בשיחה שקיימה עם מאזין חולה פסוריאזיס שסובל מדלקת מפרקים כתוצאה מכך, הסבירה הדוקטור מאיה רוזמן על הצעדים בהם כדאי לנקוט על מנת להקל על הכאבים ועל התופעה הדלקתית. בין הדברים שאמרה הציעה רוזמן למאזין לעבור לתזונה טבעונית, להוריד קמח לבן, סוכר לבן ואלכוהול. בנוסף, סיפרה על השפעות ה"כורכומין עליה": "אני באופן אישי ניסיתי על השפעה שפעם הייתה לי מעודף ספורט היו לי כאבי גב ודלקת בשרירי הגב, ניסיתי כורכום טבעי, זה נראה כמו זנגווביל כזה, אז את זה אפשר לגרד ולעשות מזה תה או להשרות במים ולשתות או סתם לשים בסלט". 

"אני בן 45, לאחרונה אברחנו אצלי דלקת מפרקים פסוריאטית שנובעת מהפסוריאזיס".

כן, זה קורה.
"יש לי כמה שנים את הפסוריאזיס ולאחרונה התחלתי להרגיש את זה ואבחנו את זה באופן רשמי. עכשיו, אני שמעתי מהרבה מאוד אנשים שתזונה יכולה לעזור פה".

כן, לפחות למנוע כאבים.
"כן בדיוק. זה הדבר העיקרי. אז התחלנתי בחודשיים האחרונים להוריד הרבה דברים שמדליקים את הדלקת, כמו ביצים, סוכר לבן, חלב פרה, קמח לבן, בשר, הורדתי הרבה מאוד דברים. השאלה אם הכיוון הזה נכון ואם הוא יכול לעזור במצב הזה, ומה היית עושה בעניין?". 

א' זה נורא אישי כל הדברים האלה עם הקטע של כאבי המפרקים ודלקת המפרקים, אני יודעת להגיד לך שלאנשים שעוברים לתזונה טבעונית לגמרי יש שיפור בפסוריאזיס, אבל נגיד לגבי מה שאתה אמרת - קמח לבן זה תמיד טוב להוריד, גם אני לא אוכלת קמח לבן, סוכר לבן זה גם כן תמיד טוב להוריד בלי קשר, אפילו לדלקות המפרקים וברור שאלו גורמי דלקת ועשית טוב בעניין הזה.

לגבי דלקת מפרקים ספציפית, בשר אדום ידוע כמשהו שכדאי להימנע ממנו, זה לא כולל דגים ועוף. לגבי ביצים אני לא סגורה למה הורדת אותם, אני חושת שאתה יכול להשאיר, אנשים שאני מכירה עם דלקות מפרקים פסוריאטיות אוכלים ביצים ולא מדווחים על כאבים וכלום, רק אם אכלו במקרה בשר בקר או שתו איזה יין או לא יודעת מה, שאלכוהול גם דרך אגב כדאי להוריד.
"ובעניין של חלב?".

אז זהו, עם החלב אני בספק פה. אני יכולה להגיד לך שאני באופן אישי הפסקתי עם מוצרי חלב וזה עשה לי ממש טוב בגלל כל מיני סיבות שלא קשורות כנראה לדלקת, אני מכירה עוד אנשים שההפסקה הזאת עשתה להם טוב.
"אני שותה חלב אורז ואוכל מעדני עיזים כרגע".

וזה בסדר לך מעדני העיזים?
"כן, היו לי כל מיני בעיות בעבר ולאחרונה אין לי אותן, אבל אני חושב שזה כן עושה לי טוב באופן כללי".

אז תמשיך עם העיזים, כי זה קצת פחות מתועש בארץ, יש סיכוי שזאת הסיבה, אם לא היחידה לפחות אחת מהן, והחלב הוא לבן אמנם אבל הוא לא נותן לך חלבונים וסידן, קח בחשבון. הוא לא יזיק לך בוודאות, אבל אם אתה מחפש ערך חלבוני אז זה לא המקור, עדיף אם כבר סויה שאני גם לא יודעת אם זה יעשה לך משהו טוב או לא.
"אני יכול לשלב, לפעמים זה ולפעמים זה".

נכון.
"ומבחינת ירקות? הבנתי שיש את הירקות הסולניים".

אז פה זה עניין של ניסוי וטעייה. פעם אמרו עגבניות וחצילים, ואז אמרו גם ברוקולי וכרובית, וכל מיני כאלה. אבל לאחרונה רואים שזה מאוד עניין אישי, אם יש משהו שאתה מאוד אוהב ואתה לא רוצה להוריד אותו, אז אל תוריד אותו ותבדוק את ההשפעה שלו עליך.  
"אני מת על חצילים אבל אני לא אוכל הרבה כי אני יודע שזה מדליק את העור".

אז אתה רואה? אז מהניסיון האישי שלך לא כדאי לך חצילים, אבל נגיד עגבניות יכול להיות שלך לא יעשו שום דבר רע. בדקת?
"אבל פה זה לא העניין של העור, זה העניין של הכאבים ואני לא יודע מה משפיע ומה לא".

זהו אתה תצטרך לבדוק, כי לכל אחד משפיע משהו אחר. שוב, המטופלים שלי שכן אוכלים עגבניות זה לא עושה להם כלום ויכול להיות שלמישהו אחר זה כן עושה. כמו שמישהו אחד יכול להגיד שהכרובית עושה לו כאבים ומישהו אחר לא. החוקים הם כרגע בטוח בשר אדום ואלכוהול, קפה אתה מגזים או לא?
"לא, הורדתי לגמרי".

יופי.
"ותה מחליטות, נכון?".

לא. תה מעץ תה אתה אומר? תה שחור, אדום? אתה יכול.
"לא אני אומר שתה רגיל שיש בו קפאין לא כדאי".

זה לא בגלל הקפאין, אני חושבת שזה בגלל הקפה עצמו אבל אתה יודע מה אני אבדוק את זה אני באמת לא יודעת, וכן יש גם בתה ירוק קפאין, אם כבר אז אנחנו חייבים לסדר את זה.
"אז לא קפה, לא אלכוהול".

כן, לא בשר אדום וחצילים ראית לבד, מוצרי לבד הורדת וזה עשה לך וב אז תמשיך עם זה, וירקות לבדוק.
"ומה לגבי גלוטן לגמרי? כי הורדתי קמח לבן?".

אין הנחיות כאלה להימנע מגלוטן אבל שוב זה גורם אלרגני בחלק מהאנשים. לא יודעת אם זה אצלך או לא, תצטרך לבדוק אם זה עושה לך טוב או לא, אם אתה נמנע מגלוטן ומחפש תחליפים בריאים אחרים זה לא פוגע בבריאות הימנעות מגלוטן אם אתה מוריד לחם. סתם לדוגמה, בשיבולת שועל אין גלוטן אתה יכול לנסות את זה, במקום נגיד כוסמת או אורז מלא למשל, דגנים וקטניות מלאים זה תמיד יהיה לך טוב.
"הבנתי, בסדר. עכשיו עוד שאלה אחת לגבי תוספי מזון. ממליצים על כורכומין, יש כל מיני דברים נוספים".

כי הוא אנטי דלקתי. יש הרבה שלוקחים תוספים ומעידים על עצמם שזה עזר להם, אני באופן אישי ניסיתי על השפעה שפעם הייתה לי מעודף ספורט היו לי כאבי גב ודלקת בשרירי הגב, ניסיתי כורכום טבעי, זה נראה כמו זנגווביל כזה, אז את זה אפשר לגרד ולעשות מזה תה או להשרות במים ולשתות או סתם לשים בסלט למרות שזה לא כזה טעים אבל אפשר לנסות אם אתה רוצה גם אתה הטבעי שזה תמיד הכי טוב לדעתי. בוא נגיד אם זה לא יעזור, זה יזיק רק לכיס.
"ננסה את זה, אני בעד לנסות את הדברים, כל מה שאמרת לנסות ולראות מה מועיל לי ומה לא".

בדיוק. יופי, שיהיה בהצלחה.