זינוק במספר המובטלים: שירות התעסוקה עדכן היום (שני) כי מהדיווח האחרון ביום חמישי ועד הבוקר ב-7:00, התקבלו בשירות 4,650 דיווחים על חזרה לעבודה, ומנגד נרשמו 41,924 דורשי עבודה חדשים - פי 9. 

מרבית דורשי העבודה החדשים הם עובדים שהוצאו לחל"ת עקב הסגר השני - 91%, ובסך הכול 38,288 איש, ועוד 3,636 שנרשמו מסיבות אחרות. כיום רשומים בשירות התעסוקה 779,737 דורשי עבודה, מהם 453,066 בחל"ת.

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, מספר המובטלים הגבוה הוא תוצאה של ההגבלות שהוטלו על המשק עקב רמת התחלואה בקורונה. ייתכן כי בקרוב הפגיעה הכלכלית תחריף, מאחר שבמשרד הבריאות ממליצים להטיל מגבלות משמעותיות על העבודה במגזר הפרטי, שכמעט ולא נכלל במסגרת המגבלות שאישרה הממשלה בשבוע שעבר. 

פרויקטור הקורונה רוני גמזו מתנגד להחמרת הסגר וקורא לתת סיכוי למגבלות הקיימות, כדי לא להנחית מכה אנושה על המשק, ואילו משרד הבריאות, כולל שר הבריאות יולי אדלשטיין, מעדיף לא לחכות, ונוכח העלייה במספר החולים הקשים - להחליט על המגבלות הנוספות מהר ככל האפשר.

הפגיעה במשק מתבטאת בזעקתם של עסקים רבים, שמתריעים שלא יוכלו לעמוד בסגר נוסף. תומר מור, מנכ"ל תנועת 'מסעדנים חזקים ביחד', הזהיר בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM על הפגיעה הצפויה בענף המסעדנות: "זו תעשייה שלמה שמצבה לא טוב, מצבה כרגע לפני סגירה, ואנחנו מצפים שלאור הסגר הקרוב בצער רב נאבד כ-2,000 מסעדות מכל רחבי הארץ, 1,000 כבר איבדנו בסגר הראשון, והסיטואציה לא פשוטה. מסעדנים החליטו לפתוח את העסקים שלהם על דעת עצמם כי הפיצויים שקיבלנו פשוט לא מספיקים". 

נתניהו בהצהרה לתקשורת על סגר ראש השנה

ברקע הזינוק במספר המובטלים, תתכנס היום ישיבת הממשלה תתכנס ובמהלכה ידונו השרים בהפחתת שכרם ושכר חברי הכנסת, מענק סיוע לעסקים בעד המשך העסקתם של עובדים ועל טיוטת חוק התוכנית לסיוע כלכלי, זאת בהמשך להצהרתו של שר האוצר ישראל כ"ץ כי לאחר ההחלטה על הסגר הוחלט במשרדו לתגבר את תוכנית הסיוע "רשת ביטחון כלכלית".

"אנחנו פרסנו רשת ביטחון בסף 60 מיליארד שקלים כדי לסייע - היא עובדת היטב כמו שהתחייבתי", אמר אז. "אני מלווה באופן אישי ומוודא שמה שהובטח קורה. התשלומים ניתנים וכל המובטלים בניגוד לרצונם, מקבלים שנה קדימה את אותם דמי האבטלה. אם יאלצו נוספים לצאת לחל"ת הם יקבלו את אותם התשלומים. אנחנו לא רוצים שמעסיקים יוציאו לחל"ת. נאבקתי על פתיחתם באופן אישי, ואנחנו מצפים מבעלי העסקים לשמור את העובדים. נותנים תמריץ של 5,000 ש"ח למי ששומר את עובדיו עד אוקטובר, על כל עובד שישמור".