למרות הסגר, אלפי בני נוער בישראל הפסיקו את לימודיהם הבוקר (שלישי) כדי להשתתף בהפגנות כנגד אוזלת ידה של הממשלה בעצירת משבר האקלים, המתקיימות בעשרה מוקדים בכל רחבי הארץ. ארגון 'מגמה ירוקה' המלווה את בני הנוער במחאה מסר: "אנו עומדים בפני אסון אקולוגי עולמי שמצריך הכרזה על מצב חירום אקלימי". בעשרת המוקדים השונים הוקמו בין היתר מיצגים אנושיים בשם Die In הכוללים עשרות בני נוער השוכבים על הרצפה כגופות.

ישראל היא המדינה הראשונה המספקת את יריית הפתיחה לשבוע מחאת הנוער הבינלאומית שתיפתח ביום שישי, ותכלול כ-2,567 שביתות במוסדות לימוד ברחבי העולם, ומליוני בני נוער שיצאו לרחובות בהמוניהם לראשונה מאז משבר הקורונה. המחאה לעצירת משבר האקלים מובלת על ידי אלפי תלמידים ישראלים מכל הארץ, במטרה ליצור שינוי באכיפה ובחקיקה ולאימוץ וליישום של תוכניות הולמות להפחתה משמעותית של פליטת גזי חממה.

מחאת Die-In, כיכר רבין בתל אביב (צילום: מגמה ירוקה)
מחאת Die-In, כיכר רבין בתל אביב (צילום: מגמה ירוקה)

"הממשלה הורגת אותנו בגלל שהיא מתעלמת ממשבר האקלים לאורך שנים", אומרת ליה לב, בת 15, אחת מבנות הנוער המשתתפות במחאה. "ממשלות ברחבי העולם מקדמות חוקים ירוקים המסייעים בהפחתת פליטת גזי חממה או בייצור אנרגיה מתחדשת, אבל בישראל הפוליטיקאים מתעלמים מהבעיה שנדחקת לשוליים מסיבות פוליטיות. תמיד יש תירוצים ואף פעם אין מעשים", אמרה.

"בני הנוער המשתתפים במחאה מאסו באדישות עולם המבוגרים וציניות הפוליטיקאים, שלא עשו דבר לפתרון משבר האקלים, ובאים באמירה חד משמעית לממשלה - אין יותר זמן לבזבז. ממצאי המחקרים האחרונים מצביעים על כך שעד 2030 טמפרטורת כדור הארץ תעלה לרמות בלתי הפיכות", היא הוסיפה.

מחאת האקלים בכיכר רבין בתל אביב (צילום: מגמה ירוקה)
מחאת האקלים בכיכר רבין בתל אביב (צילום: מגמה ירוקה)

"אם הממשלות לא יפתרו את המשבר החמור של דורנו, אנחנו נחיה בעולם הנע בין חום קיצוני לקור קיצוני, סופות טרופיות מסכנות חיים, עליית מפלס הים שתוריד אפילו את תל-אביב מתחת לקו המים, והרס חקלאות שיגרום למשבר מזון ומחסור חמור במים", אומר יונתן בירנבאום, מארגן קהילתי ומלווה את מחאת הנוער מארגון מגמה ירוקה. "דור העתיד אומר שאין לו רגע אחד לחכות. בעוד 10 שנים הם יהיו בוגרים צעירים, וכיום חשים שאין להם למה לשבת על ספסל הלימודים ולעבוד עבור עתידם, אם העתיד הזה בסכנה. מי ייסבול מהשינויים האלה העשירים או העניים? אני מניח לכם לענות על השאלה. אנו עדים למשבר הקורונה וכל אחד ואחת מרגישים את לקיחת החופש, את הפחד הקיומי ואת הבידוד כבר חודשים. אנו ניצבים מול משבר בסדר גודל הרבה יותר גדול, והגיע הזמן לקחת אחריות על העתיד של כולנו", הוסיף.

ח''כ מיקי חיימוביץ בהפגנה בכיכר ציון, ירושלים (צילום: לשכת ח''כ מיקי חיימוביץ')
ח''כ מיקי חיימוביץ בהפגנה בכיכר ציון, ירושלים (צילום: לשכת ח''כ מיקי חיימוביץ')

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) הגיעה מהכנסת לתמוך בנוער למען האקלים בירושלים ואמרה: "הנוער הזה הוא דור העתיד. למענם אני נלחמת. אין זמן מתאים יותר למאבק במשבר האקלים מאשר עכשיו. המשבר כבר כאן, אנחנו רואים את זה בשריפות ובשיטפונות, מרגישים את גלי החום הקיצוניים והמסוכנים. התפקיד שלי וההתחייבות שלי היא להמשיך להעלות את הנושא לסדר יומה של הכנסת באופן קבוע כפי שאנחנו עושים, ולעשות הכל כדי לשנות כאן את סדרי העדיפויות. בתקציב האחרון דאגנו להקצות מליוני שקלים ששנים לא הוקצו למניעת כריתת עצים, לצמצום הסבל של בעלי החיים, ולנקיון המרחב הציבורי. הדברים האלה מתאפשרים בין השאר בזכות התמיכה הציבורית והנוער המדהים והמחויב הזה. הם התקווה של כולנו לשינוי. ביחד נביא את השינוי!".

המחאות מתקיימות בכיכר רבין בתל אביב, כיכר ציון בירושלים, מדרחוב זכרון יעקב, מרכז העיר אילת, כיכר בן גוריון בטבעון, צומת הכניסה המרכזית לכרמיאל, מרכז הכרמל חיפה, קניון גבעתיים, מול בניין העירייה בבית שמש ובקרית אונו.