלים בחודש. אחרי 60 יום שהייתי סגור, הפיצוי שקיבלנו הוא 2,569 שקל וחצי, אם זה נשמע לך הגיוני, אז אני לא יודע מה להגיד לך. אני אזכור את המספר הזה כל חיי. אני לא מאמין למילה שיוצאת להם מהפה, מבחינתי הם נכשלו, הם חייבים ללכת הביתה כולם".

כל העובדים עובדים אצלך או שהוצאת לחל"ת שוב?
"אחנו כרגע צריכים לקחת החלטה איזה עובדים אנחנו מוציאים לחל"ת, באיזה מתכונת, מה זה אומר משפטית וכלכלית, אנחנו כמובן שעובדים במתכונת מאוד מצומצמת, נקיח כמה ימים, נראה איך אנחנו מצליחים לקיים את העסק, ובמידה ולא נצליח גם תחת משלוחים וטייק אוואי, אנחנו נסגור שוב לצערי".