רב העיר צפת יעמוד לדין משמעתי? בית המשפט הגבוה לצדק הכריע היום (שני) בפסק הדין, לפיו רב העיר צפת, שמואל אליהו, עתיד לעמוד לדין משמעתי. פסק הדין מגיע בעקבות עתירה שהוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח והמרכז הרפורמי שהוגשה בשל התבטאויות של הרב שמואל אליהו לאורך שנים, בהן יצא נגד הציבור הערבי ונוכחותו בעיר צפת, נגד קהילת הלהט"ב, נגד שירות נשים בצה"ל, וביקר בחריפות את שופטי בית המשפט העליון.

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, כתבה בפסק הדין כי "אמירות אשר, בסבירות קרובה לוודאית, חותרות תחת יסודות השירות הציבורי והתבטאויות הקוראות לפעול בניגוד להוראות החוק או בניגוד למדיניות הממשלה, אינן חוסות תחת חופש הביטוי הנתון לרב עיר". עוד הדגישה חיות: "משמעות כהונתו כמשרת ציבור היא שאין באפשרותו להביע דעות כאלו ללא מגבלה, ועליו לגזור על עצמו התנהגות ממלכתית ההולמת את מעמדו".

הרב שמואל אליהו (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
הרב שמואל אליהו (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

גם מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, שנמנה בין התובעים, אמר כי "בית המשפט הבהיר היום שמדינת ישראל אינה יכולה לאפשר לרבנים לנצל את משרתם הציבורית, על מנת להסית, באופן מתמשך ועקבי לגזענות ולהדרה של אזרחי ישראל הערבים". הרב קריב הוסיף: "ממשלת ישראל אינה רשאית לעצום את עיניה למול הפרה מתמשכת של הוראות החוק מצדם של רבנים".

הרב שמואל אליהו בכנס (צילום: ללא קרדיט)
הרב שמואל אליהו בכנס (צילום: ללא קרדיט)

השופט יצחק עמית, שנמנה בועדה השופטת, ציין כי "אין מדובר בהתבטאות בודדת של המשיב, אלא בסדרה ארוכה של התבטאויות לאורך השנים, וחזקה על בית הדין המשמעתי כי יתן דעתו על מכלול ההתבטאויות". כמוהו, גם האגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה, התייחסה לאמירות הפוגעניות החוזרות, וטענה: "זה די מדהים שצריך להגיע עד בג"ץ כדי שאדם, המקבל משכורת מאזרחי ישראל, יועמד לדין משמעתי בגין התבטאויות גזעניות ופוגעניות".

הרב שמואל אליהו (צילום: אוריה הלר)
הרב שמואל אליהו (צילום: אוריה הלר)

עורכי הדין שהגישו את העתירה לבג"ץ, אורלי ארז לחובסקי ואורי נרוב מסרו: "בית המשפט סימן היום קו אדום ברור לרבנים המשרתים בשירות המדינה, ושלח מסר ברור שלהתבטאויות גזעניות ופוגעניות אין מקום בשירות המדינה". עוד הגדישו עורכי הדין כי "יש לקוות שמסר זה יחלחל לרבנים נוספים, שיקפידו מעתה על יחס מכבד לכלל המגזרים".

בלשכת הרב שמואל אליהו הגיבו לדברים: "מדובר בבית משפט פוליטי. אם היה מדובר על חופש דיבור של אנשים שלהם אין שום בעיה להציג גליוטינה או ראש ממשלה על חבל תליה. אם מדובר על רבנים או דתיים הם יעקמו את החוק כדי לבטל את הזכות היסודית הזו. אנחנו לא נפסיק לדבר. לא נפסיק לומר את האמת. אין לציבור אמון בבית המשפט הזה".