בנסיון לסייע למשק: הכנסת אישרה הלילה (בין שלישי לרביעי) את תכניתם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כ"ץ, להרחבת רשת הביטחון הכלכלית, אותה אישרה הממשלה בשבוע שעבר פה-אחד. התוכנית תאפשר סיוע מידי לעסקים ושכירים שצפויים להיפגע במהלך הסגר הכולל הנוכחי. 

נתניהו בהצהרה לתקשורת על סגר ראש השנה

ההרחבה כוללת שורת מהלכים לצמצום הפגיעה במשק במהלך תקופת הסגר והעמקת המענה הכלכלי לעסקים, ביניהם הורדת רף הפגיעה בעסק לקבלת מענק הוצאות קבועות בחודשים ספטמבר- אוקטובר ל-25%, מתן מקדמות על חשבון מענק הוצאות קבועות, תכנית שימור עובדים מקיפה ודחיית ההפחתה בדמי האבטלה.

"אני מברך על אישור החוקים למתן הסיוע למגזרים מיוחדים ולכלל העצמאים והעסקים במשק. בעקבות הסגר יש חשיבות רבה לכל מענק וכל סיוע מיידי למגזרים הנזקקים לסיוע, כמו מקבלי מס הכנסה שלילי והעצמאים הזעירים", אמר שר האוצר, ישראל כ"ץ והוסיף: "ההקלה בתנאים לקבלת הסיוע לכלל העצמאים ובעלי העסקים תאפשר להזרים במהירות סיוע ומקדמות לעסקים רבים נוספים שעתידים להיפגע עקב הסגר שהוטל ולסייע להם לעבור את המשבר עד להתאוששות המשק".

העלות של התכנית שאושרה מוערכת בשווי של 10.5 מיליארד ש"ח והיא מתווספת לאישור קיצוץ שכרם של חברי הכנסת והשרים ב-10%. במסגרתו של הסיוע יורחב מענק ההוצאות הקבועות עד חודש אוקטובר ויינתנו מקדמות מידיות על חשבון מענקי ספטמבר-אוקטובר, בגובה 50% ממענקי ההוצאות הקבועות לעסקים שצפויים להיפגע מהסגר. 

קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)
קורונה בישראל: לשכת התעסוקה (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף, על מנת לאפשר למעסיקים שקלטו עובדים אך להוציאם לחל"ת בשל הסגר, נקבע כי לא ינוכו ממצבת העובדים המחושבת לצורך חישובי המענק. סעיף נוסף במתווה יעניק מענקי שימור לעובדים, שמטרתם לסייע למי שפעילותו העסקית נפגעה בשל התפשטות הנגיף. בתוך כך, יורחב גם הסיוע בארנונה. 

לבסוף, כדי לסייע מבחינה סוציאלית למי שנפגעו בשל המצב, אושרה דחייה במועד ממנו יחול מנגנון ההפחתה בדמי האבטלה.