בימים האחרונים חשף עיתונאי 'הארץ' נטעאל בנדל, כי הנהלת בתי המשפט, פנתה לחברת גוגל וכן לגופי תקשורת מסוימים, בדרישה כי יסירו פרסומים עיתונאיים שפורסמו מטעמם, שעניינם עיסוק כזה או אחר בשופטים. פרסומים אלו יש לציין, אינם פרסומים מכפישים, אלא פרסומים לגיטימיים של אמצעי תקשורת שונים, העוסקים בשופטים ובמערכת המשפט.

כך, לדוגמא, אחד מן הפרסומים עוסק בכתבה שפורסמה על ידי עיתון 'גלובס', העוסקת בהחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז, מי שמכהן היום כשופט בית המשפט העליון, לסגור תיק חקירה בעניינו של שופט בית משפט שלום בעכו. 

הנהלת בתי המשפט פנתה ישירות לגופים עיתונאיים לצורך הסרת הפרסומים
הבקשה להסרת הפרסומים השונים, נעשתה כאמור הן באמצעות פניה ישירה לגוגל על מנת שתפעל להסירם מתוצאות מנוע החיפוש שלה, ומשזו סירבה, פנתה הנהלת בתי המשפט ישירות לאותם גופים עיתונאיים, בדרישה להורדת הפרסומים.

הגורם הפונה אגב, בתוך הנהלת בתי המשפט, הוא "צוות למניעת הכפשות שופטים ברשת", שפועל בשגרה נגד פרסומים מכפישים או מסיתים שמכוונים כלפי שופטים ברשתות החברתיות. הצוות, מאתר תכנים פוגעניים ומסיתים ברשת כנגד שופטים, ופועל להסרתם. 

לפניה ישירה אל מצנר גולדשטיין רבי עורכי דין (MGR), לחץ/י כאן

הפעולות אותן ביצעה הנהלת בתי המשפט הינן בבחינת "ליקוי מאורות"
אלא, שהתנהלותו של הצוות, ושל הנהלת בתי המשפט, אשר פעלו להסרת פרסומים עיתונאיים לגיטימיים - להבדיל מפרסומים מכפישים - לא זו בלבד שחוטאת היא למנדט שניתן לאותו הצוות (גם אם בדיעבד), אלא שהיא אף צריכה להדיר שינה מעיניו של כל אזרח במדינה. 
מדובר בליקוי מאורות חמור, בו רשות שאמונה על שמירה על חופש הביטוי, פועלת באופן אקטיבי לפגיעה בו, באמצעות הסרתם של פרסומים עיתונאיים לגיטימיים לחלוטין העוסקים בה ובשופטיה. 

יתרה מכך, התנהלות זאת, דווקא בעיתוי הנוכחי, בו מערכת המשפט מוצאת עצמה מותקפת לא אחת משיקולים שאינם מגיעים רק מרצון כנה לשפר אותה, עשויה להוביל לפגיעה נוספת באמון הציבור בה, ובמאבק הלגיטימי שמנהלים חלק משומרי הסף על מעמדה של הרשות השופטת - שעצמאותה ותפקודה הם אבן יסוד במשטר דמוקרטי.

לכן, דווקא מי שמערכת המשפט חשובה לו, צריך להיות מודאג עוד יותר ממצב שבו אותה רשות פועלת במחשכים ואף בחוסר סמכות להסרה של פרסומים עיתונאיים מבקרים, ולפגיעה בחופש הביטוי, על שמירתו היא אמונה. 

הצורך בהסדרה מקיפה של הצוות לטיפול בהכפשות שופטים
התנהלות זאת, דורשת בדיקה מעמיקה של הנושא, כמו גם הסדרה מקיפה יותר של סמכויות הצוות שאמון על הסרת פרסומים פוגעניים נגד שופטים, וקביעת גבולות גזרה ברורים לפעילותו שאינם יובילו לפגיעה בביקורת עיתונאית לגיטימית על תפקודה של מערכת המשפט. מערכת המשפט, האמונה בראש ובראשונה על קביעת סטנדרטים של מנהל תקין ושמירה על זכויות, אמורה להוות דוגמא ומופת לכך. 

מנגד, חשוב לזכור כי אין לשפוך את התינוק עם המים. תופעת 'הביוש' (שיימינג בלעז) וההסתה נגד שופטים, אינה חדשה, והיא מתעצמת ככל שמתרבה השיח המתלהם נגד מערכת המשפט בציבוריות הישראלית בכלל. מדובר בתופעה חמורה, שאין להשלים איתה, אשר פוגעת ומנסה אף להטיל מורא על שופטים רבים ומסורים שמבצעים את עבודתם נאמנה, ומוצאים עצמם לא אחת כשק חבטות בידיו של הצד שאינו מרוצה מהחלטותיהם. 

עורך הדין דוד רבי (צילום: צילום עצמי)
עורך הדין דוד רבי (צילום: צילום עצמי)

חשיבותה של ביקורת לגיטימית על בית המשפט
בהקשר זה, דווקא ביקורת לגיטימית על מערכת המשפט, היא חשובה על מנת להגביר את אמון הציבור בה, ומשכך גם את הלגיטימיות של צמצום תופעות פסולות אלו. בנוסף לכך, ביקורת לגיטימית על מערכת המשפט, עשויה לצמצם את התחושה הקיימת בקרב חלק מהציבור כי מדובר במערכת שאינה נוטה לקבל ביקורת על עצמה בזרועות פתוחות - תחושה שלמרבה הצער התגברה עם פעילותה האחרונה של מערכת בתי המשפט בעניין הסרתם של תכנים עיתונאיים שנוגעים אליה.

עו"ד דוד רבי מתמחה במשפט מסחרי ובמשפט מנהלי. מנהל מחלקת ליטיגציה מסחרית ומשפט מנהלי ועתירות במשרד עורכי הדין מצנר, גולדשטיין, רבי (MGR). הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט מנהלי ועתירות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.