ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM אודות הניסיון להדיח את ח"כ יפעת שאשא ביטון מראשות ועדת הקורונה, והתעמת עם כספית.

עימות בין מיקי זוהר לשאשא ביטון בוועדת הקורונה. צילום: ערוץ הכנסת

מגל: "מה נשמע?"
קרעי: "בסדר גמור, הקשבתי לתחילת התוכנית ותרשו לי להתייחס למה שציטטת מהווטסאפ שקיבלת מגרינצייג. אני חושב שאסור בשום פנים ואופן לחתום על ניגוד עניינים כזה. אם מנדלבליט מאיים על ראש הממשלה שאם הוא לא יחתום, הוא יוציא אותו לנבצרות, אדרבה, שיוציא אותו לנבצרות. נצא לבחירות, נביא 61 מנדטים לפחות ונעיף את החונטה ונפרק ונרכיב מחדש, כמו שאני אומר כל הזמן".

מגל: "למה אסור לו לחתום? למה אתה מתנגד לזה? הרי זה התנאי של בג"ץ".
קרעי: "בוא, היועץ המשפטי לממשלה לא יכול לבוא, שכשהוא בעצמו אגב נמצא בתוך ניגוד עניינים כזה ולהכתיב לראש ממשלה אל תתעסק."

כספית: "למה הוא בניגוד עניינים?"
קרעי: "כי הרי מה הוא אומר, 'ראש הממשלה יבוא ויתעסק במערכת אכיפת החוק והמשפט".

כספית: "הייתה עתירה לבג"ץ, עד היום אתם מתפארים ובצדק ש-11 שופטים קבעו שהוא יכול לכהן למרות ש... וכו'..."
קרעי: "אני לא מתפאר בזה, בן רק שיהיה ברור. אני לא מתפאר בזה, אני בכלל לא צריך אותם בשביל זה".

כספית: "אתה לא צריך כלום, מבחינתך אפשר לעלות את הכול באש, נכון? אפשר לבוא עם ה-D9 על הכול".
מגל: "הוא אמר שהוא יהיה הנהג של ה-D9".
כספית: "הוא יהיה הנהג של ה-D9, בדיוק. אני ממש גאה בך, כן? הצלחת להיכנס להיסטוריה".
קרעי: "לא ייתכן שיבואו שופטים, והם לא נבחרים על ידי הציבור, ויקבעו מי יהיה ראש ממשלה. יגידו לעם, 'לא אתם קובעים, אתם הולכים לקלפי, אתם לא שווים כלום, אנחנו נקבע, אנחנו נחליט, אנחנו נעשה לכם טובה'".

כספית: "עלית לדבר על משהו אחר, אבל על הדרך. בדמוקרטיה יש גם בתי משפט, יש גם מיעוטים, יש גם זכויות, אלה איזונים ובלמים, אין שלטון דיקטטורי ואין כוח מוחלט בידי אף אחד".
קרעי: "צריך להקים בית משפט לחוקה".

כספית: "ההחלטה של בג"ץ התקבלה בכפוף להתחייבות של נתניהו למלא ולקיים ולחתום על הסכם ניגוד עניינים. אין ויכוח על זה שהסמכות היחידה שעורכת את ההסכם הזה, הוא היועץ המשפטי לממשלה, ועכשיו הוא מסרב, זו הפרה. אז בשביל מה ה-D9 עכשיו כרגע?".
קרעי: "מה שראש הממשלה התחייב בפני בג"ץ שהוא לא נוגע ולא מתעסק, הוא יחתום בעצמו על מה שהוא התחייב לבג"ץ".

כספית: "אהה, הוא יערוך לעצמו את הסכם ניגוד העניינים, זה מה שאתה אומר? אני מציע אולי שיאיר נתניהו, זה שאתה מתחנף אליו כל הזמן, שהוא יערוך את ההסכם וזהו".
קרעי: "יש יועץ משפטי למשרד ראש ממשלה, כל משרד, היועץ המשפטי שלו כותב לשר את הסכם ניגוד העניינים שלו. לא צריך לבוא היועץ המשפטי לממשלה".

כספית: "לא, בראש הממשלה עוסק היועץ המשפטי לממשלה. זה תמיד היה, ולדעתי זה יהיה אפילו אחריך למרות דיבורי ה-D9".
קרעי: "כל שכן וקל וחומר כשהיועץ המשפטי לממשלה משמש כתובע הכללי של ראש הממשלה".

כספית: "אז פה אתה יכול לבוא בטענות רק לעצמך ולנתניהו, אבל אליו אסור לבוא בטענות כי הוא המלך המשיח, ולהגיד, 'היית 14 שנה בשלטון, התחננו בפניך, כולל אני...'".
מגל: "אבל הוא מביא טענה בן".
כספית: איזו טענה הוא מביא?".
מגל: "אם אני מבין אותך נכון, היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה צריך לעשות את זה?".
קרעי: "כן, היועץ המשפטי של משרד ראש הממשלה. זה עניין פנימי של ראש הממשלה. כמו כל שר שחותם על הסכם של ניגוד עניינים, הוא עושה את זה בלי שהיועץ המשפטי לממשלה מכתיב ואומר לו, למה אתה רשאי ולמה לא".

כספית: "לא, זה לא. אתה פשוט יורק על כל העקרונות, על כל הכללים, על כל החוקים. ברגע שראש הממשלה הוא נאשם בפלילים, וברגע שהוא נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, חייבים להפריד אותו ולנתק אותו ממערכת שלטון החוק, והיחיד שיכול לעשות את זה, זה היועץ המשפטי לממשלה. הוא גם היחיד שיכול להחליט על חקירה נגד ראש הממשלה".
קרעי: "באמת? היחיד שיכול לעשות את זה, זה, זה שמסתתר מאחורי חומה של צווי איסור פרסום. זה, זה שכשראית את התמלילים שפרסם עמית סגל, ואני הייתי צריך לקרוע קריעה כשראיתי את הדבר הזה, איך מערכת אכיפת החוק והמשפט, שהם צריכים להיות נזר הזהב של טוהר המידות, של יושר, של ניקיון כפיים, ככה מתנהלים במחשכים, ככה מקבלים החלטות כנגד האינטרס הציבורי, כנגד האמת והצדק. הוא זה שיכתיב הסכם ניגוד עניינים?".

כספית: "אני לא רוצה להיכנס איתך לוויכוח עכשיו על התחקיר של עמית סגל שבסופו של דבר לא הניב כלום, וטוב שכך".
מגל: "למה לא? ניסנקורן החליט על הקמת ועדה שתבדוק את הסיפור של אבו אלקיעאן".  
כספית: "בסדר, ניסנקורן ביקש שיבדקו לו את הנושא הזה, ממוקד על אלקיעאן, ואפילו עמית סגל אמר ביושר, כאן בתוכנית, שאין קשר בין כל הדברים האלה לתיקי נתניהו. אבל בסדר נעשה הכול כדי לא לדבר על ההתקפה המכוערת והמגעילה שלך אתמול על חברת הכנסת שאשא ביטון, מר קרעי".  
קרעי: "אני? קודם כל לא ראיתי מתקפה שלי כלפי חברת הכנסת שאשא ביטון, אני חושב שאתה מתבלבל".

מגל: "זה היה מיקי זוהר".  
כספית: "בסדר, זה לא אותו בן אדם?"
מגל: "לא, אלה שני חברי כנסת שונים".
כספית: "שונים?".
מגל: "לגמרי".
כספית: "מיקי זוהר ושלמה קרעי זה לא אותו בן אדם?".
קרעי: "בן, אם דיברת על ראש הממשלה שהוא המשיח, אתה יודע מי המשיח אצלך? המשיח אצלך זה כל אחד שמלכלך על ביבי. אם אני מחר אגיד איזו מילה רעה נגד ראש הממשלה, אני אזכה למאמר הלל אצלך בכתבה של סוף השבוע או של מוסף החג, זה הרי ברור. אלה המשיחים שלך".

כספית: "מר קרעי המכובד עד מאוד, אני לא צריך שאף אחד ילכלך על ביבי. אני עיתונאי, אני לא פוליטיקאי. אני בעצמי מסוף שנות ה-80 עוקב אחרי משפחת נתניהו, מסקר אותה, היו לי רגעים יפים איתו, היו לי רגעים פחות יפים איתו. התפקיד שלי הוא לחשוף את האמת, וכן, אני כותב את מה שאני חושב על האיש, למרות שאני לא משמאל, ולא הייתי בשמאל, ואני בא מבית של ליכוד כשהיה עוד ליכוד. אתמול אמרה פה בערב לימור לבנת שאין כבר ליכוד".
מגל: "לימור לבנת כבר ממזמן לא בליכוד. שתפסיק לבקר את הליכוד כי היא לא בליכוד".
כספית: "אף אחד לא בליכוד, רק אתה ושלמה קרעי".
מגל: "לימור לבנת לא בליכוד. היא אמרה לנו פה בשידור שהיא לא הצביעה לליכוד, אז היא עכשיו עושה בהם סימנים, מי ליכוד, מה ליכוד, לא ליכוד. עזבת את הליכוד, תודה ושלום, אוהב דקל".
כספית: "מותר לבן אדם להצביע מה שהוא רוצה ולשייך את עצמו לאיזו מפלגה שהוא רוצה".
מגל: "אבל היא לא ליכוד, היא אמרה שהיא לא ליכוד".  
כספית: "לימור לבנת ודן מרידור ומיקי איתן ובנימין זאב בגין זה הליכוד האמיתי לפני שהכנופייה השתלטה עליו".
מגל: "הם עזבו את הליכוד".
כספית: "ואותו נתניהו, גם הוא היה פעם בליכוד".
קרעי: "איפה היושרה שלך? אתה עיתונאי ואתה אומר שאתה כותב לפי יושרה של עיתונאים".

כספית: "שכל אחד יתעסק ביושרה שלו".
קרעי: "אני מגיב לגופו של עניין, איפה היושרה העיתונאית כשברור לך שמה שעשתה חברת הכנסת שאשא ביטון זה בסך הכול תרגיל יח"צני, זה תרגיל להסיט את האש ממנה? הרי מה היה כאן לפני חודש? היא ישבה כיו"ר ועדת הקורונה, ואמרה, 'נתוני התחלואה יורדים, צריך לפתוח את הכול', ופתחה גם כן חדרי כושר וסטודיואים ועוד מקומות. אם ראש הממשלה היה מקבל החלטות ואומר אמירות כמו שלה, שהיא אמרה לפני חודש, כולם, גם מימין וגם משמאל קוראים לו להתפטר".
                 
כספית: "אתם מוכנים רגע להחליט ולהתיישר? תסמס שנייה ליאיר, מי בסוף אשם בקורונה ובכאוס שאנחנו נמצאים, שאשא ביטון או השמאל והתקשורת או אני?".  
קרעי: "אז אני מבין שאין לך תשובה לשאלה שלי".

מגל: "יש לה אחריות בן, אל תזלזל. ברגע הקריטי, לפני חודשיים-שלושה כשברבש התחנן לעשות סגר, היא פתחה את מכוני הכושר ואת בריכות השחייה וכולם היללו אותה ושיבחו אותה, כי פה בחבורת הכול סבבה, חשבו שהכול סבבה".
קרעי: "וגם לפני חודש ב-24 באוגוסט, היא התווכחה עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות בוועדה, ואמרה לו, 'נתוני התחלואה יורדים'".

כספית: "אני אתמוך בדרישה להקים ועדת חקירה לתפקודה של שאשא ביטון".
קרעי: "לא, אין צורך להקים ועדת חקירה, לפחות תודה שכשהיא באה ותוקפת את ראש הממשלה זה כדי להסיט את האש ציבורית ממנה".

כספית: "מותר לתקוף את ראש הממשלה. אני לא מחסידיה של שאשא ביטון".
מגל: "אני דווקא אוהב אותה, לא קשור, אני אוהב אותה. אני חושב שהיא טעתה טעות חמורה".

כספית: "אני לא מגן עליה או תוקף אותה, כי לצערי הרב ולבושתי, אני הקטון לא באמת יודע מי פה צודק בקורונה. אני כן נתקף בתחושת קבס עד כדי בחילה כשאני נתקל בך, חבר הכנסת קרעי המכובד, מנסה להסיט את האשמה מהאחראי האמיתי לכל מיני גורמי שוליים".  
מגל: "מה זאת אומרת? סליחה? לא היה פה עימות בין הממשלה לבין הכנסת?".
כספית: "האם אני יכול להשלים את הדבר הזה?".
מגל: "בוא, אתה עולה פה לטורים כאילו מי ישמע על מה אנחנו מדברים".
כספית: "אז תן לי רגע לעלות לטורים, סליחה, אתה שומע את עצמך בתוכנית? אתה הרי רוב הזמן בטורים האלה, לי מותר פעם, פעמיים ביום, לא יותר".
קרעי: "בן, אבל הוא לפחות צודק, הוא אומר דברים ישרים ונכונים".

כספית: "הוא תמיד צודק, ולי אין יושרה".
קרעי: "לא אמרתי שאין לך, שאלתי, איפה היא במקרה הזה? אני מחזיק ממך כעיתונאי ישר ומכובד, ואני אומר, במקרה הזה ברור שמנסים להסיט את האש, לא לקחת אחריות".

כספית: "יש ויכוח בין הממשלה לכנסת. אגב, אני אגלה לך משהו, אתה חבר כנסת חדש. התפקיד של הכנסת זה לפקח על הממשלה. אם היא עשתה טוב או לא טוב, אנחנו נבדוק בסוף. בינתיים, כמו שהוא אחראי על ההסכמים ההיסטוריים עם המפרציות, על הכאוס הנוכחי יש אחראי ברור אחד שהוא המנהיג העליון, ואני אגיד לך גם למה. 1. אני עדיין זוכר את הדרך שבה הוא שחרר אותנו מהסגר הראשון, 'תעשו חיים, תשתו כוס בירה, תשתו כוס תה, תשתו כוס קפה', אני עדיין זוכר את זה שהוא לא היה מסוגל להגיד למגזרים השונים את האמת, אפרופו החרדים. ובסוף, אתה יודע למה הוא החזיר אותנו לשגרה כל כך מהר אחרי הסגר ראשון בפסח? כי הוא תכנן לצאת לבחירות בגלל המשפט, והוא רצה מהר מהר לשקם את הכלכלה, וזו הסיבה שניגוד האינטרסים בין נאשם בפלילים שחושב על עצמו לבין מדינה בתוך משבר קורונה, הוא אסון, תודה".
קרעי: "תודה בן. ראשית, קודם כל ברור לי שחברי כנסת תפקידם לפקח, ולא אחת, אני עצמי בוועדת הכנסת מתווכח עם הממשלה ועם השרים, להתווכח זה בסדר. אבל לבוא ולעצום עיניים, לטמון את הראש בחול כשבא המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, 'נתוני התחלואה עולים, אנחנו בסכנה', לבוא ולהגיד, 'לא, זה לא עולה', ולבוא ולפתוח מקומות. ואחר כך כשרואים את הנזק שנגרם כתוצאה מהדה לגיטימציה הזאת למגבלות שהממשלה רוצה להטיל, לבוא ולהגיד, 'לא היועצים שלי, אלא היועצים שלך הפרו את הבידוד', להתעסק במשהו מאוד נקודתי בלי לקחת אחריות על מה שקורה כאן עכשיו".

כספית: "הפוך הנקודתי. הנקודתי זה שאשא ביטון והאחריות הכוללת מוטלת על ראש הממשלה".
קרעי: "לגבי האחריות הכוללת, אי אפשר להטיל אותה על אדם אחד כי יש כאן ממשלה פריטטית, וכשאנחנו ניסינו לעצור את ההפגנות בבלפור ולהגיד..."

כספית: "אה, פתאום היא פריטטית".
קרעי: "נכון, וכשאנחנו ניסינו להגיד שהמגבלות במרחב הציבור יחולו בכל מקום על כל התקהלות, באו כחול לבן ואמרו, 'בשום פנים ואופן', והם עדיין אומרים את זה, והם אלה שאחראים ביחד עם מנדלבליט שלא מוכן לקבוע בתקנות מגבלות על כל מקום במרחב הציבורי, הם אלה שאחראים...".

כספית: "עובדתית זה לא נכון".
מגל: "בן, הציטוט המדויק שנתניהו אמר הוא, 'תעשו חיים, אבל אנחנו גם עוקבים אחרי ההתפתחויות, ובהתאם להתפתחות התחלואה אנחנו ניערך בהתאם. מקווה שלא נצטרך לשנות את ההנחיות'".
כספית: "רק חבל שזה לא קרה".
מגל: "יום-יום אתה עושה פייק ומצטט חלקית את נתניהו, וחבל".  
כספית: "לא, אני אומר את מה שהוא אמר בדיוק, זה לא חלקית בכלל".
מגל: "הוא אמר בדיוק, אבל חלק מהדברים".
כספית: "הוא אמר 'תעשו חיים, תלכו לשתות כוס בירה, תשתו כוס קפה'".
מגל: "בסדר, אבל אז הוא אמר שצריך להסתכל בפרופורציה".
כספית: "הטבלה אינה משקרת, וזה לא יצליח להפיל את זה על שאשא ביטון".
קרעי: "אף אחד לא מנסה להפיל עליה, רק כשהיא מסיטה את האש ממשנה ומשמיצה את נתניהו...".

כספית: "פשוט לא ייאמן, שנים הסתובבתם עם האימפריה שהוא בנה, תראו את הכלכלה, אבל עכשיו כשהכול קורס כי הוא לא מסוגל לנהל כלום, אתם מאשימים את שאשא ביטון".  
קרעי: "ושום מילה לגבי כל התוהו ובוהו שיש בהפגנות, פה הכול מותר. לכם אין שום מילה להגיד על זה, לא לכם, סליחה...".

מגל: "בן אמר".
כספית: "שלמה קרעי אתה שוב מקשקש בקומקום, כי אני אומר את זה כל הזמן, אני המלצתי ודרשתי, אני לא חושב שיש הדבקה בהפגנות, זאת אומרת משמעותית, כי הנתונים ברורים וגם הם הגיעו להפגנת הקורונה, ועדיין אני חושב שההפגנות צריכות לקחת פסק זמן לתקופת הסגר".
קרעי: "עזוב את ההפגנה, מראית העין הציבורית הזאת".    

כספית: "בגלל מראית העין, זה מה שאמרתי".
קרעי: "יפה, אז תצא נגד מנדלבליט שלא מוכן לכתוב את זה בתקנות, תצא".

כספית: "זה שקר מה שאמרת עכשיו, אני יודע בדיוק מה היה אתמול בדיון".
מגל: "צריך לסיים את זה נו".
כספית: "אתה מעלה אותו לשידור, לא אני. אני לא אוהב לדבר איתו".
מגל: "אסור להעלות אותו לשידור?".
כספית: "הוא לא יודע לסיים כלום, הוא פשוט חייב, יש הוראה מבלפור, כל שיחה צריכה להסתיים בהתקפה על מנדלבליט, אחרי שגמרנו עם שאשא ביטון. אלה שני הדמונים".