יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על התחלואה במערכת החינוך, ועל דרישת ההורים לפתוח את מערכת החינוך. "4,200 תלמידים נדבקו בשלושת השבועות האלה שבתי הספר נפתחו, 1,240 מורים וגננות. בתקופה הקודמת של בין מאי ליולי נדבקו הרבה פחות, למה לפתוח?", ציינה דוידוב בראשית השיחה.

קורונה - פעילות חיילי פיקוד העורף ועוצבת האש במהלך הסגר על בני ברק

ח"כ שפע השיב: "אני מבין חד משמעית כמו כל הציבור שהמצב שלנו עכשיו מאוד לא טוב, התחלואה עולה ואנחנו בתקופה לא פשוטה וצריך להסתכל על המציאות הזאת בעיניים ולא להקל בה ראש. מה שאני אומר זה שאת צריכה להבדיל כשאת מקריאה נתונים באופן מאוד משמעותי, מה היה עד גיל עשר ומה היה מעל גיל עשר, ושם הקפיצה היא דרמטית, זה הדבר הראשון".

כלומר הדיון הוא רק לפתוח את הגנים ואת הכיתות הנמוכות?
"כן, אף אחד מאיתנו לא חושב שזה הגיוני בשלב הזה לאפשר לתלמידים מעל גיל עשר וגם לאותם מורים ומורות להגיע לבית ספר בשלב הזה, זה לא הדיון".

ואתם מחזיקים בנתונים שמוכיחים שילדי הגנים וילדי הכיתות הנמוכות פחות מדביקים מהילדים הבוגרים?
כמובן אלה הנתונים של משרד הבריאות. הם בעצמם אומרים. אני מזכיר, רק לפני חמישה ימים, בהתבסס על אותם נתונים שיש היום, כתב פרופ' גמזו לשר הבריאות ולשר החינוך שהסגר במסגרת מערכת החינוך הוא קריטי, אבל אפשר להתייחס אחרת לילדי כיתה ה' ומטה".

הקפיצות במספר החולים המאומתים מדאיגות מאוד, והוא אמר אצלנו, 'אנחנו דקה לפני קטסטרופה'. האם אתה מוכן לקחת אחריות על הדבר הזה?
"אני לא רוצה לפתוח בכל מחיר וללכת נגד, יש סיטואציה קשה. אבל אני כן אומר שכרגע, בהנחיות הנוכחיות שמאפשרות למאות אלפי הורים צעירים לצאת לעבודה, חלקם צריכים לצאת לעבודה. אתם יודעים שכרגע אין פתרון למתמחים ברפואה, שהמדינה על פניו חייבת לספק להם גן לשים את הילדים בבוקר כדי שהם יוכלו ללכת לעשות את עבודתם הקריטית, אז הם נשארים בבית. לכן אני אומר שכל עוד המדינה מייצרת סיטואציה שהמגזר הציבורי עובד ושהמגזר, חלקו, העסקי עובד, אנחנו שמים את ההורים בסיטואציה פשוט בלתי אפשרית. אגב, אני יודע להגיד את זה גם על עצמי - אני יצאתי לעבוד הבוקר, אז לנו יש רק שני ילדים, מה אשתי אמורה לעשות? איך אפשר להתנהל ככה? צריך להיות קשר והלימה ומידתיות. במצב שבו מאפשרים לעבוד, צריך להיות גן וכיתות נמוכות, זה מה שאני אומר, אני לא אומר בכל מחיר, אבל אנחנו לא בסגר כרגע".

מה אתה חושב? שמתי צריך לחדש את הלימודים, לפחות בגיל הנמוך?
"אני חושב שצריך לעשות את זה כמה שיותר מהר, אנחנו מדברים בסך הכול כרגע על 5-4 בתוך החגים. כלומר, ברור שאחרי החגים, בעיניי, צריך להחזיר את הכיתות הנמוכות, כמובן שנעשה את זה בשום שכל ולא בכל מחיר אלא באחריות גדולה".

אבל אתה אומר גם 5 ימים בתוך החגים, בין יום כיפור לסוכות?
אני חושב שחמשת הימים האלה חשובים, אבל יכול מאוד להיות כמו שאני מבין גם מגמזו, ואני מכבד אותו מאוד ואת התפקיד החשוב שהוא לקח על עצמו, שיכול להיות שבקבינט הקורונה היום, הוא לא יקבל את עמדתי ולא יאפשר לגנים ולכיתות הנמוכות לחזור ללמוד. זאת גם אפשרות שאני מבין שהיא ריאלית".

איזה פתרונות סיפקתם בסגר הראשון לצוותים הרפואיים?
"בפעם הקודמת ניסו להתארגן כמה שיותר מהר כדי לספק פתרון לצוותים החינוכיים - אני אתן לכם דוגמה, המורים והמורות של החינוך המיוחד שכרגע מחויבים לצאת לעבודה, גם להם כרגע אין פתרון. הפתרון הוא דרך הרשויות המקומיות בהנחיות שמשרד העבודה ומשרד החינוך מטיל על הרשויות המקומיות, אבל זה פתרון חצי התנדבותי. זה מאוד בעייתי. נדון מחר על תקנות המתייחסות גם לחובה של הממשלה, של המדינה, של משרד החינוך, ומשרד העבודה בהקשר הזה, לספק פתרונות לאותם ילדים".

כשהזכרתי את הנתונים קודם, אמרת, 'אין נתונים לגבי ילדים קטנים, זה לא תופס שם'
"לא אמרתי שאין, אמרתי שיש שם הבדל משמעותי, ודאי שיש".

זה נכון, אבל אתה יודע על כמה מקרים אני שמעתי רק בימים האחרונים של ילדים בני שלוש, שאבא או אימא צריכים להישאר איתם בחדר סגורים, הם יושבים בבית כי הם נדבקו מהגננת. כלומר, זה לא משנה אם ילד קטן לא מדביק, אבל המבוגר מדביק אותו או שהוא נמצא מאומת. אז אנחנו במן מעגל כזה שלא נצא ממנו, אם אנחנו לא ננקוט ביד קשה.
"אני מסכים איתך שיש נדבקים ויש המון גננות שמאוד חשוב לי גם לשמור עליהן. השיח שלנו הוא שיח של איזון ומידתיות. הרי אם אני אלך עם הלוגיקה שלך, רק לצורך השיחה עכשיו, אז אנחנו צריכים לסגור את המשק לשנה ולקוות שהקורונה תצא מאיתנו. אבל מכיוון שאנחנו כל הזמן נדרשים לאזן בין הצורך הכלכלי-חברתי של אזרחי ישראל, אז כל הזמן מנסים למצוא פתרונות מאוזנים".

פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כולנו למודי ניסיון מהפתיחה המהירה של הגל הקודם, והיא נבעה בעיקר מחידוש הלימודים, לא? אז למה לחזור על הטעות הזאת שוב?
"אני מזכיר לכם את מה שגם אומרים במשרד הבריאות. תבדילו בין הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים, שם יש הדבקות בקצבים מאוד מהירים, אגב זה גם הגיוני, צריך להבין את זה".

שורה תחתונה, אתה אומר לנסות לחדש את הלימודים כמה שיותר מהר, אבל בשכבות התחתונות
"אני רק רוצה שכולם יבינו, לא בכדי, יש הרבה פחות הדבקות, מעבר לעניין הגילאי, כי ילד בגן בקפסולה שלו לאורך כל היום. ילד בבית ספר פוגש בכל יום נתון מאות תלמידים. ההבדל הוא גדול, אי אפשר להתייחס למערכת כמקשה אחת".