האם מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, נערך ליום בו יאלץ לברוח מלבנון? על פי דיווחים המתפרסמים היום (שני), פועל נסראללה במשך שנים על מנת להבריח סכומי כסף גדולים לחשבונות בנק שונים ברחבי העולם, כחלק מהיערכותו למה שמכונה "תסריט יום הדין".

על פי ההערכות, מבין מנהיג חיזבאללה כי יתכן ויגיע היום בו יאלץ לעזוב את לבנון, בשל התקוממות אזרחית נרחבת נגד ארגונו או פגיעה משמעותית במשטר האיתוללות באיראן, המהווה את המנוע הכלכלי המשמעותי שלו. על פי אותן הערכות, הבריח נסראללה עד כה יותר מ-1.6 מיליארד דולר מחשבונות בנק בבעלות חיזבאללה וסכומי כסף שהועברו אליה מממשלת לבנון, לחשובונות פרטיים ברחבי העולם. 

סרטון האיום של חיזבאללה, ארכיון

בהתאם לדיווחים, נסראללה נעזר בחברים קרובים מצמרת הנהגת חיזבאללה ובני משפחה נוספים, על מנת לבצע את מערך ההונאות וההברחות מלבנון. האשם סאפי א-דין, בכיר בהנהגת חיזבאללה וכן אשרף סאפי א-דין, עו"ד העובד שנים ארוכות עם נסראללה ובעל משרדים בביירות וקליפורניה. השניים הם ככל הנראה המוציאים העיקריים לפועל של תכנית ההברחה. עוד גורם חשוב שככל הנראה מעורב בפרשה הוא בנו של חסן נסראללה, ג'ואד. 

הברחת הכסף מתבצעת באופן מבוזר, במעורבותם של מספר חשבונות בנק במספר מדינות שונות ברחבי העולם. בין השאר מוערך כי הועבר הכסף לבנקים בברזיל, פראגוואי, ליבריה, שוויץ והונג קונג. על פי חלק מהחשדות, גם דרך חוף השנהב מתבצעת פעילות פיננסית חשודה של ארגון חיזבאללה. בנוסף, נבחנת אף האפשרות כי גם בנקים בארה"ב מעורבים בפרשה.

עוד מעורבים במבצע ההברחה ככל הנראה גם אסד אחמד ברקת וקאסם חג'יג'. השניים נחשבים לבנקאים בכירים הפועלים יחד עם ארגון הטרור הלבנוני מזה מספר שנים.