"הקורונה כאן כדי להישאר": על רקע הסגר הכולל, יו"ר פורום הגנים הפרטיים, קרן אוחנה, עלתה היום (שני) לשידור בתכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, והתייחסה לפתרונות שהוצעו לסקטור על ידי הממשלה. "ההשפעה של החלטות הממשלה על המשק הן אקוטיות. מבינים שההשפעה של סגירת הגנים הפרטיים היא עצומה - הנזק הכלכלי עצום", הסבירה אוחנה. 

דיברנו לפני שבוע, אמרת 'אני אפתח את הגן ביום שני'. פתחת?
"לא, האמת שלא פתחנו מתוך אג'נדה לכבד קצת את הדמוקרטיה במדינת ישראל, על אף שאנחנו רואים שחוק המחאה וההפגנה חזק יותר מכל אלמנט דמוקרטי אחר. מה שבעצם קרה בסוף השבוע, זה שאנחנו נתבקשנו על ידי וועדת החינוך בכנסת לאפשר זמן עד ליום רביעי להצבעה מחודשת על החרגה בתקנות של הגיל הרך, כיבדנו את הבקשה הזאת. תוקף התקנות כפי שהן יצאו בהחלטת הממשלה, מוסדות חינוך סגורים או פתוחים, הכל או כלום, שחור או לבן הוא עד היום. זאת אומרת שמחר בבוקר מתכנסת ועדת הקורונה שתביא תקנות חדשות שיעלו להצבעה ביום רביעי". 

את מגיעה לשם אגב, בזום?
"אני אגיע. כמובן שההשפעה של ההחלטה הזאת על המשק תהיה אקוטית. מבינים שההשפעה של סגירת הגנים הפרטיים על המשק היא עצומה והנזק הוא לאין ערוך גם מבחינה כלכלית, גם מבחינת פעימות בצד הבריאותי, לרופאים, לאחיות, לעובדים החיוניים. כרגע נתנו לנו לפעול כמו שארית של משהו". 

מה זה אומר?
"מסגרות לילדים לעובדים חיוניים מוגבלות עד חמישה ילדים למסגרת, שזה לא נותן אפילו פתרון ל-15% מסך העובדים החיוניים במדינה, שזה מעבר לרופאים ואחריות וכוח אדם בבתי החולים אלא מדובר גם אנשי ביטחון, שוטרים, כוחות הביטחון בכללותם שזקוקים לנו". 

קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בישראל: בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

כלומר זה האחוז הקטן מאוד שכן פתח.
"נכון מאוד, זה פתח  לעבודה בקונסטלציה מסוימת, עם המון מגבלות שהמדינה הציבה, כדי לאפשר לעובדים חיוניים להגיע למקום עבודתם. אבל אנחנו הרי יודעים יפה מאוד שזה מעט מדי, מאוחר מדי, תמיד הדברים נעשים בדיעבד, והמשמעות של זה בסופו של דבר היא גם תהיה חברתית, גם כלכלית. לראייה, אחוזי התחלואה לא יורדים. אם אנחנו מסתכלים על יום חמישי, שישי, שבת, ראשון והיום, אנחנו רואים מגמת עלייה. אז זה שאנשים ישבו לכאורה ארבה ימים בבית בסגר לא השפיע כהוא זה". 

תלוי מי ישב, תלוי כמה התקהלו, את יודעת, זאת סטטיסטיקה.
"בסך הכל זה חג, ובסך הכל זאת סטטיסטיקה, וגם נתוני ההדבקה הם תמיד כאלה שבאים כמעט אחרי שבועיים של דגירה". 

בדיוק, אנחנו לא יכולים לדעת עוד מה האפקט של בתי הכנסת וההפגנות וכל זה. עוד לא יודעים.
"לכן אנחנו חושבים שהכנסת תעשה מעשה חכם אם היא תעשה הערכת סיכון סיכוי ותיצמד לנתונים של משרד הבריאות. פגשתי אתמול את פרופ' גמזו והוא תומך. הוא נתן המלצתו שילדים מכיתות ה' ואילך, שיכולים להיות בהשגחה עצמית, יכולים לעבוד בזום ולעשות למידה ורחוק, יכולים ומומלץ שיישארו בבית, והקטנים יותר צריכים את האפוטרופוס המשני שאלו  בעצם אנחנו ומסגרות החינוך לפחות מלידה עד גיל 10, ואני חושבת שהמדינה צריכה להבין דבר אחד מאוד פשוט - שהקורונה כאן כדי להישאר. אנחנו נלמד לחיות לצדה או איתה". 

נתניהו בהצהרה לתקשורת על סגר ראש השנה

האם מחר תנסי להסביר לנוכחים בוועדה שללמוד מרחוק כלומר למידה בזום לילדים קטנטנים אין בזה שום תועלת? זה קשקוש.
"זה בלתי אפשרי, הרי אנחנו יודעים שטווח הריכוז של קשב וריכוז של ילד בין שנתיים עומד בין שש לשבע דקות, הילד הזה שמתחבר למכשיר טכני בהנחה שיש לו את המכשיר, ושיש לו תשתית של רשת בתוך הבית ובהנחה שאותה אמא שיכולה להתפנות אליו אם אין לה עוד שניים, שלושה או ארבעה ילדים בבית, זה טווח הריכוז שלו. מתוך יום שלם של שמונה תשע שעות, מה ישימו לו שיר? סיפור קטן? משחק? הוא לא יושב מול חוברות עבודה, הוא לא יודע לבצע משימות במכשיר הזה, זה בסך הכל משחקים ולא מפתח שום כישורי למידה או פיתוח כישורי יום יום". 

 מה עם הכסף, מחזירים להורים את הכסף?
 "עדיין לא הוצאתי מילה על הכסף בסבב הזה מכיוון שכרגע מה שחשוב לנו זה ההורים והילדים. את עניין הכסף אני מניחה לפתחה של המדינה שכבר מכירה אותנו, את המתווים, ההכנסות וההוצאות שלנו. את המיץ הוציאו לנו כבר בסבב א'". 

אם את מחזירה את הילדים לגנים, נגיד שיהיה סגר יותר ממושך, זה לא פשוט עוד פעם לגייס עובדים, זה כל פעם איזה מהפכה על מהפכה. 
"לצערי המדינה שלנו מכירה רק מהפכות, והיום אנחנו אוכלוסייה יותר חזקה כי זה מעבר הגנים, זה גם הצורך של ההורים לצאת למקומות העבודה שלהם, ואם במחאה התקינה היום הכוח נמצא אצל האזרח במדינה הדמוקרטית הזאת, ואני מקווה שלא נצטרך להגיע למצב שביום רביעי בערב או חמישי בבוקר אני אגיד לגננות קומו תפתחו את הגנים".