במרכז פרס לשלום ולחדשנות התקיימה הבוקר (שלישי) אזכרה וירטואלית במלאת ארבע שנים למותו של נשיאה התשיעי של מדינת ישראל - שמעון פרס ז"ל.

באזכרה הראשונה מסוגה השתתפו בני משפחת פרס, מנהיגים ושותפים לדרכו מהארץ ומהעולם כמו ניקולא סרקוזי, טוני בלייר והילרי קלינטון, הזמרת והשחקנית ברברה סטרייסנד והשחקנית שרון סטון וכן ולמעלה מ-100 אלף נערים ונערות, תלמידי בתי ספר מרחבי הארץ ובתי ספר הקרויים על שמו.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח את הטקס חוצה הגבולות ונשא דברים: "ארבע שנים מאז שהלך מאיתנו ואנחנו מוצאים את עצמנו חיים בתקופה של מספרים, מספר השניות של רחיצת הידיים הטובה, מספר המטרים של הריחוק החברתי הנכון, מספר הנדבקים היומי, מספר המבריאים, מחשבים סטטיסטיקות ומקווים למצוא בהם נחמה"

"שמעון יקירנו, אין לי ספק שהיו לך כבר כמה רעיונות אם היית כאן איתנו. אתה כבר אינך כאן, אך את רסיסי הרוח האנושית המפעימה שלך עוד אפשר לחוש במלוא מובן המילה אם רק מבקשים מאוד. את הרוח הזו שזוכרת שסטטיסטיקה היא כלום בלי חלומות. אני מקווה שנצליח ללכוד ולנשוף בחיים שוב ושוב, כדי שנוכל להבטיח חיים טובים לילדנו, לנכדינו ולניננו, כדי שנהיה ראויים לזכרך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "במלאת ארבע שנים לפטירת הנשיא התשיעי שמעון פרס הבלתי נשכח, אני מבקש לפתוח בעקרון יסודי שהוא נהג לחזור עליו ממרום שנותיו: תחלוף סופה תעבור סערה. העולם כולו וגם אנחנו בישראל נמצאים בעיצומה של סערת הקורונה. שמעון תמיד זכר מהיכן התחלנו. הוא ידע שמדינת ישראל מייצגת כוחות כבירים ולכן הוא היה בטוח שלא ניכנע לקשיים חולפים. ברוח זו אני אומר גם על הקורונה: הסופה תחלוף, הסערה תעבור ואפילו נצא מזה מחוזקים".

בנימין נתניהו (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)
בנימין נתניהו (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)

"שמעון תרם להתפתחותה של ישראל בהרבה מאוד תחומים, ואולי מעל הכל בביטחון המעורבות שלו בהשגת נשק בצמיחת התעשיות הביטחוניות, בטיפוח יכולות אסטרטגיות ובהגברת כושר ההרתעה. המעורבות הברוכה הזאת תעמוד לדורות", אמר נתניהו.

ראש הממשלה המשיך ומסר "תודה מיוחדת לשמעון על התפקיד שמילא כשר בטחון בממשלתו של יצחק רבין  ז"ל לפני 44 שנים". הוא סיפר כי "שמעון דחף לפעולה הנועזת של חילוץ בני הערובה באנטבה, הדמעה ששמעון הזיל עם נפילת אחי יוני ז"ל נוגעת עד היום בנימי נפשי. שמעון היה איש חזון שקידם את הידע, את הקדמה ואת החדשנות. הוא שאף לשנות באמצעותם את המזרח התיכון. אני מבטיח ששמעון היה מברך בחום על יחסי השלום שאנו רוקמים עם איחוד האמירויות ועם בחריין. בשלוש מילים: שלום מתוך עוצמה, שלום שרוחו של שמעון פרס בוודאי שואבת ממנו נחת".

בתו של פרס, פרופ' צביה (ציקי) ולדן: "ארבע שנים בלעדיו זה לא פשוט. לראות טוב הוא אמר, זה לראות למרחוק לראות את הטוב שעוד יבוא. אבי היה אופטימיסט מפוכח שידע מתי נכון לעצום עיניים ומתי חשוב לפקוח אותן. כבר ארבע שנים שהוא רחוק, לא איתנו, יש אומרים בעולם הבא, אבל מורשתו נצורה בלבבות של רבים בעולם הזה ורואה טוב. מורשתו היא מורשת של יושרה והגינות, מורשת המגלמת תרבות של קיום הבטחות וכבוד לזולת באשר הוא. מורשת של שיח סובלני ומכיל, לא משסע ולא אלים. שיח  של שלום שחייב להתנחל ולהתבסס בתוכנו".

"יחד איתו אנו  נזכרים במסעותיו הנסתרים והגלויים שבהם רדף אחרי השלום", אמרה בתו של פרס והוסיפה: "הוא שאף לשלום עם כולם, עם הקרובים והרחוקים וכמובן עם השכנים, ולנגד עינינו צפים ועולים צילומים שלו מביקורים בארצות המפרץ, בעומן ובקאטר. אבי ידע לרכוש את הערכתם ואת אמונם של גדולי עולם, כולל מנהיגים בעולם הערבי והמוסלמי. הוא נשאר נאמן לשליחות של מדינת ישראל להיות מדינת מופת הן כלפי אזרחיה והן כלפי האחרים. הוא האמין בטוב וחינך אותנו להמשיך, לפעול ולקוות. ברוח המורשת שלו, נישא מבט שוחר טוב אל העתיד גם בימים קשים. אנחנו נמשיך להתגעגע ולהאמין, לסור מרע ולעשות טוב, לבקש שלום ולרדוף אותו".

ילדיו של פרס נושאים דברים לזכרו (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)
ילדיו של פרס נושאים דברים לזכרו (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)

חמי פרס, יו"ר "מרכז פרס לשלום ולחדשנות" ובנו של הנשיא המנוח, עלה לדבר לאחר מכן ואמר כי אביו חסר מדי יום. "לו היה איתנו היום היה ודאי נרגש לראות כיצד חזונו למזרח תיכון חדש קורם עור וגידים. מזרח תיכון חדש של שלום, ללא שדות הרג, מזרח תיכון עליו חלם והניח את יסודותיו, ולמימושו פעל ללא לאות. הסכמי השלום עם איחוד האמירויות הערביות הם צעד נוסף בדרך למימוש חזונו הגדול. אבא היה אוהב אדם, איש של שלום, מהאבות המייסדים של המדינה, מעולם לא פחד לחלום ותמיד הפגין תעוזה יוצאת דופן".

נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו: "הנשיא פרס הכיר את הסכנות שבמלחמה ולכן הוא עשה מאמץ לקידום השלום. אנשי הודו וישראל, נמשיך לעבוד ביחד על מנת לממש את החזון הנהדר שלו, חזון של שותפות במאה ה-21 בין שתי התרבויות העתיקות שלנו. אנו חייבים לו את זה, אני חולק את כבודי לנשיא פרס. חייו ועבודתו ימשיכו לעורר השראה באנושות".

הילארי קלינטון, מזכירת המדינה ה-67 של ארצות הברית, אמרה כי "לכבוד הוא לי להצטרף למרכז פרס לשלום ולחדשנות, בעת שאנו נזכרים באיש יוצא דופן. לא רק שהנשיא פרס היה אחד מאבות המייסדים של מדינת ישראל, הוא היה גם מנהיג עולמי שעורר השראה עבור רבים מאיתנו. היה לי הכבוד לעבוד איתו במהלך השנים, לא רק שהוא היה חבר, הוא היה גם מנטור לבעלי ולי. הוא היה חדשני ויצירתי, במיוחד כשזה נגע לקידום השלום בין ישראל לשכנותיה ובניית מערכת יחסים מיוחדת בין ישראל לארה"ב. אבל מעל הכל היה פרס אופטימי, הוא האמין בעתיד טוב יותר, הוא האמין שעתיד טוב יותר אפשרי ונמצא בהישג ידינו, כל חייו הוא עבד ללא הרף על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר עבור כולם".

הילרי קלינטון (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)
הילרי קלינטון (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)

בהמשך נשא דברים טוני בלייר, לשעבר ראש ממשלת בריטניה: "שמעון פרס עבורי היה מקור השראה, מודל וחבר נהדר. חלקנו את אותן האמונות ואותם האינטרסים לשלום ולחדשנות. אני חושב על מה פרס היה חושב על העולם והזמנים של היום, הוא היה מאושר לראות את ההתקדמות של ישראל ביחסים עם העולם הערבי ובראשה ההסכם עם איחוד האמירויות הערביות. הוא היה תומך נלהב בקבלת האחר ורב תרבותיות. הוא היה מנהיג נהדר בגלל שהיה לו חזון ובגלל שהוא היה אמיץ. הוא היה מוכן לקחת צעדים אמיצים על מנת לקדם את הדברים בהם הוא האמין, זה מה שהופך אדם למנהיג נהדר".

טוני בלייר (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)
טוני בלייר (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)

ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת לשעבר: "עברו ארבע שנים מאז ששמעון פרס כבר לא עמנו. הקול, הרוח והמזג שלו חסרים לעולם. איבדנו מנהיג אמיתי שתרם לקידום השלום ואני איבדתי חבר יקר שתמיד אהבתי לשוחח עימו. אנחנו מתגעגעים לפרס בגלל שבעולם המבולגן והבעייתי שלנו, חסרות מילות שלום, פשרה ודיאלוג יותר מתמיד. מעולם לא שכחתי אותו, הזיכרון שלו בחיים ומי שהוא היה תמיד במחשבות שלנו וברמה האישית, אני חושב עליו לעיתים קרובות".

הנסיך חסן מירדן אמר כי "בכבוד רב ובהערצה, אני נזכר היום יחד עם רבים אחרים בשותף לדרך ומדינאי בעל חכמה וחזון. הנשיא פרס גילם את האומץ, הרצון והיושרה המאפיינים, לצערנו, דור של מנהיגים שכבר חלף. כשזה היה הכי משמעותי, וכנגד כל הסיכויים, אזר שמעון פרס את האומץ שבהידברות, את הכוח שבסבלנות ואת ההתעקשות שבהתמדה. במשימה האצילית והקשה של בנית שלום, עושי שלום אמיתיים עומדים על כתפיו של ענק. 

פול קגאמה, נשיא רואנדה: "אנו זוכרים את הנשיא פרס בשל התחייבותו, לשלום אותה הוא תמיד ביטא בשנינות ובחן למרות כל האתגרים. אנחנו מזדהים עם החזון שלו לשיתוף פעולה עולמי, במרדף אחרי עתיד טוב יותר עבור ילדינו. אנחנו רוצים לזכור ששלום וביטחון הם תנאים מוקדמים לרווחה אנושית והתקדמות, בישראל וברחבי העולם. כפי ששמעון פרס אמר - שלום הוא לא בחירה פוליטית אלא בחירה היסטורית ומוסרית, אני מקווה שהעבודה של מרכז פרס לשלום ולחדשנות תמשיך לשמור על רעיונותיו של הנשיא בתודעה של האנשים הצעירים גם בדורות הבאים".

הזמרת והשחקנית ברברה סטרייסנד, שהייתה חברה קרובה של הנשיא, אמרה כי "לכבוד הוא לי להשתתף בהנצחת מפעל חייו של הנשיא שמעון פרס. למרות שעברו ארבע שנים אני עדיין חושבת עליו. במיוחד באמצע משבר עולמי, מאבק פוליטי ומחלוקת מסביב לעולם - הקול הנבון שלו היה עוזר לנו עכשיו. עוד בחייו עודד אותנו לשאוף לעתיד טוב יותר, גם כיחידים וגם באופן קולקטיבי, מסר שחשוב שנזכור בזמנים שכאלה. אור מורשתו ימשיך לזרוח כמשואה לעולם. במילותיו של שמעון –"אתה גדול כגודל המטרה אותה אתה משרת" - יש הרבה אנשים עם שאיפות רודניות מנופחות שמחפשים לשרת רק עם עצמם, המנהיגים שמשרתים מטרה גדולה מעצמם הם אלה שההיסטוריה תזכור את גדולתם". 

ברברה סטרייסנד (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)
ברברה סטרייסנד (צילום: באדיבות מרכז פרס לשלום וחדשנות)

השחקנית ומפיקת הקולנוע שרון סטון: אני ברת מזל כי שמעון פרס היה המנטור שלי. אין הרבה נשים אמריקאיות צעירות שקיבלו את ההזדמנות ששמעון ינחה וילמד אותן כל כך הרבה וכך התחלנו את פרויקט השלום המקוון שלנו: "יאללה מנהיגים צעירים".  אני עדיין מרגישה את ידו מונחת על כתפי, היד הזו עוזרת לי לשמור על הערכים בחזית התודעה והעבודה שלי. אני אסירת תודה על כל הפעמים בהם זכיתי לבקר בישראל, יש לי הכבוד והפריבילגיה על כך שהייתי חברה שלו, אנצור אותו בליבי לנצח".