בצל הסגר שהוטל על ישראל וסגירת התיירות התארח ביום (שני) ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM וסיפר על המצב הקשה של העיר שלו: "אני משגר  כבר את המכתב הרביעי לירושלים, ואומר להם, 'תתעשתו ומהר'. ביקשתי ישיבה דחופה לדון במה יקרה לעיר אם לא יאפשרו לפתוח אותה לקראת חג סוכות". לדבריו, אם לא יאשרו זאת, "אנחנו נתעורר לעיר אחרת של כ-80% אבטלה. בולמי הזעזועים של העיר נשחקו".  

מגל: זאת נחמה פורתא או שלא ממש?
"תשמע, כל מה שקורה עם איחוד האמירויות זה בהחלט משמח אותי כתושב מדינת ישראל וכמנהיג בקהילה פה, אבל כשאני מסיים עכשיו קבינט קורונה באילת עם הצוות הרלוונטי,אני חייב להגיד לך שאני מתמלא בעצב גדול מאוד. אני משגר היום כבר את המכתב הרביעי שלי לירושלים ואומר להם חברים תתעשתו ומהר, ביקשתי לזמן ישיבה דחופה עם פורום שרים רלוונטי במה יקרה אם והיה לא יאפשרו לפתוח את העיר אילת לקראת חג הסוכות ומה יקרה לעיר, והנה אני אומר כאן בשידור, אנחנו נתעורר לעיר שבה יהיו 80% אבטלה מקרב המועסקים בעיר, אלו מספרים שעיר לא יודעת לשאת אותם בפעם השלישית, זה בלתי אפשרי. אנחנו מדברים פה על עוד 1,000 עסקים שייסגרו, דרך אגב נסגרו לנו בסגר האחרון כ-800 עסקים, ואנחנו מדברים על עיר שבולמי הזעזועים שלה נשחקו ותהפוך לעיר שתהיה הכי קרובה לאיציק שמולי ולמאיר שפיגלר. זה דבר שאני לא מוכן שיקרה".

כספית: מדובר פה בעיר חזקה, חסונה, בעיר שמכניסה הרבה מאוד כספים לקופת מדינת ישראל. לא הגיוני, אני אומר בצורה הכי ברורה, שגם תושבי העיר וגם אזורי התיירות יהיו סגורים. זה דבר לא הגיוני. מדובר בעיר בריאה וירוקה, חשוב שנדגיש.
"עדיין ירוקה וגם עכשיו, ולכן אני חוזר ואומר. דרך אגב, אנחנו במצב הרבה יותר ירוק מאיי יוון, אם בוחנים ונכנסים קצת לנתונים רואים, אז אני שואל מה הבעיה הייתה להכניס לפה אנשים עם פספורט רפואי, דהיינו שאנשים נכנסים רק אחרי שהם נבדקים, מגבילים רק למי שיש לו וואוצר אירוח לטובת העיר ונותנים לו לזוז. לא רוצים לעשות זאת? תואילו בטובכם להתכנס, להגיד אוקיי, זה אירוע אחר שאנו לא מכירים אותנו באף עיר במדינת ישראל, בואו נראה מה קורה. אבל כתבתי היום מכתב נוסף, ובו כתבתי ירושלים שותקת ואילת מדממת, זה מצב שמבחינתי הוא לא אפשרי.

כספית: אני מנסה להבין. קודם כל אתם סגורים, עכשיו, ברגע שייפתח הסגר כמו שקרה כבר אילת תתמלא מחדש. אולי הבעיה היא לפצות את כל המלונות והעסקים  בצורה משמעותית ונדיבה ומיידית כי אין פיתרון אחר?
"תראה, שלא נתבלבל, תעשיית התיירות באילת היא לא רק מלונות, היא 80% מהתעשייה בכלל. אנחנו מדברים על מסעדות, אטרקציות, עסקים קטנים, מרכזי קניות ונהגי מוניות, אתה מדבר פה על כל העיר. רוצה מדינת ישראל למצוא פתרונות ארוכי טווח לעיר אילת, כפי שאמרתי, אני כבר מבקש את הדרישה לקיום ישיבה מיוחדת לאילת מה-19 ליולי. דהיינו לפני הרבה מאוד זמן. אמרתי אם והיה ויבוא סגר ב-19 ביולי, אמרתי וכבר היום אני אומר, אם יש תוכניות כאלו לגבי ההמשך, תואילו בטובכם לשבת ביחד איתנו, בואו נבנה תוכנית עבודה מסודרת לאיך מתנהלים עם עיר שכמעט כל כלכלתה מושבתת. זו לא עיר שיש לה עוד מעגלי עשייה ותעסוקה, זו עיר שחיה על תיירות ולכן חייבים לחשוב אחרת. יש את המשפט הידוע, אין דבר יותר בלתי שווה מגזרות שוות לבלתי שווים. אנחנו בלתי שווים וחייבים להתייחס אלינו במצב אחר ושונה. אני לא מבקש יחס מועדף, אני פשוט בא ואומר חברים, יש כאן פרופיל של עיר שלכל הדעות, על זה אין חילוקי דעות".

כספית: ספר לנו רגע על המצוקה עצמה, יש אנשים רעבים באילת היום?
"החזרתי את קבינט הקורונה שפעל בסגר הקודם שמדבר על גורמי הכלכלה, חינוך, משטרה, רווחה, כולם, ובתוך השיח הזה הטלתי את שימת מחולקת המסון על קבוצת אנשים כולל החברה הכלכלית, האגף לשירותים חברתיים, לא תהיה ברירה. כשנגיע למצב באית בו כ-50% מבתי האב, שני המפרנסים יהיו במצב שהם לא מקבלים שכר, ברור לכולי עלמא שנצטרך לסייע להם. השכר שלהם הוא לא שכר גבוה, גם את זה אתה צריך להבין".

כספית: תגיד, אתה מכין את עצמך לאפשרות שתתצטרך פיזית להאכיל אנשים?
"עשינו את זה בסגר הקודם, אני לא יודע אם אתם יודעים, חילקנו כל יום בין 2,000 ל-3,000 מנות מזון, אני אומר את זה בעצב, אתם יודעים מה, גרוני ניכר, מדובר פה בחתיכת עיר שיודעת לעבוד ולארח. ביולי אוגוסט אירחנו בסך הכל מעל ל-500,000 איש, מספרים פנומנליים ושמרנו על איתנות בריאותית אז רבאק תחשבו רק על העיר, תגידו רגע מה אנחנו עושים איתה, לא רוצים לפתוח כי חוששים מהחלטות גורפות? בואו תתנו תוכנית מסודרת לעיר הזאת, היא לא דומה לשום עיר במדינת ישראל".

כספית: לא רוצים לפתוח אני מניח שאם יפתחו יצטרכו לפתוח את המלונות בטבריה ועוד מלונות, אגב בעלי הצימרים שלדעתי צודקים לגמרי, צימר שבא אליו זוג או משפחה גרעינית עם שני ילדים והם בצימר מבודד, אין חדר אוכל, אין בריכה המונית.

מגל: כן אבל זה לא נגמר, ודיברנו עם המסעדנים מקודם, אז אותו דבר על מסעדה ובית כנסת והפגנה ועל כל דבר, ובסוף עם מצב התחלואה אנחנו תיכף מתחילים עם מתים במסדרונות.
"לרגע אחד אני לא מקל ראש במצב התחלואה, האמינו לי, אני הייתי הראשון שסגר את אילת בסוף חודש מרץ. אני לא נבהל מזה, אני רק אומר, משום שלכל עיר יש יכולת ספיגה, את בולמי הזעזועים שלה. עברנו את האירוע של שדה דב, עברנו אירוע של צונאמי שטרף פה את כל החופים, עברנו סגר אחד, התאוששנו קצת ביולי אוגוסט, עכשיו אנחנו הולכים לחזור לעוד סגר שאנחנו לא יודעים מה יהיה סופו. צריך לכנס פורום שדן בעיר ושואל מה לעשות, אין דינה של אילת כיער של אף עיר, לכל עיר יש את האתגרים שלה, שלא נתבלבל".

כספית: אני חושב שאתה מתנסח בזהירות.
"אילת היא עיר ירוקה נכון לעכשיו".

מגל: בסדר אבל זה מה שאני אומר, שכל מגזר דואג לעצמו, החרדים דואגים לעצמם.
"אני לא מגזר, אני עיר בישראל וצריך להיות אחראי על 20 אלף בתי אב".

כספית: לא רק זה, אתה העיר היחידה שכולה אבטלה, סגורה, אין מפעלים כמעט, ואני חושב שאתה קצת עדין היום. אני במקומך הייתי מרגיש שיש קללה על העיר, כל מה שפירטת יחד עם הסערה ושדה דב והכל קורה לכם ביחד, אבל מה הפורום? אני חושב שהממשלה צריכה להקים צוות להצלת אילת.
"זה המכתב שכתבתי גם לשרים הרלוונטיים וגם לרה"מ, אתה יודע הוא שעומד בפורום שרים לנושאי אילת, אמרתי בואו תקיימו ישיבה אחת משולבת עם עומק, בואו נקבע מתווה לחצי שנה קדימה, בואו נראה מה אומרים לבעלי העסקים ולאילתים לתושבים ששני בני הזוג לא עובדים וזו כבר פעם שלישית, זו לא פעם ראשונה. עד כמה הטלטלה הזאת יכולה להימשך? אז אני לא רוצה שאף אחד יתעדף אותנו, אני רוצה שיכירו את פרופיל האתגרים של העיר, שיבינו שהיא שונה ושימצאו המענים הראויים, זה מה שאני מבקש. אני לא מזלזל בשום דבר אחר, אני מכבד את טבריה, ואני חושב דרך אגב שגם לים המלח צריך לתת התייחסות נפרדת.

"אבל אתם לא יכולים להשאיר פה עיר מוכה וחבולה, אין לנו קללות, אנחנו עיר חזקה ואנחנו נצא לדרך המלך. ראינו את זה ביולי אוגוסט שאירחנו פה 10% מתושבי מדינת ישראל, ועשינו זאת בצורה ראויה להערכה. לכן אני אומר, תתעשתו ותעצרו רגע, אני מבין את הקשיים, אני מנהל את העיר כבר 17 שנה ואני מבין את הקשיים, יש לנו את מערכת החיסון שיודעת לצאת גם ממשברים כאלה, אבל תאפשרו, תפתחו לנו דלת, תדברו איתנו, ישנם בירושלים שאני מבקש כבר מחודש אפריל לדבר איתם והם לא מגיבים, אלו דברים שהם בלתי אפשריים, בלתי אפשרי לנהל כך עיר של 67 אלף תושבים".

מגל: עם מי ביקשת להיפגש, עם רה"מ?
"אני לא מתכוון להיכנס עכשיו לתוך זה".

מגל: גם עשית לו קטעים פוליטיים וכל מיני כאלה.
"אני לא אגרר במצוקת הקורונה לכל דבר שיש בו גוונים צהובים, אני רק אומר דבר אחד: הגוון היחיד שאני רוצה להזכיר שוב בשידור הזה הוא שאנחנו עיר ירוקה. והדבר הנוסף שאני רוצה להגיד למי ששומע אותי בירושלים, אני עכשיו משגר עוד מכתב, אני יכול לשלוח לכם אותו ובו אני אומר חברים תתכנסו לאלתר, או שתתנו לנו תשובות החל מ'נגמור את בין כסה לעשור' ומיד אחרי כיפור תאפשרו לנו בצורה מבוקרת, מושכלת ואחראית לפתוח את שערי העיר או תשבו איתנו ותגידו איך מתמודדים עם האתגרים שהעיר הזאת מייצרת. מדינת ישראל  תצטרך כל חודש לשלם קרוב ל-600 מיליון שקל לעסקים ולתושבים כתוצאה מסגירת העיר, לשם אנחנו שואפים".

מגל: לא ממש לא. אתה מעלה פה שאלות לאוויר וכולם מעלים שאלות לאוויר כאילו יושב למעלה מישהו שבקטע שלו לדפוק את הכלכלה הישראלית, ולהרוס את אילת ופלגוע במסעדנים ולהרוג את חדוות החיים של הערבים והחרדים ולפוגע בדמוקרטיה של השמאלנים. זה לא ככה.
"זאת אינטרפטציה שלך, אני לא ישבתי פה להאשים. אני ראש עירייה במדינת ישראל, אני אמון על כ-20 אלף בתי אב שמאחורי הדלתות יושבים 67 אלף תושבים שמסתלכים עליי ואומרים לי אדוני ראש העיר מה אתה עושה. אז אני פונה לרגולטור ואני פונה לירושלים ואומר להם חברים הצענו לכם תוכנית שנקראת מגן אילת, החלטתם לא לקבל אותה אין בעיה, תציעו את התוכנית שלכם. הצענו תוכנית שבאה ואומרת לא ייכנס לאילת אף אחד אם אין לו וואוצר כניסה לאירוח ואם לא עבר בדיקה, הצענו את ההצעות האלה, אתם לא רוצים לקבל ותן אין בעיה, בואו תגידו לנו איך מתמודדים עם האתגרים הכלכליים ועם בריאות הנפש של התושבים. מה לא לגיטימי במה שאני מבקש?"

מגל: מאיר, אני אוהב את אילת, אני מת על אילת, אני כל שנה באילת, אנחנו בעד אילת.
בן: אז מה אתה רוצה ממנו? תן לו להילחם על העיר שלו, וניסית לקבל ממנו ביקורת על נתניהו והוא דחה אותך ועדיין יש לך טענות.\

מגל: אני קודם כל עיתונאי בן, בניגוד אליך.