החוק קובע כי בעת גירושין, כל הרכוש שנצבר במשך שנות הנישואין יתחלק בחלקים שווים בין בני הזוג. "הלכת השיתוף" נקבעה מתוך נקודת מוצא כי בני זוג צוברים נכסים במאמץ משותף. לאו דווקא מאמץ שווה, אך בהחלט מאמץ משותף. לכן, בגירושין, שני בני הזוג חולקים את הנכסים שנצברו בתקופת הנישואין באופן שווה. לא משנה אם הרכוש שנצבר רשום על שם מי מהם. ככל ואין בין בני הזוג הסכם ממון הרכוש יחולק ביניהם בחלקים שווים. 

לכאורה, מהאמור לעיל, ניתן היה להניח כי אין סיבה להתקוטט ולהתווכח על רכוש או זכויות בעת גירושין. אלא, יש מקרים יוצאי דופן אשר על פיהם הרכוש המשותף יתחלק בחלקים שאינם שווים או לא יחולק כלל בין בני הזוג. נעמוד על המקרים הללו בהרחבה.

לפניה ישירה אל עורכת הדין ומגשרת רביה-טל סלומון (שבח), לחץ/י כאן

נכסים שלא יחולקו בין הצדדים בעת הגירושין
בסעיף 5 לחוק יחסי ממון קבע המחוקק כי יש נכסים שאינם ברי איזון, זאת אומרת שבעת הגירושין, הנכסים הללו לא יחולקו בין הצדדים כלל. נכסים אלו נחלקים לשלושה סוגים:

  1. נכסים שקיבל מי מהצדדים בירושה.
  2. נכסים שקיבל מי מהצדדים במתנה.
  3. נכסים שהיו למי מהצדדים טרם היכרותם. 

נוסף על כך, מוחרגים גם דמי פיצויים בגין נזקי גוף וקצבאות מהביטוח הלאומי. 

לדוגמא במקרה שבן הזוג קיבל מתנה מהוריו 700 אלף שקלים. אם בן הזוג יפקיד את הכסף בחשבון בנק על שמו, נפרד מהחשבון המשותף, אז כסף זה לא יחולק בין הצדדים במקרה של פרידה. 
הדברים נכונים גם לגבי דירה. למשל, אם לבן הזוג יש דירה על שמו מלפני הנישואין. ככל ובן הזוג ישאיר את הדירה רשומה על שמו בלבד, הדירה לא תחולק בין הצדדים בעת גירושין. העניין נכון גם לגבי דירה שקיבל מי מבני הזוג בירושה.

שיתוף של נכס שאינו בר איזון יוביל לחלוקתו לפי חזקת השיתוף
חשוב לשים לב לכך שאם בן הזוג ישתף את הנכסים המוגנים מחזקת השיתוף, אז נכסים אלה יחולקו בעת הגירושין בין הצדדים בחלקים שווים. במילים אחרות, אם יוכח כי בן הזוג שיתף את הנכסים שקבע המחוקק שאינם משותפים, אז הם יחולקו בהתאם לחזקת השיתוף, בחלקים שווים, בזמן הגירושין או במקרה מוות.

בסעיף 9 לחוק יחסי ממון המחוקק קבע שאם הנכס רשום רק על אחד מבני הזוג זה לא אומר שלא הייתה בו כוונה לשיתוף. לפיכך, הערכאה שתדון ברכוש עדיין תוכל לקבוע שהיה שיתוף. לדוגמא במקרה שבו נכס רשום על שם הבעל והאישה שילמה מכספה לשיפוץ הנכס.

למשל, אם בן הזוג שקיבל מתנה בסך של 700 אלף שקלים, יפקיד את המתנה שקיבל בחשבון הבנק המשותף או ירכוש רכב משפחתי לשימוש המשפחה או ישפץ את העסק המשותף או ירכוש דירה וירשום אותה על שמו ועל שם בן הזוג, אז יראו אותו כמי שרצה לשתף בנכסים הללו ולכן בעת גירושין, הנכסים הללו יחולקו בחלקים שווים בין בני הזוג.

עורכת הדין רביה-טל סלומון (שבח) (צילום: דניאל סלומון)
עורכת הדין רביה-טל סלומון (שבח) (צילום: דניאל סלומון)

הוכחת כוונת שיתוף ביחס לנכס שהתקבל בירושה
יש מקרים שבהם יחולקו נכסים שאחד מבני הזוג קיבל בירושה או שצבר טרם הנישואין וזאת אם הצד השני יצליח להוכיח שהייתה כוונת שיתוף. למשל, אחד מבני הזוג קיבל דירה בירושה. הדירה רשומה על שמו בלבד, אולם בן הזוג השני לקח משכנתא על מנת לשפץ את הדירה. זאת אומרת שבמקרה שבן הזוג השקיע כסף בנכס המוחרג משיתוף, יראו אותו במקרים מסוימים כשותף ממש בנכס והנכס יחולק בחלקים שווים. יהיו מקרים שבהם תוחזר לו רק ההשקעה שהשקיע, תלוי בנסיבות המקרה אותו בוחן ביהמ"ש.

ראינו שחזקת השיתוף חלה על כל הנכסים שצברו הצדדים במהלך הנישואין כגון: דירת המגורים המשותפת, זכויות סוציאליות, נכסים עסקיים, נכסי קריירה ומוניטין. להבדיל מידועים בציבור, להם קשה יותר להוכיח שהיה רצון לשתף את הנכס ועליהם החובה להוכיח כוונת שיתוף על כל נכס ונכס בנפרד, אצל בני זוג נשואים הנחת המוצא היא שכל הרכוש הצטבר במאמץ משותף. אלא שגם ל"מאמץ" משותף יש חריגים. 

חלוקת רכוש משותף בחלקים שאינם שווים
בסעיף 8 לחוק יחסי ממון קבע המחוקק כי יש מקרים שבהם ביהמ"ש רשאי לחלק את הרכוש שנצבר בחלקים שאינם שווים. מקרים אלה הם מקרים חריגים מאוד, עת מי מהצדדים יצליח להוכיח כי סבל מאלימות קשה, נמנע ממנו ליצור מנגנון כלכלי עצמאי, נמנע ממנו להתפתח ולהשתלב בשוק העבודה והחברה והוא מסיים את הקשר בנקודה נחותה מאוד המצדיקה מתן פיצוי באמצעות ביצוע חלוקה שאינה שווה.

נכסים שליליים וחובות משותפים
חלוקת נכסים שליליים בין הצדדים, כלומר חובות, אף היא אמורה להתבצע בין הצדדים באופן שווה. כפי שהובאו חריגים לנכסים וזכויות גם כאן יש חריג על פיו חוב לא יושת על הצדדים באופן שווה. למשל, אם מי מהצדדים לקח הלוואה לצורך מימון הימורים, ללא ידיעת בן הזוג, החוב לא יושת על הצדדים באופן שווה. דוגמא נוספת, כאשר מי מהצדדים לקח הלוואה לצרכים שאינם לטובת משק הבית ואינם לצורך משותף של הצדדים, אזי חוב זה יושת עליו בלבד.

עורכת דין ומגשרת רביה-טל סלומון (שבח) עוסקת בדיני משפחה, גירושין, חלוקת רכוש בגירושין, מזונות אישה וילדים, משמורת ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לחלוקת רכוש LawGuide. 

 *לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.