ינסו להקל על העומסים בבתי החולים: בעקבות העלייה המדאיגה בכמות הנדבקים והמאובחנים החדשים בנגיף הקורונה, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל לפתוח בהיערכות להקמת בית חולים שדה להתמודדות עם עומסי התחלואה הפוקדים את בתי החולים ברחבי הארץ. החלטה זו מצטרפת לשורה של החלטות שהתקבלו היום (שני) בהערכת מצב שכללה בכירים במערכת הביטחון ובצה"ל בהם מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אמיר אשל, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר, מפקד פיקוד העורף אורי גורדין וקצין רפואה ראשי תא"ל פרופ' אלון גלזברג.

בתום סקירת חיל הרפואה, הנחה גנץ להתחיל בעבודת המטה הנדרשת להקמת בית חולים שדה שיכיל כ-200 מיטות על בסיס הקצאת רופאים, אחיות ופרמדיקים מצה"ל. על פי הודעת משרד הביטחון, ההיערכות תתבצע מול משרד הבריאות ותמומש אך ורק בהתאם לצורך דחוף של מערכת הבריאות. עוד הורה גנץ למערכת הביטחון להתחיל לעבוד על אסטרטגיית יציאה מהסגר, וכן להיערך לתגבור נוסף של כוחות המשטרה במקרה של הימשכות או הרחבת הסגר.

שר הביטחון גנץ ופרופ' גמזו במפקדת הקורונה היום (צילום: דוברות משרד הביטחון)
שר הביטחון גנץ ופרופ' גמזו במפקדת הקורונה היום (צילום: דוברות משרד הביטחון)

כזכור, על פי חשיפה במעריב בימי הגל הראשון של הקורונה, בצה"ל סיימו את התוכניות להקמת בית חולים שדה לטיפול באזרחים חולי קורונה ולהפעלתו עוד באמצע חודש אפריל האחרון.

בית החולים שדה, במידה ויוחלט על הקמתו בהתאם לצרכי מערכת הבריאות, צפוי להיות ממוקם בתחומו של בית החולים "איכילוב" בתל אביב, ויטופלו בו חולי קורונה במצב קל עד בינוני. לפי הערכות גורמי המקצוע, הקמת בית חולים שדה תהיה יעילה יותר מבחינת ניהול הכוחות והכשרתם מאשר פיזור כוח אדם רפואי במחלקות שונות כאשר מחלקת הקורונה שתיפתח תתמקצע בסוג חולים אחד. לצורך כך תידרש הכנה של הכוחות והיערכות ביחידות השונות לירידה בכוח האדם הרפואי. על פי הערכות במשרד הביטחון ובצה"ל, היערכות כזו תיקח מספר שבועות.

הערכת מצב ביטחונית - קורונה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
הערכת מצב ביטחונית - קורונה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

פועלים לטובת קיטוע שרשראות ההדבקה

כמו כן, במסגרת המאמץ להשתלטות על מגמת ההדבקה מחוץ לאזורי ההתפשטות של הקורונה בארץ, הוחלט בצה"ל על הקמת יחידת "אלה" לחקירות אפידמיולוגיות. לפי הודעת דובר צה"ל, משימת היחידה היא להרחיב את המערך הקיים, והיא תמוקם היררכית תחת המפקדה המשימתית לניטור התחלואה בנגיף הקורונה בפיקוד העורף (מפקדת "אלון").

לטובת הקמת המפקדה, בנוסף למאות חוקרים אפידמיולוגיים שעתידים להתווסף בשבועות הקרובים ברשויות המקומיות, יועברו מתפקידם כ-600 חיילי סדיר, ואליהם יצוותו עשרות חיילי מילואים.

פיקוד העורף מסייע לאזרחים (צילום: דובר צה''ל)
פיקוד העורף מסייע לאזרחים (צילום: דובר צה''ל)

מאמץ לעיבוי המערך גם בקרב הרופאים

לצד המאמץ במערכת הביטחון ובצה"ל, גם בהסתדרות הרפואית קוראים בימים האחרונים לרופאים גמלאים ולאחיות אפידמיולוגיות שפרשו לפנסיה להתגייס לטובת המערך. במסגרת קול קורא שפורסם על ידי ההסתדרות הרפואית, כתב יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי: "לצערנו מספר הנדבקים החדשים הגיע לכדי 5,500 ביממה, והמספר הזה רק הולך וגדל".

עומס בחדר מיון  (צילום: אבשלום ששוני)
עומס בחדר מיון (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמר כי: "מערך החקירות האזרחי מונה כיום כ-700 איש הכוללים סטודנטים ואחיות, כאשר פיקוד העורף גייס עוד 300 חוקרים. בפועל, 250 מתוכם הם עתודאים שצפויים לשוב בחודש הבא ללימודים. המשמעות היא שאם רוצים לקטוע את שרשרת ההדבקה במהירות, יש לעבות משמעותית את מערך החקירות ולראות בכך משימה לאומית של ממש".

מההסתדרות הרפואית נמסר כי היא תפעל מול הגורמים הרלוונטיים בפיקוד העורף ובמשרד הבריאות, כדי שיקלטו את הגמלאים והגמלאיות תוך הכשרה מקוונת קצרה. עבודת החקירות תתאפשר בתנאים נוחים מהבית.