ובדיוק כשחשבנו שנפטרנו מהדיבוק האיראני, קפץ מייק פומפאו, מזכיר המדינה האמריקאי, והזכיר לנו שממשל טראמפ רואה באיראן גם סכנה לקיום העולם, וגם נכס אסטרטגי חשוב במערכת הבחירות.

לאחר שכשלו מאמצי טראמפ להאריך את אמברגו הנשק על איראן, הצהיר פומפאו כי ארצות הברית תפעיל את מנגנון החזרה לסנקציות על איראן, והוא מצפה להצטרפות שותפי ההסכם. למה? בכיר אמריקאי אמר לרויטרס ש”ייתכן שיהיה להם חומר בקיע עד סוף השנה”. הוכחות? קטן על טראמפ.

מזכיר האו”ם והמדינות המעורבות בהסכם הצהירו שהם מצפצפים על ההחלטה האמריקאית. מצדם שארצות הברית תטיל סנקציות, הם ימשיכו לסייע לאיראן (בעיקר רוסיה וסין).

שר החוץ אשכנזי לא התיישר עם שר החוץ האמריקאי (עדיין). ראש הממשלה הבין שלנפנף כיום באיראן על הגדרות מצטייר כמו נתיב מילוט ממחדל יום כיפור הנוכחי. הבריאותי. מאחר שנתניהו לא מסוגל בלי איום קיומי פעם בשבוע, יש להניח שבפעם הבאה שיגן עלינו מפני הקורונה, הוא גם יגן עלינו מפני האיראנים, השמאל ובית המשפט. מדי פעם יש רמזים והבזקים של אש לתרומה ישראלית, אבל לא ברמה שתריץ לקלפי את מצביעי הליכוד שעברו לבנט.

האיראנים מצדם, על פי “הניו יורק טיימס”, ממתינים לתוצאות הבחירות בארצות הברית. “ההנהגה האיראנית, כך לפי המידע המודיעיני שפורסם, הגיעה למסקנה שהדרך הטובה ביותר לפגוע בטראמפ בבחירות היא להתאפק. תגובת טראמפ: "'הם רוצים להתנקש בדיפלומטים אמריקאים’”, נכתב שם.

עוד נכתב שם כי “ההנהגה האיראנית משוכנעת שארצות הברית וישראל מבצעות פעולות נגד ארצם. ‘גורמים’ מבעלות הברית של ארצות הברית אומרים שהאיראנים חשים במלכוד משום שהם מאמינים שפעולות שכאלה נועדו לפתות את איראן להגיב – מה שיגרור מתקפה צבאית של ארצות הברית או ישראל. הם לא הגיבו על אירועים משמעותיים כמו הפיצוץ במתקן בנתנז. הם לא האשימו בגלוי אף מדינה, אבל מאמינים שישראל בעסק”.

מפגינים באיראן לאחר חיסול קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)
מפגינים באיראן לאחר חיסול קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)


בימים אלה מונה אליוט אברמס להיות המתאם של טראמפ מול איראן. כנהוג במינויי טראמפ, זהו מינוי לעומתי מול ארגוני המודיעין שלו, שמעריכים שאיראן בולמת את פעולות התגמול בהמתנה לתוצאות הבחירות. אני לא יודע להעריך מה עמדתו של בריאן הוק, שאברמס החליף אותו, אשר ניהל את פעילות האמברגו על איראן – ונכשל.

אברמס הוא רפובליקני ותיק שנגוע באובססיה אנטי־איראנית, והוא כנראה היהודי הכי קיצוני שמסתובב כיום בוושינגטון. בשנות ה־90 עסקתי בשערוריית איראנגייט (מכירת נשק אמריקאי לאיראן חרף אמברגו) ונתקלתי בו כאחד הקושרים נגד החוק. כל המעורבים ישירות בטיוח הודחו ונכלאו. אברמס (ששיקר לקונגרס) יצא בזול. שישה חודשי מאסר על תנאי וחנינה נשיאותית.

הבעיה מאחורי צחצוחי החרבות: ככל שגוברים סיכויי ביידן להחליף את טראמפ, ככל שהייאוש במחנה טראמפ גובר, כך גוברת הסכנה שארצות הברית תשלוף מהמגירה את תוכנית הפצצת בסיסי איראן לאורך החוף במפרץ הפרסי (העבירו לשם בימים האלה נושאת מטוסים), כולל אפשרות שישראל תתרום את חלקה. אמא’לה.