גובה דמי המזונות וזמני השהות הם שני הסעיפים המשפיעים ביותר על חיי היומיום של המתגרשים. כל טעות עלולה לעלות ביוקר, גם בהיבט הכספי וגם מבחינת איכות הקשר עם הילדים. עורכת הדין שירה פדידה, מומחית לדיני משפחה, עם עצות פרקטיות שכדאי מאוד ליישם

מה העצה החשובה ביותר שאפשר לתת למי שמתחיל הליך גירושין?
ההחלטה להיפרד מייצרת כמעט תמיד טלטלה רגשית. בנוסף ישנו הצורך לארגן את כל החיים מחדש– מנטאלית ואף פיזית- למצוא מקום מגורים חדש ולפעמים גם רכב. אי הוודאות לגבי העתיד, הקרוב והרחוק, תורמת גם היא לקושי להישאר ממוקדים, גם כשברור לחלוטין שהסדרי הגירושין ישפיעו באופן דרמטי על המציאות היומיומית שלכם. 

חשוב מאוד לפנות באופן מידי כבר בתחילת ההליך לגורם מקצועי - עו"ד לענייני משפחה מנוסה
אפילו אם היחסים עם בן/בת הזוג טובים ולכאורה יש הסכמות, בלי המבט המקצועי החיצוני והשקול אתם עלולים לפספס ניואנסים שיתגלו כקריטיים, ולשלם על כך ביוקר.

למה חשוב לפעול בנחישות כבר בהתחלה כדי להבטיח זמני שהות אופטימליים?
לאורך השנים הגיעו אליי לא מעט אבות ואמהות שהאמינו ש"יהיה בסדר", או שעקב העומס הרגשי והפרקטי לא הקדישו את תשומת הלב הרצויה לנושא זמני השהות – והפסיקה הראשונית של בית המשפט הייתה רעה מאוד מבחינתם. גם אם מדובר בזמני שהות זמניים, עד למועד הדיון הבא או עד להחלטה אחרת עלולים לחלוף חודשים רבים ואפילו שנה. בנוסף קשה יותר לשנות שגרה שכבר התקבעה, ובפרט אחרי שהילדים מסתגלים אליה. רק פעולה נחושה ובעיקר מושכלת מיד עם ההחלטה להתגרש תשמור על האינטרסים שלכם ושל הילדים.

עד כמה משפיע רצונם של הילדים על זמני השהות?
באופן טבעי, ככל שהילדים גדולים יותר, כך לדעתם יש משקל רב יותר. ככלל, טובת הילד היא אחד העקרונות המשמעותיים שמנחים את הערכאות המשפטיות לענייני משפחה אולם כדאי לקחת בחשבון שיש גם מצבים שבהם בית המשפט מתרשם שאחד ההורים מסית את הילדים כנגד ההורה השני, ובמקרה כזה, שיקולים נוספים יקבלו מקום חשוב ומשמעותי בין מכלול השיקולים המונחים על שולחנו של היושב בדין בעת מתן ההחלטה. 

איזו זיקה יש בין זמני שהות לבין מזונות ילדים?
השינויים באופי התא המשפחתי אחרי גירושין הובילו לתמורות משמעותיות גם במישור המשפטי. בפרט קבע בית המשפט העליון, בפסיקה מפורסמת במיוחד משנת 2017 (תיק בע"מ 919/15), כי אחד מהרכיבים אליהם מתייחס בית המשפט הנכבד בבואו ליתן החלטה בעניין מזונות הוא זמני השהות עם כל אחד מההורים מתוך ראיה והבנה כי בעת שהות הילד אצל מי מההורים נושא ההורה שעימו נמצא הילד בצרכיו באותה העת. הלכה למעשה, דמי המזונות שנקבעים לכל אחד מההורים שאובים בין היתר מזמני השהות וכך יוצא כי זמני השהות משפיעים במידה בלתי מבוטלת על גובה מזונות הילדים. 

האם היא רלוונטית בכל הגילאים?
פסק הדין המהפכני הנ"ל משפיע בעיקר על גובה דמי מזונות לילדים מגיל 6 ומעלה. הסיבה לכך היא שהדין העברי מטיל את מלוא האחריות הכלכלית עבור ילדים עד גיל 6 על האב. 

האם יכולים להיות הבדלים משמעותיים בין פסיקות של שופטים שונים?
כן. בפרט עשויים להיות הבדלים משמעותיים בין בית דין רבני לבין בית משפט לענייני משפחה, וגם בתוך אותו מוסד שיפוטי הפסיקה אינה אחידה ואינה זהה. בנוסף ישנה חשיבות עצומה לאופן הצגת המציאות - הפיננסית והמשפחתית וזה הוא תפקידו של עורך הדין, לרדת לפרטים הקטנים ביותר, לפעול ביצירתיות ובחדות ולהילחם על זכויות הלקוח. מהניסיון שלי אני יכולה להעיד על פערים דרמטיים בגובה דמי המזונות החודשיים, גם כשהמציאות האובייקטיבית דומה מאוד. 

איך אפשר לוודא שלא ישולם מחיר יקר על השונות?
אני חוזרת על ההמלצה הראשונית שלי, אם החלטתם להתגרש הצטיידו מיד בעו"ד העוסק בתחום דיני המשפחה שילחם עבורכם על כל רכיב ורכיב בהמשך חייכם. אני באופן אישי מייחסת חשיבות רבה גם לחיבור עם עורך הדין, אני פוגשת אנשים ברגעי המשבר שלהם ועושה ככל יכולתי על מנת להעניק להם וודאות וביטחון במצב זה, אני מאמינה גדולה שהשילוב בין הליווי האישי- ריגשי למשפטי הוא המפתח להצלחה בעבור לקוחותיי. למעשה, גם אם אתם עדיין רק מתלבטים אם להתגרש, ייעוץ משפטי הוא קריטי שכן, אתם אף פעם לא יודעים מה מתכנן או עושה הצד השני. זמני שהות שאינם לטובתכם ואף לא לטובת הילדים או מזונות מופרזים שמהווים עול כלכלי שקשה לעמוד בו, ימנעו מכם לבנות חיים חדשים ומיטיבים במהרה, וחבל. 

אני מאמינה שהשגת התוצאות המשפטיות הטובות ביותר עבור הלקוחות שלי קריטית כבר בתחילת ההליך בשלב הסעדים הזמניים וזאת, כדי למנוע מצב שבו בתחילת התהליך המשפטי נוצרת תחושת עליונות של הצד השני. תחושה שכזו מפחיתה באופן טבעי את המוכנות להתפשר, ומקשה על הגעה להסדר נכון עבורכם. פעולה נחרצת, בעזרת עו"ד נחושה אשר לא נרתעת משימוש בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותכם, כבר מהרגע הראשון, תוביל לדמי מזונות וזמני שהות רצויים מבחינתכם ותשפיע לטובה על היומיום בהמשך החיים ועל האפשרות לפתוח בדף חדש בחייכם.

הכתבה בחסות משרד עורכי דין שירה פדידה, מייצגת בכל הארץ.

סניפים: ירושלים, אשדוד, תל אביב. 

לפרטים טלפון: 052-881-7375